زباله گردی؛ افزايش خشم پنهان فقر!

روزنامه آرمان در شماره امروز خود از معضل زباله‌گردی و تغذیه شهروندان ایرانی از زباله‌ها پرداخته است

گسترش فقر در ایران موجب گسترش زباله گردی و صحنه های تکان دهندەای از تغذیه شهرواندان از سطل‌های زباله شده است. این شهروندان هیچ پولی برای تهیه غذا به عنوان اولین نیاز ادامه حیات ندارند و مقامات سیری ناپذیر کشور در ویلاهای کولس میلیاردی از وضعیت مردم بی خبرند و البته خبر دارند و برایشان مهم نیست

 

یک جامعه شناس در خصوص پیامدهای منفی افزایش زباله‌گردی می‌گوید: متاسفانه طی چند ماه اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه افرادی هستیم که از طریق جست‌و‌جو در زباله‌ها امرار معاش می‌کنند.

امان‌الله قرایی مقدم، در گفت‌وگو با این روزنامه ادامه می‌دهد: افزایش زباله‌گردها می‌تواند نشان از نامناسب بودن شرایط اقتصادی کشور داشته باشد چرا که این افراد تنها برای امرار معاش به زباله‌های شهر روی می‌آورند که این خود می‌تواند برای مردم و هم برای خود این افراد بسیار سخت و دردناک باشد. در گذشته تنها معتادان و کودکان کار به زباله‌گردی مشغول بودند اما امروزه شاهد روی آوردن بسیاری از افراد، فارغ از اینکه در چه رده سنی و اینکه از چه جنسیتی برخوردار هستند، هستیم که این خود زنگ خطری جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

 

به گفتەی این جامعه شناس، رشد جمعیت، مهاجرت و افزایش حاشیه‌نشینی نیز در این پدیده نقش تاثیرگذاری دارد. امروزه طبق آمار موجود بیش از ١٢ میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که این خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش زباله‌گردان شود. بخش قابل توجهی از زباله‌گردها را نیز کودکان کار تشکیل می‌دهد که این خود زمینه‌ساز بروز مشکلات جسمی و روحی بسیاری است که آثار آن طی سال‌های آتی هویدا می‌شود.

 

قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که گرایش دختران به زباله‌گردی چه پیامدهای منفی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، می‌گوید: متاسفانه امروزه شاهد این معضل شوم هستیم که دختران نیز برای تامین معیشت خود و خانواده به زباله‌گردی روی می‌آورند که این خود نشان از بد بودن شرایط اقتصادی افراد دارد، چرا که باید یادآور شد حضور دختران بر سر سطل‌های زباله می‌تواند مقدمه‌ای برای به خطر افتادن امنیت جسمی و روحی آنها شود.

 

مریم السادات ظهوریان یک کارشناس امور اجتماعی نیز می گوید، باید در نظر داشت که زباله‌گردی می‌تواند منجر به افزایش خشم در میان این افراد شود، چرا که در بیشتر مواقع زباله‌گردها از ماشین‌ها و افرادی که بی‌ملاحظه از کنار آنها عبور می‌کنند احساس خشم و ناراحتی خواهند داشت به گونه‌ای که این احساس را دارند که حقوق آنها توسط سایر افراد پایمال شده است که این خود می‌تواند منجر به افزایش عقده‌های درونی شود.

 

او در ارتباط با پیامدهای منفی زباله گردی می‌گوید: شیوع بیماری به طور حتم از دیگر معایب زباله‌گردی در جامعه است، چرا که این افراد به علت رعایت نکردن اصول ایمنی همواره در معرض ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند هپاتیت و ایدز قرار دارند.