سپاه‌ پاسداران به توپ‌باران مناطق حفاظت شده شاهو ادامه می‌دهد

یک فعال محیط زیستی در روژهلات کردستان از تداوم توپ‌باران کوهستان شاهو در روزهای گذشته توسط سپاه پاسداران خبر داده است

با گذشت ۴۵ روز از پایان مانور نظامی سپاه در کوهستان شاهو، مناطق حفاظت شده این منطقه روژهلات کردستان مکررا توسط سپاه پاسداران توپ‌باران شده است. از سوی دیگر احداث جاده به ارتفاعات آسیب جبران‌ناپذیری را به جغرافیای طبیعی و حیات این منطقه وارد کرده است.

 

شبکه حقوق بشر کردستان با استناد به گفته‌های یک فعال محیط زیستی در روژهلات کردستان از تداوم توپ‌باران کوهستان شاهو در روزهای گذشته توسط سپاه پاسداران خبر داده است.

این فعال محیط زیست در ادامه اظهار داشت كه سپاه پاسداران از اواسط مهرماه به بهانه برگزاری رزمایش محرم ۲ هر گونه تردد ساكنين اين منطقه را به کوهستان شاهو ممنوع کرده است. علیرغم پایان يافتن این رزمایش در ۱۵ مهرماه، مشاهدات مردم منطقه حاکی از تداوم حضور گسترده نیروهای سپاه در اين منطقه است. همچنين ساخت جاده‌‌های جدید در ارتفاعات این منطقه حفاظت شده، تخریبات گسترده‌ایی به همراه داشته است.

 

به گفته این فعال محیط زیست،"به دلیل فشار سپاه پاسداران مسئله تخریب و آتش سوزی در منطقه شاهو از سوی مسئولین منابع طبيعي و اداره محیط زیست سنه تکذیب شده است."

 

مناطق حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷۲۳۶ هکتار در حد فاصل شهرهای سولاوا، روانسر، پاوه، مریوان و کامیاران و هم مرز با جنوب کردستان واقع شده است. این مناطق کوهستانی طی مصوبه شماره ۳۰۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیربنائی دولت) در سال ۱۳۸۸ به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

 

قابل ذکر است سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در راستای تحمیل جو نظامیگری بر کردستان از سال ۱۳۸۷ به بهانه مبارزه با نیروهای کردستانی، با ساخت پایگاه‌های نظامی در ارتفاعات کوه‌های شاهو و کوسالان و همچنين انجام عملیات‌های نظامی گسترده در آن، بخشی گسترده‌ای از این مناطق كه به عنوان مناطق حفاظت شده شناخته شده‌اند را تخریب کرده است. در ماههای اخیر گزارش‌هایی دال بر ساخت سکوهای پرتاب موشک و انبار آن در ارتفاعات شاهو در رسانه‌های خارجی بازتاب یافته است.