صدور حکم دو بار اعدام در ملا عام برای یک شهروند بلوچ

دادگستری هرمزگان مدعی شده است که مهداد فلاحی شهروند بلوچ دو مأمور دریابانی را به قتل رسانده است در حالی که مردم محلی و شاهدان عینی می‌گویند قتل دو مأمور نه از سوی شهروند بلوچ بلکه توسط دریابانان دیگر رژیم ایران بوده است

   به نقل از کمپین فعالین بلوچ، دادگستری استان هرمزگان یک شهروند بلوچ با نام "مهداد ملاحی" را به اتهام قتل دو مامور دریابانی میناب به دو بار اعدام در ملاء عام محکوم کرده است.

   رئیس دادگستری استان هرمزگان گفت، "مهداد ملاحی" به اتهام قتل دو دریابان به دو بار اعدام در ملاء عام و همچنین به اتهام "تمرد علیه مامورین و حمل فشفشه" به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

   همچنین دو همراه وی که متهمان درجه دو هستند به اتهام "تمرد علیه مامورین و حمل فشفشه" هر کدام به یک سال و ۶ ماه زندان محکوم شدند.

   دادگستری هرمزگان مدعی شده است که در ۲۰ خرداد سال جاری دو تن از ماموران دریابانی با نامهای "حسن کریمی" و"سجاد افراسیابی" در درگیری با این افراد کشته شده‌اند.

   اما مردم محلی و شاهدان عینی با رد اتهامات وارده به این جوانان واقعه را به گونه‌ای دیگر روایت می‌کنند.

   طبق گفته‌های شاهدان و مردم محلی در ۲۰ خرداد سال جاری ماموران دریابانی با دو قایق گلف و یک ناوچه به یک قایق که از بندر کرگان عازم بندر خصب عمان بوده و حامل گوسفند بوده است، حمله میکنند. در جریان این حمله ناوچه که عقب تر از قایقهای گلف بوده اقدام به تیر‌اندازی می‌کند که در جریان این تیراندازی تیرهایشان به خطابه نیروهای خودشان اصابت کرده و سبب کشته شدن دو دریابان میشود.

   به گفته‌ی اهالی منطقه قایقهای مردمی چه سوختبران و چه آنهایی که برای حمل کالا استفاده میشود هرگز مسلح نبوده و مردم محلی هرگز با خود سلاح حمل نمی‌کنند و فقط از نوعی فشفشه برای ترساندن و دور کردن ماموران استفاده میکنند.

   برپایه‌ی گفته‌های خانواده‌ی این متهمان دادگاه در مدت زمان کوتاهی تشکیل شده و بدون شنیدن حرف متهمان حکم دو بار اعدام در ملا عام را صادر نموده است.

   لازم به ذکر است هر ساله تعداد زیادی از جوانان و اهالی بلوچ منطقه به بهانه‌ی حمل سوخت و کالای قاچاق با تیراندازی مستقیم نیروهای رژیم کشته میشوند و هرگز در این رابطه کسی محاکمه نشده است.