فراخوان ٩۴ روشنفکر عفرین در مورد جنایت‌های دولت اشغالگر ترک

٩۴ روشنفکر عفرین در بیانیه‌ای مشترک به اقدامات جنایت‌کارانه دولت ترک و مزدورانش در عفرین اشاره کرده و خواستار همبستگی نیروهای کوردستانی برای آزادسازی عفرین از چنگ اشغالگران و جنایتکاران شدند.

در بیانیه‌ای مشترک که با عنوان «عفرین... فریاد زیتون» از سوی ٩۴ روشنفکر عفرین امضا شده است با اشاره به جنایت‌های دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به طیب اردوغان خواستار همبستگی نیروهای کوردستانی و نبرد برای آزادسازی عفرین شده‌اند.

روشنفکران عفرین خاطرنشان کرده‌اند که درمان زخم‌های عفرین وظیفه تاریخی تمامی ملت کورد می‌باشد، آنان همچنین با تأکید بر اهمیت تلاش‌های نیروهای سوریه دمکراتیک خواستار اتحاد نیروهای کورد شدند.

بیانیه مشترک روشنفکران عفرین به شرح زیر است:

"اشغال عفرین در حالی وارد سومین سال خود می‌شود که هنوز امیدی برای پایان این فاجعه و بازگشت ساکنان اصلی به زادگاه خویش به چشم نمی‌آید. صدها هزار نفر از اهالی آن با زور از سرزمین خود آواره شده‌اند و همچنان در کمپ‌های آوارگان، روستاها و شهرهای شهبا، حلب و مناطق دیگر سوریه زندگی فلاکت‌باری دارند. همچنین اجازه داده نمی‌شود که ساکنانی که در مناطق خویش مانده‌اند به زندگی ادامه دهند، اشغالگران بی‌وقفه آنان را تحت فشار قرار می‌دهند تا آواره شده و مایملک آنان را غصب کنند.

اشغالگران، کانتون عفرین را به منطقه‌ای خارج از تمامی معیارها و قوانین مبدل کردند

همه می‌دانند که دولت ترک کانتون عفرین را به عنوان پاداش به گروه‌های مزدوری که در جنگ حضور داشتند داده است. آنان هم تمامی کینه‌ و خشم خود را در این منطقه نشان داده و کار به جایی رسیده است که کانتون عفرین به منطقه‌ای خارج از تمامی معیارها و قوانین مبدل شده است. اما اعمال گروهک‌های تبهکار حاکم بر عفرین نه تنها علیه مردم بلکه حتی به قتلعام همدیگر بر سر تقسیم غنایم رسیده است.

صداهایی که از داخل عفرین به گوش می‌رسند نشان می‌دهند که آنان در خانه‌ و روستاهای خود گرفتار شده و از وجدان بشریِ زنده می‌خواهند که به کمک آنان بشتابند و به ژنوساید و قتلعام پایان دهند. یعنی تمامی شیوه‌های نقض حقوق بشر و ظلم و زور بکار گرفته می‌شوند، از قتل، گروگانگیری، بازداشت و باجگیری، اما همچنان کسی از وضعیت پایگا‌های امنیتی و زندان‌های ویژه اشغالگران اطلاعی ندارد.

جنایت‌های فرواوانی در رابطه با مایملک، ناموس و افراد صورت می‌گیرند و ساکنان اصلی منطقه دیگر روی آرامش را ندیده‌اند، زیرا در کوچه‌ها و منازل بازداشت بدون وقفه هموطنان ادامه دارد و آنها را از خانه‌های خود اخراج می‌کنند.

در سایه‌ی اشغالگری در عفرین مشاهده یک جسد در دشت‌ها، جسد بدون سر یک زن یا مرد در خانه به امری طبیعی مبدل شده است، همچنین شکستن درب منازل و دزدی و قتل صاحبان خانه‌ها به پدیده‌ای روزمره تبدیل شده است.

در عفرین تبهکاران مزدوری که هویت آنان معلوم نیست بر سر صاحب اصلی مزرعه که فرد سالمندی است فریاد می‌کشند و می‌گویند: این زمین مال من است. تو باید اینجا را ترک کنی. اما زمانی که این سالمند مقاومت کند مثل صاحبان مزارع دیگر از سوی تبهکاران به شهادت می‌رسد. باید یادآوری کنیم که هدف قرار دادن سالمندان در چارچوب امحای هویت و تغییر دمگرافیک منطقه عفرین می‌باشد.

در عفرین قتلعام فرهنگی جریان دارد

آنچه در عفرین روی می‌دهد یک قتلعام فرهنگی به تمام معناست و تلاش برای تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی منطقه بدون وقفه ادامه دارد. با تحمیل زبان ترکی می‌خواهند آنرا تُرک کنند. باورمندی‌های ساکنان مورد انکار واقع شده و در مقابل شیوه‌ای از دین منطبق با افکار سازمان اخوان المسلمین بر مردم تحمیل می‌گردد. در این مورد آرامگاه‌های مقدس، قبرستان‌های مسلمانان و ایزدیان ویران می‌شوند و به جرم کافربودن این اماکن را تاراج می‌کنند.

تغییر دمگرافی تنها نتیجه اشغالگری نیست بلکه این پروژه یکی از نتیجه‌های اصلی اشغالگریست. می‌خواهند منطقه را از ساکنان اصلی آن خالی کنند. زمانی که سطح حملات به منطقه افزایش یافتند اشغالگران پرچم‌های ترکیه را بر سر در سازمان‌ها و ادارات نصب کردند و از آن روز دمگرافی منطقه را تغییر می‌دهند. به این معنی که بیگانگان بیشتری به منطقه آورده می‌شوند و در خانه‌های ساکنان اصلی اسکان داده شده و از صاحبان واقعی خواسته می‌شود که کرایه خانه خود را به شبه نظامیان [مزدور ترکیه] بپردازند.

تداوم تلاش‌ها برای نابودی هویت تاریخی و فرهنگی منطقه

منابع تأمین نیازهای زندگی ساکنان واقعی هر روز محدودتر شده و به شیوه‌ای سیستماتیک با فقر و گرسنگی روبرو می‌گردند. این نقشه را از راه تحمیل مالیات، احکام غیرعادلانه، غصب املاک و دارایی، ریشه‌کن کردن درختان زیتون و زغالگیری چوب درختان مزارع به پیش می‌برند. همچنین آب سد میدانکه را برای ریحانیه می‌دزدند.

دولت ترکیه در زمانی که تصمیم به اشغال منطقه گرفت نه تنها تدارکات نظامی را فراهم کرده بود بلکه حتی نقشه‌ غارت آثار باستانی و اشیای تاریخی را نیز کشیده بود، پس از اشغال عفرین فعالیت‌ حفاری در مناطق تاریخی آغاز شد و تمامی آثار باستانی را خارج کرده و به ترکیه انتقال دادند. بدون شک این اقدام در چارچوب نابودی هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه است.

درمان زخم‌های عفرین وظیفه تاریخی تمامی کوردهاست

عفرین مسئله‌ای چند جانبه است. اما جنبه اصلی آن جنبه ملی است. به همین سبب بار تاریخی سنگینی را بر دوش تمامی ملت کورد و بویژه بر احزاب، نیروها و شخصیت‌های کورد نهاده است تا به وحدت داخلی دست یابند و به کمپین ژنوساید سرتاسری و سیستماتیک در عفرین پایان دهند و زخم‌هایی را که دو سال است خون از آنان می‌چکد درمان کنند.

ما به عنوان روشنفکران و آکادیمسین‌هایی که این فراخوان را امضا کرده‌ایم به نمایندگی از هزاران نفر که با ما تماس برقرار کرده و از داخل عفرین یا در کمپ آوارگان شهبا و شهرهای دیگر بسر می‌برند بر این باوریم که مسئله عفرین سرنوشت کوردها را تعیین می‌کند. یعنی مسئله عفرین بخشی جداناپذیر از مسئله کورد در حل بحران سوریه است. از اینرو لازم است که با تمام توان خود در ابتکار عمل فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک مبنی بر همبستگی نیروهای سیاسی کورد مشارکت کنیم، تأکید می‌کنیم که موضع ما فراتر از تبریک بوده و تمامی طرف‌ها را فرامی‌خواند که به مسئولیت‌های خود در جامعه کورد عمل کنند.

امروز از تمامی نیروهای سیاسی کورد، روشنفکران، عالمان، نویسندگان آزادیخواه از طیف‌های مختلف دعوت می‌کنیم که در وظایف خود در قبال جامعه عفرین ساکن در داخل عفرین و آوارگان ساکن در کمپ‌های پناهندگان و آوارگان موضعی مستحکم و شفاف نشان دهند. از صدور بیانیه در سطح تئوری فراتر رفته و به خواسته‌های ساکنان عفرین برای تعیین سرنوشت منطقه به شیوه‌ای واضح پاسخ دهند و راه‌های پایان دادن به اشغالگری را نشان دهند. همچنین برای مسائل ساکنان راه حل ارائه کنند. واضح است که نیروهای سیاسی باید به وظایف خود و مسئولیت‌هایشان به عنوان نمایندگان خلق کورد عمل کنند. از اینرو هر گونه بهانه‌ای برای تأخیر در این رابطه غیرقابل پذیرش است. همچنین مسئله عفرین نباید به سطح مبادله سیاسی تنزل داده شود.

ما از طرف‌های بین‌المللی که در منطقه حضور دارند می‌خواهیم که مسئله عفرین و بخش‌های اشغال شده دیگر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند، همچنین نقشه راه و برنامه‌ی کار شفافی را برای پایان دادن به موجودیت رژیم اشغالگر ترک در مناطق مذکور طرح نمایند و آوارگان با ضمانت جان و مال به مناطق اشغالی بازگردند. همچنین سرنوشت هزاران نفر از مردم که توسط اشغالگران بازداشت شده‌اند روشن شود، زندانیان آزاد گردند، تمامی مجرمان مورد حسابرسی قرار گیرند و خانواده‌ی قربانیان مورد دلجویی قرار گرفته و به آنان غرامت پرداخت شود."

اسامی امضا کنندگان بیانیه:

۱.       إبراهيم شيخو – ناطق باسم منظمة حقوق الانسان في عفرين

۲.       أحمد حسن عكاش – إعلامي

۳.       أحمد قطمة – صحفي

۴.       د. أحمد يوسف – أكاديمي – دكتوراه تنمية اقتصادية

۵.       آخين ولات – شاعرة

۶.       إدريس مامد – كاتب روائي

۷.       أصلان معمو – فنان تشكيلي

۸.       د. أكرم نعسان – طبيب مختص في طب الطوارئ

۹.       أمينة آلا – حقوقية

۱۰.     أمينة مستو – إعلامية

۱۱.     أنجيلا رشو – صيدلانية

۱۲.     بدر الدين بلال – قاضي ومستشار

۱۳.     بريفان حموش – فنانة تشكيلي

۱۴.     بير رستم – كاتب

۱۵.     بير شامو – باحث اجتماعي في الشأن الإيزيدي

۱۶.     تارا إيبو – كاتبة وشاعرة

۱۷.     تموز شمالي – كاتب

۱۸.     جلنك عمر – أكاديمي وباحث اقتصادي

۱۹.     جميل رشيد – كاتب سياسي وإعلامي

۲۰.     حسين حبش – شاعر

۲۱.     حسين نورلو نعسو – محامي وسياسي

۲۲.     حكمت جميل – فنان وموسيقي

۲۳.     حنيف حمو – فنان تشكيلي

۲۴.     حيدر عمر – ناقد وباحث في أدب الفلكلور الكردي

۲۵.     خليل خمكين – فنان وموسيقي

۲۶.     دلدار ميتاني – باحث وموثق الأرشيف الرقمي

۲۷.     رفعت زهير آل عمو – مجاز في العلوم السياسية والعلاقات الدولية

۲۸.     روان جومي – ماجستير في الآثار

۲۹.     روبار إيبش – قانوني

۳۰.     روكان عكاش – فنانة

۳۱.     روهان مصطفى – اكاديمية – الرئاسة المشتركة في جامعة روجافا

۳۲.     ريما بركات – حقوقية

۳۳.     زكريا عفريني – شاعر

۳۴.     زنار آلا – إعلامي

۳۵.     سلام حسين – كاتب

۳۶.     د. سيدو حمو – طبيب

۳۷.     شيخو بلو – قانوني

۳۸.     د. صبري حسن – أستاذ جامعي

۳۹.     صلاح بايرام – فنان

۴۰.     صلاح سينو – مختص بالآثار والمتاحف

۴۱.     صلاح يوسف – شاعر

۴۲.     عابدين مصطفى – فنان تشكيلي

۴۳.     عبد الرحمن حاجي عثمان – مدير موقع تيريج عفرين

۴۴.     د. عبد القادر حسكو – طبيب

۴۵.     د. عبد الله محمد – دكتور في جامعة نانت

۴۶.     عبد الله شكاكي – كاتب وباحث في التاريخ

۴۷.     أ. د. عدنان مامد إيبش – بروفيسور – دكتوراه في الرياضيات

۴۸.     علي عيسو – مدير مؤسسة إيزدينا الإعلامية والحقوقية

۴۹.     عماد شيخ حسن – محامي – مركز ليكولين للدراسات والأبحاث القانونية

۵۰.     د. فائق منلا علي – أكاديمي – دكتوراه في الاقتصاد

۵۱.     د. فخري عبدو – طبيب

۵۲.     فراس محمود – ممثل مسرحي

۵۳.     د. فرهاد نعسان – طبيب

۵۴.     كاميران علي – محامي

۵۵.     كلستان سيدو – أكاديمية – مديرة مكتب العلاقات في جامعة روجآفا

۵۶.     كلي غزال – مهندسة

۵۷.     كمال أحمد – كاتب وباحث

۵۸.     د. كمال سيدو – مسؤول الشرق الأوسط في منظمة الدفاع عن الشعوب المهددة

۵۹.     ليلى الترك – مرممة آثار

۶۰.     د. مامد جمو – أكاديمي – دكتوراه في اللغات الشرقية

۶۱.     محمد بلكو – فنان

۶۲.     محمد بلو – إعلامي

۶۳.     محمد حبش – صحفي

۶۴.     محمد حمو – كاتب وشاعر

۶۵.     محمد خليل – مهندس كيميائي متقاعد

۶۶.     محمد زاده – شاعر

۶۷.     د. محمد زينو – كاتب – دكتوراه في علم الاجتماع

۶۸.     محمد شريف – إعلامي

۶۹.     محمود جقماقي – كاتب وسينمائي

۷۰.     محمود كلش – باحث في شؤون الدين الإيزيدي

۷۱.     محي الدين أرسلان – مخرج مسرحي وسينمائي

۷۲.     مروان بركات – باحث وكاتب روائي

۷۳.     مروة بريم – كاتبة وشاعرة

۷۴.     مصطفى شان نبو – الرئيس المشترك لاتحاد الإيزيديين في عفرين

۷۵.     ممدوح طوبال – مهندس

۷۶.     منان جعفر – محاضر في جامعة روجآفا

۷۷.     مها حسن – كاتبة روائية

۷۸.     ميترا يوسف – فنانة

۷۹.     نهاد الترك – فنان تشكيلي

۸۰.     د. نورستان ممو – أكاديمية – دكتوراه في الكيمياء

۸۱.     نوروز رشو – إعلامية

۸۲.     د. نوري شيخ قنبر – طبيب

۸۳.     همرين حبش – ناشطة في التوثيق والترجمة

۸۴.     هوزان عبدو – مخرج سينمائي

۸۵.     هوزان عفريني – كاب وإعلامي

۸۶.     هيفين حسو – شاعرة

۸۷.     ولات عفريني – كاتب صحفي

۸۸.     وليد بكر – باحث ومدرس لغة كردية

۸۹.     يوسف بكر – فنان تشكيلي

۹۰.     هویت محفوظ ساکن در داخل عفرین

۹۱.     هویت محفوظ ساکن در داخل عفرین

۹۲.     هویت محفوظ ساکن در داخل عفرین

۹۳.     هویت محفوظ ساکن در داخل عفرین

۹۴.     هویت محفوظ ساکن در داخل عفرین.