فرمانده شورای نظامی منبج: تبهکاران 'سپر فرات' در تمام حملات گذشته به منبج دست داشته‌اند

​​​​​​​ابو عادل، فرمانده شورای نظامی منبج در رابطه با حمله انتحاری که نیروهای آمریکایی و مردم غیر‌نظامی را در منبج مورد هدف قرار داد، اظهار داشت: "در پس همه حملاتی که پیش‌تر علیه منبج روی داده است، تبهکاران سپر فرات تحت حمایت ترکیه قرار دارند."

در روز ١۶ ژانویه در نتیجه یک حمله انتحاری در منبج چهار تن از نیروها و کارکنان آمریکایی، دو تن از نیروهای شورای نظامی منبج و ٩ غیر نظامی جان باختند.

این حمله در حالی رخ داد که رئیس ستاد نیروهای مسلح ترکیه، یاشار گولر و همتای آمریکایی وی، جوزف دانفورد در مقر ناتو در بروکسل در جلسه بودند. در رابطه با این حمله گزارشگر خبرگزاری فرات با فرمانده شورای نظامی منبج، ابو عادل مصاحبه کرده است.

 

تحقیقات شروع شده است

ابو عادل با بیان اینکه حملات مشابهی نیز پیش‌تر در منبج رخ داده است اما این اولین باری‌ست که نیروهای آمریکایی مورد هدف قرار گرفته‌اند، گفت: "در رابطه با این حمله که امنیت و آرامش شهر ما را مورد هدف قرار داده است تحقیقات لازم در حال انجام است و تدابیر امنیتی شدیدی در سطح منطقه اتخاذ شده است."

 

در پس همه حملاتی که پیش‌تر روی داده بود، سپر فرات قرار دارد

ابو عادل با تاکید بر اینکه پیش‌تر در منبج حملات مشابهی روی داده بود و در پس همه آنها نیروهای سپر فرات تحت حمایت دستگاه استخباراتی ترکیه (میت) قرار داشتند، گفت: "داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است، اما پیش‌تر نیز آنها مسئولیت هجماتی را بر عهده گرفته بودند که پس از دستگیری عوامل آن اعتراف می‌کردند که به نیروهای به اصطلاح سپر فرات وابسته هستند. تعدادی در این رابطه بازداشت شده‌اند. این افراد از اعضای شبکه‌های مخفی مزدوران سپر فرات هستند و این مسئله از طریق رسانه اعلام شد."

 

مبارزه ما ادامه خواهد داشت

ابو عادل با یادآوری تداوم تحقیقات در رابطه با حمله روز چهارشنبه به منبج گفت، مدارک و شواهد مربوطه در حال تکمیل است، تدابیر امنیتی در سطح شهر اعمال شده و اجازه نخواهیم داد امنیت و آرامش منطقه ما مورد هدف قرار گیرد، وی افزود: "از این به بعد نیز مبارزه ما علیه داعش و مزدوران تحت رهبری ترکیه ادامه خواهد داشت. منبج شهری ست که در آن استقرار حکمفرماست. اما مزدوران سپر فرات با تحریک دولت ترکیه سعی در ایجاد ناامنی دارند تا این آرامش را برهم بزنند. مبارزه ما علیه این گروه‌ها هرگز متوقف نخواهد شد."

 

زمان این حمله

در این حمله برای بار اول نیروهای آمریکایی مورد هدف قرار گرفتند. جالب است که این حمله در حالی رخ داد که رئیس ستاد نیروهای مسلح ترکیه، یاشار گولر و همتای آمریکایی وی، جوزف دانفورد در ١٨٠مین اجلاس فرماندهان ناتو در بروکسل شرکت داشتند.

 

پیشتر در یک فایل صوتی که در مارس ٢٠١۴/ اسفند ١٣٩٢ منتشر شده بود، در یک جلسه محرمانه که با حضور وزیر خارجه سابق ترکیه، احمد داوود اغلو، مشاور وزیر خارجه، فریدون سنیرلی‌اوغلو، ژنرال یاشار گولر و رئیس سازمان میت هاکان فیدان برگزار شده بود، برای اینکه بتوانند در سوریه مداخله کنند به طرح‌ریزی مشغول بودند.

 

در این جلسه هاکان فیدان به منظور ایجاد یک بهانه برای اشغال سوریه می‌گوید: "فرمانده من، اگر موضوع بهانه باشد، من چهار کس را به آن سوی مرز [سوریه] خواهم فرستاد و آنها ٨ موشک [و یا خمپاره] به منطقه‌ای خالی از سکنه [در داخل ترکیه] پرتاب خواهند کرد. این کار دشواری نیست. به این ترتیب بهانه ما جور می‌شود." ژنرال گولر هم همفکری خود با فیدان را اعلام می‌کند.

 

در پس حملات اخیر میت قرار دارد

از آگوست ٢٠١۶ / اواسط تابستان ١٣٩۵ تا به امروز که دولت ترکیه شهر جرابلس [شمال سوریه] را اشغال کرده است، به طور مداوم علیه ساکنین منبج و نیروهای دفاعی آنان حملاتی جداگانه‌ای صورت گرفته است. تمامی این حملات از سوی دولت ترکیه و مزدوران وابسته به آن انجام گرفته‌اند. اخیرا هم گروهی با عنوان قیام در شمال و شرق سوریه توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه میت و داعش شکل گرفته است، این گروه هم مشغول خرابکاری علیه مردم منطقه بوده است.

 

بسیاری از عوامل این گروه که بعضا از اعضای شبکه‌های مخفی داعش هستند، در منبج، رقه، کوبانی و گری‌سپی بازداشت شده و به وابستگی خود به میت اعتراف کرده‌اند. پس از اینکه نیت شوم این گروه برای تفرقه‌اندازی میان خلق‌های منطقه مشخص شد، دستگاه‌های امنیتی ترکیه گروه جدیدی با اصطلاح "چوکور" آغاز نموده‌اند. اعضای دستگیر شده این گروه نیز به ارتباط خود با دولت ترکیه اعتراف کرده‌اند.