فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در گفتوگو با المانیتور: آماده مذاکره با ترکیه هستیم

فرماندهی کل ق.س.د اظهار داشت که در صورتی‌که ترکیه جدی باشد ما آماده مذاکره با ترکیه هستیم. همچنین عبدی اشاره نمود که احتمال ندارد رژیم سوریه و دولت ترک به توافقی دست یابند زیرا دولت ترک حمایت تبهکاران را علیه رژیم و اخوان المسلمین برعهده بگیرد.

پایگاه اینترنتی المانیتور با فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک (ق.س.د) گفتگویی را انجام داده است. مظلوم عبدی در این مصاحبه در رابطه موضوعات فراوانی از جمله وضعیت سوریه، نقش واشنگتن و مسکو و راه حلهای بی‌ثباتی‌های سوریه، وضعیت ادلب و مسئله آوارگان، وضعیت لیبی، ارتباط خودمدیریتی با مصر و دولتهای خلیج، مسئله صلح بین کوردها و ترکیه و اتحاد کوردها صحبت کرد.

عبدی در آغاز سخنان خود در رابطه با نتایج فاجعه بار حملات دولت ترک به شمال-شرق سوریه و اسکان تبهکاران وابسته به سازمان القاعده در این مناطق و آزارها و آلام آوارگان کورد و عرب سخن گفت.

مظلوم با اشاره به اینکه دولت ترک هیج توجیهی برای حمله به شمال-شرق سوریه نداشته و این کشور هیچ توجیهی برای حمله ندارد گفت: ما از مناطق مرزی خارج شده‌ایم و اکنون هزاران نیروی رژیم سوریه در نوار مرزی سوریه-ترکیه استقرار یافته‌اند.

در رابطه با حمایتهای گسترده تمامی جهان از خلق کورد، مظلوم عبدی گفت: خلق و سیاستمداران تمامی جهان در زمان حملات دولت ترک به شمال-شرق سوریه، حمایتهای بی‌نظیر خود را از خلقمان نشان دادند.

مظلوم عبدی فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک نقش روسیه را در رابطه با حل مسائل و مشکلات شمال-شرق سوریه مثبت ارزیابی کرده و گفت: روسیه از حاکمیت قدرتمندی در سوریه برخوردار است. ما اطالاع داریم که در رابطه با حل مسئله با دقت عمل کرده و از توافق (ما) با رژیم سوریه شدیدا حمایت می‌کنند. عبدی در این گفتگو تایید کرد که تمامی تلاشهای مسکو مبنی بر نزدیک کردن رژیم سوریه و رژیم ترکیه با شکست مواجه شده‌اند، زیرا دولت ترک حمایت از گروههای به اصطلاح اپوزیسیون سوری را علیه رژیم سوریه ادامه داده و مهمتر از همه؛ ارتباط گروه‌های اخوان‌المسلمین با ترکیه استراتژیک بوده و صرفا در رابطه با سوریه نیست. همچنین دولت ترک به آسانی پیوندهای خود را با آنها قطع نکرده و احتمال تحقق صلح با رژیم سوریه وجود ندارد.

مظلوم عبدی در رابطه با نقض پیمانهای مرتبط با شمال-شرق سوریه از سوی دولت ترکیه سخن گفته و اظهار داشت که آنکارا دموگرافی منطقه را تغییر داده  و علیه حقوق اقلیتهای اتنیکی و مذهبی گام برداشته و همچنین تمامی اقدامات دولت ترک در کوبانی را به واشنگتن و مسکو واگذار کردند. عبدی خاطرنشان ساخت که نیروهای آمریکایی دوباره در شمال سوریه مستقر شده‌اند و اظهار داشت که عقب‌نشینی آنها از تاثیر منفی بر نبرد علیه داعش برخوردار بود، این عقب‌نشینی باعث شده است که تبهکاران صفوف خود را مجددا بازسازی کنند. این مسئله از طریق چندماه حل نمی‌شود، سالها طول می‌کشد تا این مسئله حل شود. البته با این وجود هم اکنون نیز نوعی ابهام در رابطه با بازگشت نیروهای آمریکایی در منطقه و خصوصا در مناطق نفت‌خیز وجود دارد. عبدی در این رابطه گفت: در واقع تا هم اکنون نیز در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی، زمان ماندن آنها هیچ اطلاعی نداریم و این مسئله به تصمیم ترامپ گره خورده است.

در همین رابطه عبدی از واشنگتن خواست که حمایتهای جدی خود را در خصوص تضمین دست‌یابی  به راه‌حلی سیاسی برای بی‌ثباتی‌های سوریه و نیز تضمین تمامی حقوق کوردها در سوریه از طریق قانون اساسی جدید این کشور به عمل آورد.

عبدی در رابطه با این هدف دولت ترکیه که می‌تواند سناریوی سوریه را در لیبی تکرار نماید، یا همکاری با مسکو را جهت دست‌یابی به آستانه جدیدی کسب کند رد کرده و گفت: من احتمال می‌دهم که اردوغان خود را فریب می‌دهد یا اطرافیان خود را فریب می‌دهد. لیبی سوریه نیست. سوریه و ترکیه در ابعاد مرزی همکاری ندارند. اما لیبی و ترکیه اینگونه نیستند. همچنین اکنون دولت ترک، تبهکاران سوری را علیه ما بکار می‌گیرد، و آنها را از طرفی دیگر به لیبی اعزام می‌کند.

عبدی موضوع فرصت شروع دیالوگ با آنکارا و فرصتها و امکانات مذاکره مستقیم با دولت ترک یا همکاری انجام شده در جریان انتقال به جا مانده‌های آرامگاه سلیمان شاه از نزدیکی کوبانی را مورد بحث قرارداده و گفت: ما اطلاع داریم که دولت ترک می‌خواهد که بازمانده‌های سلیمان شاه را به کوبانی بازگردانده و مقبره وی را مجددا در انجا بازسازی کند. این امر نیز به شرطی است که دولت ترک در رابطه با حسن نیت ما اشتباه نکند و آن را ضعف ما تصور نکند، ما خوشحال می‌شویم که با نیروهای مسلح ترکیه همکاری داشته و این همکاری با روحی صلح آمیز بر مبنای صلح دو طرفه انجام پذیرد. همچنین اشاره‌های دیگری مبنی ایجاد اعتماد و حسن نیت وجود دارند که برای آنها نیز آمادگی داریم. از سوی دیگر در رابطه با وضعیت ساکنان ادلب نبز عبدی گفت که انها اماده استقبال از ساکنان آواره ادلب هستند که به سوی مناطق تحت حاکمیت نیروهای سوریه دمکراتیک می‌روند.

عبدی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که مسئله کورد در ترکیه و سوریه به یکدیگر ارتباط داشته و همچنین کوردها در عراق نیز بخشی از آن هستند. عبدی گفت: نمی‌توانند پیوندهای ما را از یکدیگر قطع کنند. هر زمان در ترکیه قدمی برای صلح برداشته شد، تاثیرات مثبتی را بر روژآوا داشته و به همین شیوه، هر اشاره مثبتی از سوی ترکیه، برای کوردها در سوریه، تاثیری مثبت بر کوردها در ترکیه می‌گذارد. همچنین حملات دولت ترک تاثیری منفی بر هر دو طرف مرز می‌گذارد.

فرماندهی نیروهای سوریه دمکراتیک در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا مایل به میانجی‌گری برای صلحی، بین ما و ترکیه است. پریزیدنت ترامپ در نخستین تماس تلفنی خود وعده داده است که: با اردوغان حرف زده و مسئله سوریه را حل می‌کنم و من گفتم بفرمایید این گوی و این میدان!

عبدی در بخش دیگری از گفتگوی خود با المانیتور گفت: آنها می‌خواهند به اختلافات بین ترکیه و خود پایان دهند، اگر این مسئله محقق گردد، وضعیت کوردها در ترکیه بهتر شده و تغییری عمده در ترکیه در رابطه با صلح ایجاد می‌شود. عبدی در این رابطه گفت: من در نامه خود به ترامپ نیز گفته‌ام که لازم است دولت ترک مسئله خود را با کوردهای درون مرزهای ترکیه حل کند، و وی قول همکاری داد. از سوی دیگر، مظلوم عبدی اظهار داشت که تلاشهای فراوانی از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک و یگانهای مدافع خلق به منظور دستیابی به راه‌ حلی با دولت ترک انجام شده و مذارکات مستقیمی در این اواخر با ترکیه انجام داده و اکنون نبز بار دیگر آماه هستند، زیرا خواست آنان دست‌یابی به صلح است.

عبدی در بخش دیگری از این گفتگو اظهارداشت: این به این معنا نیست که دولت ترک مسئول حل مسئله کورد در سوریه بوده یا ما مسئول حل مسئله کورد در ترکیه هستیم. ما همواره اعلام کرده‌ایم که ما هیچ ارتباطی با اختلافات و مشکلات داخلی ترکیه نداریم، مسئله کورد در اینجا مسئله داخلی سوریه بوده و با همکاری تمامی دولتهای درگیر در آن حل می‌شود، که دولت ترکیه نیز یکی از این دولت‌هاست. اما در آخر مذاکرات باید با حکومت دمشق در پیش گرفته شود، ما سوری هستیم و باور داریم که می‌توانیم خواسته‌هایمان را تحقق بخشیم.

مظلوم عبدی در رابطه با اتحاد ملی کورد نیز گفت: این خواسته، خواسته‌ای لازم بوده و موضوعی بسیار مهم است که ما برای آن آمادگی داریم. همچنین باید مجلس ملی کورد و فرماندهی سیاسی باشور (جنوب) کوردستان از این مسئله حمایت به عمل آورند.

مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در پایان این مصاحبه خود اظهار داشته است که رهبری خود مدیریتی شمال-شرق سوریه با دولت‌های خلیج و مصر از ارتباط خوبی برخوردار بوده و اعلام نمود که آنها با مصر در رابطه با برگزاری کنگره قاهره همکاری می‌کنند.