"قانون تازه و ویژه‌ای برای امرالی وضع کرده‌اند"

صالحه آیدنیز نماینده آمَد حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که در هیچ کجای دنیا سیستمی همچون امرالی وجود ندارد. وی از وضع قانون تازه و ویژه‌ای برای زندانیان جزیره امرالی سخن به میان آور

عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد از ٢٧ ژوئیه ٢٠١١/ ۵ مرداد ١٣٩٠ از ملاقات با وکلا و از ۵ آوریل ٢٠١۵/ ١۶ فروردین ١٣٩۴ از ملاقات با هیئت امرالی و از ١١ نوامبر ٢٠١۶/ ٢١ شهریور ١٣٩۵ از دیدار با اعضای خانواده خود محروم شده است.

 

از پنجم آوریل ٢٠١۵/ ١۶ فروردین ١٣٩۴ حصر شدید و برنامه‌ریزی شده‌ای بر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد به اجرا درآمده است. وکلای اوجالان و سیاستمداران کرد برای پایان دادن به این وضعیت از چندین سازمان دولتی و نهاد مسئول دیدار کرده‌اند اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای کسب نشده است.

 

لیلا گووَن رییس مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و نماینده سابق ه.د.پ جولمرگ در مجلس ترکیه، که از ژانویه سال میلادی جاری در زندان آمد محبوس است برای پایان دادن به حصر اوجالان از ٣٩ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

 

توافقی تازه علیه امرالی صورت گرفته است

صالحه آیدنیز نماینده شهر آمد حزب دمکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه با یادآوری تشدید حصر بر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد می‌گوید که از ١٩٩٩ بدون وقفه سیاست انزوا را طبق برنامه طرح شده به پیش رفته و افزود:"تشدید حصر بر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد در ارتباط با توطئه بین‌المللی علیه ایشان و ادامه همان توطئه است. سیستم موجود در امرالی قابل مقایسه با هیچ جای دیگر جهان نیست و چنین رفتاری علیه هیچ انسان دیگری صورت نگرفته است."

 

آیدنیز خاطرنشان کرد:"[رژیم] ترکیه در شخص اوجالان اقدام به وضع قوانین تازه و توافقات بین‌المللی تازه‌ای کرده است. تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا، رفتار سازمان‌های جهانی منع شکنجه همچون سی‌پی‌تی و اقدام آمریکا علیه سه پیشاهنگ انقلابی کردستان حکایت از این توافق بین‌المللی علیه خلق کرد دارد."

 

نیروهای هژمونگرا بازی را می‌گردانند

آیدنیز جنگ موجود در خاورمیانه را جنگ جهانی سوم خواند که علیه کردها آغاز شده است. وی افزود:"اگر به حصر عبدالله اوجالان، اشغال عفرین، کرکوک و رفتار اشغالگران در مورد همه‌پرسی اقلیم کردستان نگاه کنیم خواهیم فهمید که نیروهای هژمونگرا همچون بازیگران این جنگ علیه کردها اعلام جنگ کرده‌اند. با دقت در تحولات می‌توان فهمید که افکار عمومی جهان نسبت به اشغال عفرین، قتل‌عام و ویرانی‌شهرها [در شمال کردستان] سکوت کردند. اینها نشانه توطئه‌ای بین‌المللی علیه کردهاست. شاید عموم مردم این توطئه را کاملا درک نکرده باشند اما چنین توطئه‌ای تمام خلق‌های خاورمیانه را هدف قرار داده است."

 

حصر بر تمام خلق‌های خاورمیانه اعمال شده است

آیدنیز در مورد اعتصاب غذای لیلا گووَن گفت:"لیلا گووَن همچون تمام سیاستمداران کرد با الهام از اندیشه‌های اوجالان به هویت خویش پی‌ برده و وارد عرصه سیاست کردی شده است، عبدالله اوجالان بزرگترین ارزش ملت کرد است، خلق کرد چندین سال است که برای آزادی اوجالان هزینه می‌دهد و آماده است هزینه‌های بزرگتری را هم بپذیرد. لیلا گووَن یک نماینده کردستانی است، وی برای آینده خلق‌های خاورمیانه و همچنین محافظت از دستاورهای زنان، به اعتصاب غذا دست زده است. ما با مقاومت، مبارزه و حمایت از وی به آزادی دست می‌یابیم. دلیل تشدید حصر اوجالان همبستگی خلق کرد و رهروان راه اوجالان است. تا زمانی که به انزوای اوجالان پایان نداده و ایشان را آزاد نکنیم از مبارزه نخواهیم نشست."

 

آزادی زنان آزادی جامعه است

صالحه آیدنیز با اشاره به جایگاه مبارزه آزادیخوانه زنان از دید اوجالان افزود:"عبدالله اوجالان بر این مهم تأکید کرده که تا زن آزاد نباشد جامعه نخواهد توانست به آزادی دست یابد، زنان نقش حیاتی در اداره جامعه و آموزش، اقتصاد، سیاست و حیات روزانه دارند، نمونه‌های بارز آن را در روژاوا می‌بینیم که از یکسو به دفاع از جامعه می‌پردازند و از سوی دیگر در برساخت جامعه و امور اداری وظایف خویش را انجام می‌دهند. زنان کرد اینگونه وارد میدان رزم با دشمنان و استعمارگران شده‌اند. دشمن بشدت از اندیشه‌های اوجالان می‌ترسد. از این رو حصر را بر وی تشدید کردند. حصر اوجالان حصر تمام زنان است. ما هم با روح و جانمان مقاومت را گسترده‌تر خواهیم کرد و آزادی ایشان را فراهم می‌کنیم."