مک گورک: آمریکا هیچ برنامه‌ای در خصوص سوریه ندارد

برت مک‌گورک، نماینده سابق رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش که به دنبال اعلام تصمیم خروج از سوریه استعفا کرد در مصاحبه با تلویزیون "سی‌بی‌اس" اعلام کرد آمریکا هیچ برنامه‌ای در خصوص سوریه ندارد

برت مک‌گورک، نماینده سابق رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش که به دنبال اعلام تصمیم خروج از سوریه استعفا کرد در مصاحبه با تلویزیون "سی‌بی‌اس" اعلام کرد آمریکا هیچ برنامه‌ای در خصوص سوریه ندارد. او به مخاطرات این تصمیم اشاره کرد و گفت که تصمیم جایگزین کردن ترکیه در سوریه عملی نیست. انتظار از ترکیه برای گرفتن نقش آمریکا در سوریه غیرواقعی خواهد بود

 

برت مک گورک: "ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که یک هم‌پیمان از قبیل ترکیه وارد سوریه شده و جای ما را بگیرد. این انتظاری غیر واقعی ست."

 

برت مک گورک، نماینده سابق ریاست جمهوری ایالات متحده در ائتلاف جهانی علیه داعش، گفت که ایالات متحده پس از خروج نیروهایش از سوریه برنامه ای در این کشور ندارد، وی همچنین افزود که انتظار از ترکیه برای گرفتن نقش آمریکا در سوریه غیرواقعی خواهد بود.

 

مک گورک گفت: "[آمریکا] هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارد. این آسیب پذیری نیروی ما را افزایش می دهد و به وخامت شرایط در سوریه کمک می کند."

 

وزیر دفاع ایالات متحده، جیمز ماتیس نیز پس از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، استعفا داد. پس از این تصمیم پیام‌های متناقضی از سوی مقامات دولت ایالات متحده منتشر شده است. پنتاگون اخیرا گفته است که روند خروج از سوریه آغاز شده است، اما هیچ جزئیاتی در مورد زمان لازم برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ارائه نداده است.

 

مک گورک افزود: "خروج ما از سوریه شرایط را در این کشور با خطر روبرو می‌سازد و فضا را برای داعش باز می کند. اما رئیس جمهور این را روشن کرده است - ما خارج می‌شویم و این بدین معنی است که نیروهای ما باید تنها یک مأموریت را عملی کنند، آن هم خروجِ امن و با برنامه است."

 

نمی توانیم از ترکیه انتظار داشته باشیم که جای آمریکا را بگیرد

برت مک گورک، نماینده سابق ریاست جمهوری ایالات متحده به ائتلاف جهانی، گفت که ترکیه برای اینکه بتواند جای آمریکا را بگیرد متحد قابل اعتمادی نیست. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که یک شریک از قبیل ترکیه وارد سوریه شده و جای ما را بگیرد. این واقعی نیست."

 

برت مک گورک گفت: "در حالی که نیروهای ما در حال خروج تحت فشار هستند، نمیتوانیم ماموریت های اضافی را به آنان محول کنیم، زیرا خروج تحت فشار از یک منطقه جنگی یکی از سخت ترین مانور های نظامی است که ما می توانیم از نیروهای خود انتظار داشته باشیم."

 

مک گورک روز ۱۸ ژانویه مقاله ای را برای واشنگتن پست نوشت و در این مقاله اشاره کرد که ترکیه توانایی‌های نظامی لازم را ندارد تا نقش مشابهی با آمریکا در سوریه داشته باشد.

 

دونالد ترامپ پیشتر اشاره کرده بود که ایالات متحده می خواهد نقش ترکیه را در سوریه برجسته نماید، اما مک گورک و تحلیل‌گران دیگر شک دارند که چنین جایگزینی موثر خواهد بود.

 

مک گورک قبلا نیز تاکید کرده بود که خروج ایالات متحده از سوریه موقعیت بشار اسد را تقویت خواهد کرد و تأثیر منفی بر نفوذ آمریکا دیگر نیروهای حاضر در سوریه، از قبیل روسیه و ایران خواهد داشت.