میراث فرهنگی ١٢ هزار ساله قربانی استخراج معادن می‌شود

نقش صخره‌های ۱۲۰۰۰ ساله کوه‌های جیلو- سات واقع در جنوب شرقی استان جولمرگ، که در قسمت شرقی رشته کوه‌های توروس قرار درد، با هدف استخراج منابع از خاک آن منطقه در حال تخریب هستند.

دریاچه‌های جیلو-سات، کوه گُوَند، روستای کرگان، دره واقع در در روستای کوترانیس و مناطق فلات نبیرناوا در منطقه گوَر در استان جولمرگ توسط اداره کل معدن و امور نفت وزارت انرژی و منابع طبیعی به مزارع استخراج معدن تبدیل می‌شوند.

در این مناطق سایت‌های استخراج معادن برای استخراج سرب و روی تأسیس می‌شوند. نگاره‌های تاریخی صخره‌ای با قدمت ۱۲۰۰۰ سال که در کوه‌های جیلو-سات در ارتفاع ۴۱۳۵ متری قرار گرفته‌اند، به وسیله مواد منفجره و مین‌های جاسازی شده نابود خواهند شد.

جولمرگ و استان‌های آن در طول تاریخ میزبان تمدن های بسیاری بوده‌اند. هزاران نقاشی و نگاره باستانی روی صخره‌های غارها و بویژه ورودی غارها وجود دارد. نقاشی‌هایی از لاله‌های واژگون، انسان، مار، آهو، بز کوهی، گوسفندهای وحشی، خرگوش، گرگ، روباه و چهره‌های نمادین به ویژه در منطقه نزدیک به قله جیلو وجود دارد. مطالعات روی هنر صخره‌نگاری اثبات کرده است که این منطقه حتی در دوره شکار گردآورنده محل زیست انسانی بوده است.

غارت دولت در منطقه از سال‌ها پیش آغاز شده است. جاده‌هایی در اطراف منطقه دریاچه‌های سات احداث شده است که به دلیل طبیعت زیبا و وجود دریاچه‌های یخی و زیبای طبیعی آن در جهان مشهور است. این مکان‌های تاریخی و طبیعی اکنون توسط مین‌های جاسازی شده و انفجار آن‌ها نابود خواهند شد.

فاتح شاهین، رئیس سابق انجمن بوم‌شناسی مزوپوتامیا (MED)، که این مرکز با حکم قانونی طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بسته شد، گفت؛ با این اقدام تخریبکارانه تاریخ منطقه به مانند هوا، آب، خاک، زندگی طبیعی مردم بومی و ساکنان منطقه آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. شاهین با تأکید بر اینکه نقاشی‌های صخره‌ای مربوط به ۱۲ هزار سال پیش تحت تأثیر این تخریب قرار خواهند گرفت‌، یادآور شد:آنها اسناد مهمی از جریان زندگی در طول تاریخ در این منطقه هستند.

در همان زمان ، شاهین اظهار داشت که در مورد استخراج ۷۶۶ معدن در ۶٣ شهر فعالیت بررسی خسارت مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته‌ و گزارش‌های EIA (سازمان کار اروپا) مد نظر قرار داده نشده‌اند. وی خاطرنشان کرد که در معادن تازه افتتاح شده آثار تاریخی تمدن‌های گذشته را از بین می‌رود. نقاشی‌های سنگی گهواره، وارفله و ترشن در گوَر و قلعه‌ها و برج‌های دیده‌بانی و مسیرهای کاروانی در قلعه نورحق استان مرعش نمونه‌هایی از این موارد است. این تاریخ و کشتار طبیعت به اندازه سدهای آبی ساخته شده در این منطقە بدون کارایی هستند. این تخریب به اندازه تخریبات هدفمندی که در حسنکیف روی داد و همچنین به اندازه توحش ارتجاع داعش در مقابل با آثار باستانی عراق و سوریه و نابودی آنها غم‌انگیز و تراژیک است.