نگرانی رهبر ایران از فرسایش زبان فارسی

علی خامنه‌ای گفت من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم،  زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است

  در حالیکه زبانهای مورد تکلم در فضای جغرافیایی ایران به علت هیمنه و هجمه‌ی زبان فارسی در معرض نابودی، تاراج و تغییر ساختار دستوری خود قرار دارند، شب گذشته رهبر ایران در دیدار با برخی از استادان و شاعران دست چین شده پارسی گوی نسبت به فرسایش زبان فارسی نگرانی خود را ابراز داشت.

  رهبر ایران در جریان دیداری که هر ساله با شاعران و استادان زبان فارسی برگزار می‌کند نگرانیهای شدید خود را نسبت به فرسایش زبان فارسی اعلام داشته و نسبت تداوم چنین روندی در سطح جامعه و صداو سیما هشدار داد. رهبر ایران در سخنان خود با اظهار گلایه از صداوسیما گفت: به‌دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند از این سازمان گلایه دارم. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضر می‌شود. رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تقبیح استفاده‌ی فراوان از لغات بیگانه گفت: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود. در بخش دیگری از سخنان خود رهبر ایران اظهار داشت که حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چرا که ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود.

  این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد که دیگر زبانهای موجود در پهنه جغرافیایی ایران به علت هیمنه زبان فارسی، نه تنها هیچ متولیای نداشته‌اند، بلکه در معرض نابودی، تاراج و تغییر ساختار دستوری قرار گرفته‌اند. در صورتیکه این سخنان از سوی فعالان فرهنگی هر یک از اتنیسیته‌های ساکن در ایران مطرح شود با برچسب تجزیه‌طلبی و ضدیت با زبان فارسی متهم می‌شوند. هویت ملی نیز یکی دیگر از سخنان رهبر ایران بود؛ چگونه می‌توان یک زبان را بر بخش بزرگی از ساکنان ایران تحمیل کرد و همزمان از وجود یک هویت ملی سخن بر زبان آورد؟ این سخنان رهبر ایران در حالی منتشر می‌شود که در مقطع کنونی بخش بزرگی از آمار افت تحصیلی دانش آموزان در مناطق دو زبانه به علت عدم درک دانش آموزان از زبان فارسی بوده و در مواردی دانش آموزان این مناطق در سطوح بالای تحصیلی نیز به درستی این زبان را نمی‌توانند بیاموزند.