پژاک: "خلق کُرد در همه‌ی بخشهای کردستان هدف مستقیم بازمانده‌های صفوی و عثمانی است"

"... تجربه‌ی جمهوری کردستان ما را در شناخت کرد آزاد و کرد برده و مزدور آگاه می‌سازد و راه رسیدن به آزادی و حق مشروعمان که نیاز به خودباوری دارد، را به ما نشان می‌دهد..."

مجلس حزب حیات آزاد کردستان- پژاک به مناسبت ٧٣مین سالروز تأسیس جمهوری کردستان در مهاباد با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت این روز تاریخی بر لزوم اتحاد و همبستگی نیروهای میهن‌گرا و متعهد به آرمانهای دمکراسی تأکید کرده است.

 

متن بیانیه مجلس پژاک به این شرح است:

"تجربه‌ی جمهوری کردستان ما را در شناخت کرد آزاد و کرد برده، آگاه می‌سازد

در حالی یاد ۷۳مین سالگرد جمهوری کردستان را گرامی می‌داریم که کردستان در میانه‌ی یک بازی قرار گرفته است. در این زمان هم فرصت رسیدن به اهداف جمهوری و رهروان آن مد نظر است و هم خطرات این سناریو در تاریخ خود را نشان می‌دهد. در زمان یادآوری جمهوری و تجاربش، باز هم خلق کرد در همه‌ی بخشهای کردستان هدف مستقیم بازمانده‌های صفوی و عثمانی است و با شیوه‌های گوناگون برای قتل‌عام و نابودی سیاسی و فیزیکی کردها و جنبش آزادیخواهانه‌ی آنها از هیچ نقشه‌ایی ابایی ندارند. همانند زمان جمهوری کردستان دولتهای اشغالگر برای ادامه دادن به سیاست آسمیلاسیون و ذوب از همه‌ی فرصتها استفاده می‌کنند. کرد تسلیمیت‌پذیر و برده و واپسگرا به این اشغالگریها یاری می‌رساند.

 

تاسیس جمهوری کردستان در شهر مهاباد تلاشی آزادیخواهانه برای ایجاد یک خودمدیریتی آزاد و ایجاد جایگاهی عادلانه و در خور و آزاد برای خلق کرد بود. این روز همزمان با تاسیس کانتونهای روژاوای کردستان است. این امر نشان می‌دهد که خلق خواهان رسیدن به آزادی و خودمدیریتی است. اقدام برای بنیاد نهادن جمهوری کردستان، بعد از جنگ جهانی دوم و بر هم خوردن بالانس سیاسی-نظامی در منطقه بود که فرصتی برای کردها در روژهلات کردستان ایجاد شد تا اراده‌ی آزاد خود را نشان دهد. وضعیت آن زمان نشان داد خلق کرد شرایط لازم برای ایجاد دمکراسی و آزادی را دارد. اکنون نیز در حالی که ۷۳مین سالگرد بنیاد نهادن جمهوری کردستان را ارج می‌نهیم، که خاورمیانه به بحران عظیم انسانی و نقض حقوق بشر دچار شده است و خلقهای منطقه با وحشیانه‌ترین رفتارها توسط دولتها و افراد وابسته به آنها مواجه می‌شوند. پدیده‌ای به نام داعش که ساخته‌ی مراکز هژمونگراست برای تحقق منافع ابرقدرتها و اشغالگران کردستان ایجاد شده است.

 

تجربه‌ی جمهوری کردستان ما را در شناخت کرد آزاد و کرد برده و مزدور آگاه می‌سازد و راه رسیدن به آزادی و حق مشروعمان که نیاز به خودباوری دارد، را به ما نشان می‌دهد. همچنین کمک می‌کند تا دوست و دشمن خود را خوب بشناسیم و از تغییرات جهانی و منطقه‌ای تحلیل درستی داشته باشیم و همیشه نقشه و راه‌حلی برای هر احتمالی آماده داشته باشیم. تجربه‌ی جمهوری کردستان شناسنامه‌ای سیاسی و ملی برای خلقمان ایجاد کرده است که ما را برای رسیدن به اتحاد و دمکراسی و عدالت ثابت قدم می‌کند. یاد و خاطره‌ی جمهوری کردستان را گرامی می‌داریم و ادامه دهنده‌ی راه و خواستهای جمهوری کردستان خواهیم بود."