کاراییلان: کورد نباید به دست کورد کشته شود (بخش دوم و پایانی)

مراد کاراییلان اعلام کرد که جنبش آزادیخواهی کوردستان در ٣۶مین سالگرد کارزار ١۵ آگوست در مرحله‌ای سرنوشت‌ساز قرار دارد و افزود:"جنگی تاریخی در کوردستان جریان دارد که آینده خلق کورد و خلق‌های منطقه را تعیین می‌کند."

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) در برنامه ویژه «سترک تی‌وی» شرکت کرد. بخش دوم و پایانی گفتگو به شرح زیر است.

'خط خیانت را بکار می‌گیرد'

مراد کاراییلان با اشاره به نقش جاش‌ها در این حملات گفت:"پیشینیان ما می‌گویند، «کرم از خود درخت است»، دولت ترکیه از این واقعیت آگاه است و آنرا بکار می‌گیرد. در تاریخ ما [کوردها] همیشه چنین بوده است، قیام و قیام‌های کوردها با دست خود کوردها سرکوب شده‌ است، یعنی خود کوردها را مورد استفاده قرار داده‌اند. خط مقاومت همیشه وجود داشته است و به موازات آن نیز خط تسلیم و خیانت نیز بوده است. اگر تا به امروز بردگی کوردها تداوم یافته است متأ‌سفانه به همین سبب بوده است. دشمن به همین دلیل تا به امروز نیز کوردها را مور استفاده قرار می‌دهد. به آنان جاش گفته می‌شود. بدون شک نه همه آن‌ها بلکه آنانی که خود را فروخته‌اند و به کنترا مبدل شده‌اند، یعنی آنهایی که برای چند ریال پول علیه خلق و آینده خلقش می‌جنگد را در مقابل نیروهای گریلا قرار می‌دهد. ما اطلاع داریم که ارتش ترکیه در هفتانین آنان را سپر خود کرده است. آیا کورد همیشه باید به عنوان یک ابزار محافظت از سربازان ترک مورد استفاده قرار گیرد؟ زیرا این کوردها را مثل دستگاه مین‌یاب مورد استفاده قرار می‌دهند. بدون شک این برای کوردها مایه درد است. نه تنها در باکور بلکه در تلاش هستند تا در باشور نیز اینچنین عمل کنند. تحت عنوان «نگهبان روستا»، «پول به دست می‌آورید» عمل می‌کنند. این پول‌ها را از کجا خواهند آورد؟ ترک‌ها این پول را می‌پردازند. این یعنی سیاست نابودی کوردها با دست کوردها را به اجرا می‌گذارند.

'کورد نباید به دست کورد کشته شود'

لازم است این واقعیت را مد نظر قرار دهیم. ما در قرن ٢١ بسر می‌بریم. دیگر بس است! تا کی به این شیوه ادامه می‌یابد. کورد نباید از سوی کورد کشته شود. ما نمی‌خواهیم در هیچ منطقه‌ای اسلحه خود را بر روی یک کورد نشانه‌گیری کنیم. ما نمی‌خواهیم که علیه جاش‌ها بجنگیم، ولی به شرطی که جاش‌ها نیز به نیروهای گریلا حمله نکنند. بسیار خوب، ما فرض می‌کنیم که نگهبان روستایشان هستند، اما چه کاری در هفتانین دارند؟ دشمن برای چه به هفتانین آمده است؟ برای اینکه کوردها را ریشهکن کند. در رسانه‌ها هم منتشر شد، در رسانه‌های باشور هم بازتاب یافت. اگر عرصه هفتانین را اشغال می‌کردند نوبت عرصه متینا می‌رسید. به حساب آنان در سه روز هفتانین کنترل می‌شد و سپس رو بسوی متینا به راه می‌افتادند. سپس مناطق دیگر و ایچنین منطقه حائل را اعلام می‌کردند. ما پیش از این نیز گفته بودیم که هدف آنان ایجاد منطقه حائل در خاک باشور و اشغال آن است. اما اکنون در هفتانین زمین‌گیر شده‌اند.

'ما از پیشمرگه‌ها انتظار داریم کنار ما قرار بگیرند'

این یک مقاومت ملی است. برای همه کوردهاست. قبل از همه برای باشور کوردستان است. باید خلقمان در باشور کوردستان به این واقعیت اذعان داشته باشد. نهادها و سازمان‌های باشور، مثلا اگر پارلمان خواستار طرح پروژه‌ای و یا تصمیم‌گیری است باید نخست این واقعیت‌ها را ببینند. امروز در اینجا از منافع کوردها صیانت می‌شود. علیه استعمارگران وحشی که خواستار دستیابی به مرزهای میثاق ملی هستند ما مقاومتی فدایی می‌کنیم. ما انتظار داریم که خلقمان در مبارزه جای گیرد. باید پیشمرگه‌ها هم شرکت کنند. ما می‌خواهیم پیشمرگه‌ها کنار ما باشند. باید جوانان به مبارزه بپیوندند. حتی اگر توان شرکت در جنگ را ندارند باید حداقل برای تداوم مقاومت از مبارزه حمایت کنند. در حضور فدایی‌هایی که علیه این همه تکنولوژی پیشرفته مقاومت می‌کنند قبل از هر چیز باید باوجدان بود. از یکسو این همه توپ، تانک و هواپیما در دست رژیم وحشی [ترک] است، در مقابل آن ما تنها اسلحه‌های ساده خود را داریم. ما اینچنین می‌جنگیم. باید بدانند که این جنگ برای خلق کورد است، نه تنها برای خلق کورد در عین حال برای تمامی خلق‌های منطقه است.

'به نمایندگی از تمامی خلق‌های منطقه است'

اگر این دشمن را شکست ندهیم، به عرب‌ها هم حمله‌ور خواهد شد. به تمامی خلق‌های منطقه حمله می‌کند. خلاصه اینکه این جنگ، نبردی به نمایندگی از خلق‌های منطقه علیه دشمن وحشی و فاشیست است. این جنگ، جنگِ اراده‌مندی خلق کورد و خلق‌هاست. ما باید این واقعیت را ببینیم، نباید کسی با این موضوع دشمنی کند."

'برای مقداری پول به ملت خود خیانت نکنید'

مراد کاراییلان یکبار دیگر هشدار داده و گفت:"ما یکبار دیگر پیام رفقای خود را تکرار می‌کنیم؛ چه در باکور و چه در باشور، نباید هیچ کسی فریب برنامه‌ها و فتنه‌های دولت ترکیه را بخورد، کسی برای مقداری پول به ملت خود نباید خیانت کند و اسلحه دشمن را بدست نگیرد. نباید هیچ کسی علیه گریلاهایی که مبارزه‌ای مقدس را به پیش می‌برند بجنگد. از اینرو ما از مزدوران باکور می‌خواهیم که در حملات دشمن شرکت نکنند. بدون شک نباید در هیچ حمله‌‌ای جای گیرند، ولی مطلقا نباید در حملات ارتش ترک در باکور و روژاوا شرکت کنند. این خیانت است. چنین کاری غیرقابل قبول است. اگر شرکت کنند مثل یکی از رفقای زن در هفتانین اعلام کرده بود «هر کسی در مقابل گریلا قرار گیرد هدف قرار داده می‌شود». ما فکر می‌کنیم که مزدوران و افراد صاحب فکر در مقابل سیاست‌های رژیم ترکیه برای کشتن کورد با دست کورد بپاخیزند و این سیاست وحشیانه دشمن را خنثی کنند. همان چیز را برای باشور هم تکرار می‌کنم. باید همه آگاه باشند. این جنگ جنگِ محافظت از دستاورهای باشور کوردستان است. دشمن ما را رتبه‌بندی کرده است. هر بار به یک منطقه حمله‌ور می‌شود و خواهان تداوم حملات است. اما ما دشمن را درهم می‌شکنیم. آنان در خاک باشور شکست خواهند خورد. عزم گریلا در این رابطه در مقاومت هفتانین خود را نشان داد."

'گزارش سی‌پی‌تی به خلق نیرو بخشید'

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی (ن.پ.گ) در ادامه سخنان خود گزارش کمیته منع شکنجه شورای اروپا (سی‌پی‌تی) در مورد تداوم حصر در امرالی را مورد ارزیابی قرار داد.

مراد کاراییلان خاطرنشان کرد که علی‌رغم اینکه نشانه‌هایی از ترس و هراس سی‌پی‌تی در گزارش مشهود است اما آنچه گزارش در خود جای داده ارزشمند است و افزود:"آنچه سی‌پی‌تی گفته است ما سال‌ها آنرا تکرار می‌کنیم. [سی‌پی‌تی] چه گفته است؟ در امرالی حصر وجود دارد و این حصر مصداق شکنجه است. در آنجا رفتاری غیرقانونی در جریان است، بی‌عدالتی وجود دارد. بی‌اخلاقی وجود دارد. آنچه در امرالی جریان دارد هیچ جایی در قوانین ترکیه و یا قانون هیچ کشوری ندارد. حتی طبق قوانین ترکیه زندانیان دارای برخی حقوق هستند. حق دارند با خانواده و وکلایشان ملاقات کنند. حق دارند که با تلفن با خانواده گفتگو کنند. اما به کدامیک از این قانون‌ها در امرالی عمل می‌شود؟ با این همه سازمان‌های جهانی حصر را به مصداق شکنجه می‌دانند. این شکنجه روانی است.

خلاصه بگویم در امرالی شکنجه وجود دارد و سی‌پی‌تی در نهایت این واقعیت را قبول کرد. قبل از این نیز چنین عباراتی را گفته بودند، اما مشکل آنجاست که تحت کنترل قرار نمی‌دهند، به آن اهمیت نمی‌دهند. باید دولت‌ها هم وضعیت را مد نظر قرار دهند. تمامی دولت‌هایی که در توطئه بین‌المللی دست داشتند نسبت به وضعیت امرالی مسئولند. ما از آنان می‌خواهیم که به مسئولیت‌های انسانی خود عمل کنند. در آنجا اعمال ضدبشری صورت می‌گیرد. آنجا حق انسانی نقض می‌شود. حقوق لگدمال می‌شود. بویژه باید در رابطه با آنچه سی‌پی‌تی بیان نموده گام بردارند. بدون شک برای این منظور باید مبارزه کرد."

مراد کاراییلان یادآور شد که این بیانیه به خلق میهن‌دوست کوردستان در داخل و خارج از کوردستان نیرو بخشیده است و گفت:"باید با نیروی بیشتری مبارزه کرد. باید همه‌ی ما مبارزه‌ قدرتمندتری را علیه سیستم شکنجه امرالی به پیش بریم."

'جنگ در کوردستان آینده‌ خلق‌ها را تعیین می‌کند'

مراد کاراییلان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد که در ٣۶مین سالگرد کارزار ١۵ آگوست، خلق کورد در مقطع بسیار مهمی بسر می‌برد و افزود:"جنگی تاریخی در کوردستان در جریان است. این جنگ آینده خلق کورد و خلق‌های منطقه را تعیین می‌کند. این جنگ جنگی تاریخی است. برای رهایی خلق کورد، خلق ترک و خلق‌های منطقه از چنگال فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ ما این جنگ را گسترش می‌دهیم. باید همه به این واقعیت اذعان داشته باشند. بر این مبنا از تمامی مهین‌دوستان و دمکرات‌ها می‌خواهیم که در ٣٧مین سال با عزمی راسخ‌تر به مبارزه بپیوندند و از آن حمایت به عمل آورند.

به جوانان کوردستان هم می‌گوییم؛ برای اینکه ٣٧مین سال به سال گسترش مقاومت بدل شود، برای اینکه این حرکت به آزادی خلق کورد و رهبر آپو بیانجامد باید در آن جای گیرن. باید به صفوف نیروهای گریلا ملحق شوند. باید به مبارزه بپیوندند. فرصت دارید این مبارزه را به اوج برسانید. دشمن با بحران دست به گریبان است، زمینه تداوم مبارزه بیش از هر زمان دیگری مهیاست. با گسترش مبارزه می‌توانیم به پیروزی دست یابیم. در این راستا یکبار دیگر عید رساخیز را به خلقمان تبریک می‌گویم و در سال ٣٧ مبارزه برای همگی آرزومند پیروزی هستم."