کامیون‌داران سرانجام دولت ایران را مجبور به عقب‌نشینی کردند

​​​​​​​اعتصاب کامیون‌داران و تهدید‌های رانندگان معترض از سوی مسئولین قضایی پس از ٢٠ روز، سرانجام به تصویب لایحه‌ای منجر شد که دولت از چهل سال پیش از پذیرش آن سر باز زده است

اعتصاب کامیون‌داران و تهدید‌های رانندگان معترض از سوی مسئولین قضایی پس از ٢٠ روز، سرانجام به تصویب لایحه‌ای منجر شد که دولت از چهل سال پیش از پذیرش آن سر باز زده است

 

به نقل از هرانا تا روز جمعه ٢٠ مهرماه دستكم ٢۶١ راننده معترض در ١٩ استان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و برخی از آنان به توسط مقامات قضایی رژیم به "اعدام" تهدید شده‌اند.

 

در سومین دور اعتصابات سراسری رانندگان کامیون بالغ بر ٢۶١ راننده از استانهای قزوین، البرز، تهران، اردبیل، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، کرمان، گلستان، سنه، سمنان، کرماشان، زنجان، بوشهر، همدان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بازداشت شده‌اند. مقامات قضایی از شهرهای نهاوند، بجنورد، کنگان، پاکدشت، نیشابور، شیروان، سنه، آذرشهر، گرگان، بندرگز، ایذه، رزن، هرسین، دالاهو، گلپایگان، زرند و شهرکرد بعنوان اماکنی نام برده‌اند که در آن‌ها رانندگان کامیون بازداشت شده‌اند.

 

همزمان با اصرار کامیون‌داران برای تحقق مطالبات خود، مقامات قضایی رژیم معترضان را به "اعدام" تهدید کرده‌اند. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در سخنانی مدعی شده است که "مجازات این حکم می‌تواند اعدام باشد". همزمان محسن کرمی، سرپرست دادستانی قزوین با بیان اینکه اتهامات ۱۷ تن از معترضان "ایجاد ناامنی" و "اخلال در نظم عمومی" بوده از درخواست حکم "اعدام" برای معترضان سخن به میان آورده است.

 

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل –آی.تی.اف در اعلام همبستگی با کامیون‌داران طی بیانیه‌ای به رژیم ایران یادآوری کرده است که راهکارهای اقتصادی برای پاسخگویی به مطالبات کامیون‌داران لازم است "نه تهدید به اعدام‌ها".

 

در همین راستا اتحادیه حمل و نقل آمریکا و کانادا از مطالبات کامیون‌داران در ایران حمایت کرده‌اند.

 

همبستگی و اصرار رانندگان کامیون، رژیم ایران را وادار کرد تا در نشست روز گذشته شواری عالی هماهنگی ترابری پیشنهاد تعیین کرایه حمله بر اساس تن- کیلومتر را پس از چهل سال به تصویب برساند.

 

افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه، کسر حق پرداختی بیمه رانندگان، افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی، نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای ماموران راهنمایی و رانندگی و مجازات ماموران و افسران رشوه‌گیر از جمله خواسته‌های صنفی رانندگان کامیون و ترانزیت عنوان شده است.

 

خاطرنشان می‌شود که دور نخست اعتصاب کامیون داران در ایران از اول تا یازدهم خردادماه امسال صورت گرفت، دور دوم آن بصورت یک روزه در تاریخ ۱۹ خردادماه امسال برگزار شد و دور سوم آن از ۳۱ شهریورماه آغاز شده بود.