۴ روزنامه‌نگار مدت صد روز است که بازداشت شده‌اند

​​​​​​​چهار روزنامه‌نگار که گزارشی خبری را در مورد پرتاب دو روستایی از هلیکوپتر ارتش ترک در شهر وان منتشر کرده بودند، مدت یکصد روز است که بدون اطلاع از محل نگهداری آنها دستگیر شده‌اند.

در ۱۱ سپتامبر در منطقه شاخ از توابع شهر وان،  نظامیانی که مشغول عملیات نظامی بودند دو شهروند کورد را به نامهای عثمان شیبان و سروت تورگوت دستگیر کرده و بعد از شکنجه و آزار و اذیت، آنها را هلیکوپتر در حال پرواز به زمین پرتاب کردند. سروت تورگوت بعد از مدتی، به دلیل شکنجه و شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و عثمان شیبان نیز به دلیل شدت شکنجه‌ها و همچنین صدمات وارد آمده ناشی از قادر به حرکت نیست.

در ۶ اکتبر سال ۲۰۲۰ به این دلیل که روزنامه‌نگاران گزارشی خبری را در اینباره تهیه کرده و در آژانس خبری مزوپوتامیا منتشر نمودند، نیروهای پلیس منازل خبرنگاران مزوپوتامیا را مورد حمله قرار داده و عدنان بیلن، جمیل اوگار، شهریبان آبی و نازان سالا را بازداشت کردند. سپس به اتهام تهیه و تنظیم خبر رویدادهای اجتماعی علیه دولت، دستگیر شدند. اکنون از دستگیری این ۴ روزنامه نگار یکصد روز می‌گذرد.

با گذشت یکصد روز از دستگیری این روزنامه‌نگاران، ادعانامه آنان همچنان تنظیم نشده است و در روند این پرونده هیچگونه تحولی نیافته است. روزنامه‌نگاران با اظهار نظرات خود خاطرنشان ساخته‌اند که دستگیری‌های طولانی مدت به نوعی از شکنجه برای روزنامه‌نگاران تبدیل شده است و خواستار آزادی فوری این چهار روزنامه‌نگار شدند.

آتالای: تلاش برای افزایش زمان دستگیری روزنامه‌نگاران

گوکهان آتالای مدیرمسئول آژانس خبری مزوپوتامیا در این رابطه افزود برخورد کودتاگونه دستگاه قضاوت با تمامی بخش‌های جامعه و از جمله علیه روزنامه‌نگاران را شاهد هستیم. هنگامی که بر پرونده‌ها متمرکز می‌شویم و موادی را می‌بینیم که طبق آنها روزنامه‌نگاران محکوم می‌شوند، لازم بود که بسیار پیش از این، ادعانامه دادستانی علیه این چهار روزنامه‌نگار تنظیم می‌شد. اما در مقابل، با ذهنیت ادامه بازداشت آنان مواجه هستیم. در دوره‌های تاریکی که واقعیت مخدوش می‌شود، بیش از همه تلاش می‌کنند تا بر روزنامه‌نگاران فشار وارد کنند. اگر این چهار رفیق ما این خبر را پی‌گیری نمی‌کردند، هیچ کس نمی‌توانست از سرنوشت سروت تورگوت و عثمان شیبان اطلاعی در داست داشته باشد و این فاجعه را روایت کند. از آنجا که رفقای ما  واقعیت را بازتاب دادند، مدت یکصد روز است که دستگیر شده‌اند. ما روزنامه‌نگارانی نیستیم که بر مبنای شایعات به انعکاس اخبار بپردازیم. ما درخواست داریم حبس طولانی همکاران ما پایان یابد.

دیلان بابات: ما میدانیم چرا ادعانامه  تنظیم نشده است

دیلان بابت روزنامه‌نگار ژن نیوز، در این باره اعلام نمود که دستگیری رفقای آنها از بازداشت گذشته و وارد شکنجه شده است. چون این روزنامه‌نگاران را به دلیل گزارش‌های خبری خود دستگیر کرده‌اند. نمی‌توان انتظار هیچگونه پیشرفتی در پرونده آنان را داشت. حاکمیتی که خواهان همصدایی است تلاش می‌کند تا رسانه‌های آزاد را به سکوت وادارد. بدون دلیل روزنامه‌نگاران دستگیر می‌شوند. در ترکیه صدها روزنامه‌نگار به دلیل انعکاس اخبار تا کنون دستگیر شده‌اند. با این وجود درج و انعکاس اخبار را ادامه داده و  بیش از این صدای رفقای روزنامه‌نگارمان را طنین انداز می‌کنیم.

ادریس ییلماز: روزنامه‌نگاران خودسرانه دستگیر شده‌اند

ادریس ییلماز نیز عنوان کرد که رفقا و همکاران آنها مدت ۱۰۰ روز است که دستگیر شده‌اند و همچنان برای آنان پرونده‌ای تشکیل نشده است، در ترکیه روزنامه‌نگاران اپوزیسیون به دلیل انتقادات خود به حاکمیت دستگیر می‌شوند. وضعیتی که روزنامه‌نگاران در آن قرار دارند، وضعیت آزادی رسانه‌ها را در این کشور به تمامی منعکس می‌کند. ما می‌خواهیم که این ۴ روزنامه‌نگار زندانی فورا آزاد شده و  بیعدالتی صورت گرفته علیه آنان خاتمه پیدا کند.