انگلیس در زمان حمله النصره به عفرین به این گروه تروریستی پول داده است

بر اساس یک گزارش منتشرشده حکومت بریتانیا در مدت ۵ سال ۴۷۷ میلیون دلار به گروه‌های تندرو به ویژه در زمان اشغال عفرین همکاری رسانده است.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بریتانیا طی مدت ۵ سال گذشته حکومت بریتانیا ۳۵۰ میلیون لیره استرلینگ که حدود ۴۷۷ میلیون دلار است به گروه‌های شبه‌نظامی سوری طرفدار آنکارا همکاری کرده است. این گروه‌ها در اشغال عفرین و مناطق دیگر روژاوای کوردستان شرکت کرده و همچنین به عنوان مزدور روانه‌ی لیبی و آذربایجان شده‌اند.

در این گزارش که توسط" دیلی مافریک" منتشر شده است، به این مسئله اشاره شده که حکومت بریتانیا یک سازمان مشکوک تحت عنوان «صندوق وایتهال برای چالش، امنیت و آسایش» را برای پشتیبانی و ساپورت مالی گروه‌های مسلح سوری به کار گرفته که نام خود را "اپوزیسیون میانه‌روی سوریه" نامیده و طرفدار حکومت ترکیه هستند و از ترکیه دستور می‌گیرند.

در این گزارش همچنین آمده است، صندوق‌ وایتهال از سال ۲۰۱۵ پشتیبانی مالی گروه‌های مسلح سوری طرفدار ترکیه را برعهده دارد و هیچ جزئیاتی در مورد برنامه‌های خود ارائه نکرده است. اما سازمان Declassified در گزارش خود آشکار کرده است که این صندوق فقط در ۵ سال گذشته ۳۵۰ میلیون لیره استرلینگ به نیروهای سوری وابسته به ترکیه کمک مالی کرده است.

در پایان این گزارش اشاره شده است، ۳۵۰ میلیون لیره استرلینگ دست‌کم پولی است که در حقیقت برای این گروه‌ها اختصاص داده شده است، چون این همکاری‌ها آن فعالیتهایی را که وزارت خارجه تحت عنوان Security ropes in Syria (طناب‌های امنیتی در سوریه) طی مدت سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ برای گروه‌های مسلح سوری خرج کرده است و ارزش آن به حدود ۲۸.۲ میلیون لیره استرلینگ می‌رسد، در بر نمی‌گیرد.

پس از ۵۸ روز حملات ارتش ترکیه تحت عنوان عملیات شاخه‌ی زیتون، در نهایت در ۱۸ می ۲۰۱۸ عفرین کوردها اشغال شده و در این مدت به دلیل بمباران‌های ارتش ترکیه حدود ۲۹۰ شهروند غیرنظامی شهید و ۶۸۰ تن دیگر مجروح شدند و اکنون پس از سه سال مشخص می‌شود که بریتانیا نیز در اشغال این شهرِ کوردها و همکاری با گروه‌های تندرو علیه مبارزان کورد همکاری داشته است.