بازداشت حداقل ۵۰ شهروند و فعال روژهلات کوردستان طی دو هفته

تنها در دو هفته گذشته دست‌کم ۵٠ کوردستانی در شهرهای بوکان، پیرانشار، مهاباد، ربط، نقده، مریوان، سولاوا، سنه، سقز، کرج و تهران از سوی رژیم استعمارگر ایران بازداشت شده‌اند.

برپایه‌ی گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان موج جدید بازداشت شهروندان و فعالان کورد از روز ٩ ژانویه/۲۰ دی در شهرهای کرج، تهران، مهاباد، ربط، نقده، بوکان، مریوان، سنه، سقز و سولاوا آغاز و همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود بازداشت‌‌های چند روز اول توسط سازمان اطلاعات سپاه اورمیه صورت گرفته است و پس از آن وزارت اطلاعات در شهرهای دیگر نیز اقدام به بازداشت گسترده شهروندان و فعالان کورد کرده‌اند.

در گزارش آمده است که شمار بازداشت‌شدگان از ۵٠ نفر بیشتر است. گزارش‌های تأیید شده از بازادشت چندین شهروند دیگر در شهرهای بوکان، پیرانشار و سقز حکایت دارد.

عدم دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل مدافع

خانواده تعدادی از بازداشت‌شدگان اخیر در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کوردستان ضمن ابراز نگرانی در خصوص سرنوشت اعضای خانواده خود از عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی در خصوص علت بازداشت و محل نگهداری این افراد خبر می‌دهند. همچنین دادستانی این شهرها به خانواده تعدادی بازداشت شدگان که درصدد تعیین وکیل بودند اعلام کرده‌اند که تا پایان دوران بازجویی امکان ورود وکیل به پرونده این افراد وجود نخواهد داشت.

این مرکز حقوق بشری همچنین افزوده است که با توجه فشار نهادهای امنیتی بر خانواده بازداشت‌شدگان در خصوص عدم اطلاع‌رسانی درباره بازداشت و وضعیت آنها، احتمال داده می‌شود شمار بازداشت‌شدگان بیش از این تعداد باشد.

بازداشت حداقل ۵٠ نفر در ١۴ روز

اسامی ۵٠ شهروند و فعال کورد بازداشت‌شده به ترتیب نام، تاریخ و محل بازداشت آنها به این ترتیب است؛

ـ شنبه ۲۰ دی

اسرین محمدی در تهران

آرام یوسفی در سنه

فرزاد سامانی و صهیب بادروج در کرج

شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، سیروان نوری، افشین مام‌احمدی،‌ سیروان حسین‌زاده و ایمان عبدی در مهاباد

بهمن یوسف‌زاده، فرهاد موسی‌پور و فریدون موسی‌پور در ربط

عظیمه ناصری در بوکان

دانا صمدی، سیروان کریم‌زاده، کاروان مینویی، زانیار معتمدی، سلمان ادوایی در مریوان

ـ یکشنبه ۲۱ دی

جبار پیروزی در مریوان

ـ دوشنبه ۲۲ دی

حسین گردشی در بوکان

ـ سه‌شنبه ۲۳ دی

عادل پروازه در مریوان

سیامک ادوایی و اکرم ادوایی در سولاوا

– پنج‌شنبه ۲۵ دی

سوران محمدی در مهاباد

– شنبه ۲۷ دی

امیر بایزیدی‌ آذر مهاباد

– دوشنبه ۲۹ دی

فردین ادوایی در سولاوا

ـ سه‌شنبه ۳۰ دی

فریبا احمدی، روژین محمدپور، فواد محمدپور، هیرش رسول‌پور، محمد حاجی رسول‌پور، محمد‌امین احمدی، رشید احمدی، رضا زندی، فرهاد زندی، محمد زندی، علی زلفی و حسین مهربانی در بوکان

طالب ریحانی، رشید ریحانی، کریم خلیفانی، حسام‌الدین خضری، رحمان ابراهیمی، رسول لاوازه و پشتیوان نبی‌زرگتن در پیرانشار

دیاکو زرتشتی در نقده

ـ چهارشنبه ۱ بهمن

قادر رسول‌پور در بوکان

- پنج‌شنبه ٢ بهمن

عطا رحمان‌زاده در سقز.

سناریوسازی‌‌ امنیتی و فشار برای اعترافات اجباری؛ روش معمول رژیم در بازداشت‌های گروهی

کاوه کرمانشاهی عضو هیئت مدیره شبکه حقوق بشر کوردستان در مورد بازداشت فله‌ای شهروندان و فعالان روژهلات کوردستان پیشتر اعلام کرده بود:"بازداشت‌شدگان اخیر در حوزه‌های مختلف مدنی، فرهنگی، محیط ‌زیست و دانشجویی فعال بوده‌اند و تعدادی از آنها نیر شهروندان عادی هستند. نیروهای امنیتی نه تنها هیچ حکم قضایی و دلیل قانونی برای بازداشت این افراد ارائه نداده‌اند، بلکه به صورت خودسرانه و غیرقانونی و با توسل به خشونت کلامی و فیزیکی اقدام به بازداشت آنها کرده‌اند. با وجود پیگیری خانواده‌ها نیز تاکنون به صورت رسمی اتهامی علیه این افراد مطرح نشده است."

به گفته آقای کرمانشاهی "این شیوه برخورد حاکمیت جدید نیست و طی سال‌های اخیر هیچ وقت متوقف نشده بود که حالا از آغاز دوباره آن صحبت کنیم. ما تنها در زمان‌هایی شاهد شدت گرفتن این روند هستیم."

عضو هیئت مدیره شبکه حقوق بشر کوردستان با اشاره به اینکه "بخشی از این بازداشت‌های همزمان و جمعی در رابطه با یک پرونده‌سازی مشترک از سوی نهادهای اطلاعاتی" صورت گرفته است از افکار عمومی، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر خواست تا با اعتراض به این بازداشت‌ها ضمن حمایت از تمامی زندانیان و بازداشتی‌های سیاسی، درخواست آزادی سریع آنها را از نهادهای امنیتی و مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران بخواهند.