عبدالکریم عمر: می‌خواهند ناتو را در حملات اشغالگرانه‌ی جدید جای دهند

عبدالکریم عمر اعلام نمود که در مرحله جدید اشغالگری تهدید بزرگی وجود دارد. وی گفت:"می‌خواهند میثاق ملی را محقق نمایند. در همین راستا تلاش می‌کنند تا ناتو را در این توطئه جدید شریک نمایند."

عبدالکریم عمر، ریاست مشترک کمیسیون ارتباطات خارجی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در رابطه با مرحله جدید حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه علیه شمال و شرق سوریه به پرسش‌های خبرگزاری فرات پاسخ داد.

عبدالکریم عمر گفت:" تهدیدهای اردوغان چیز جدیدی نیست. از آغاز انقلاب روژآوا، اردوغان می‌خواهد خلق کورد را نابود نماید و از هر فرصتی برای این هدف استفاده می‌کنند. اکنون نیز از جنگ روسیه و اوکراین و مشغول بودن افکار عمومی بین‌المللی به این جنگ و همچنین اختلاف میان روسیه و ناتو در روژآوا استفاده می‌کند. همچنین از وضعیت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو استفاده می‌کند. دولت ترکیه از هر مسئله بین‌المللی برای منافع خود علیه خلق کورد استفاده می‌نماید.

دولت ترکیه با توطئه‌ای جدید می‌خواهد بخش دیگری از سوریه را اشغال نماید، در این راستا نیز می‌خواهد ناتو را در این توطئه خود برای اشغال و قتل‌عام خلق کورد و خلق‌های شمال و شرق سوریه شریک نماید. می‌خواهد آن‌ها را در تفکر شوونیستی خود شریک کند. دولت ترکیه بر بنیان قتل‌عام خلق‌ها ساخته شده و این رویه را تا به امروز ادامه داده ‌است."

عبدالکریم عمر به توافق آتش‌بس ۱۷ و ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت" در آغاز میان آمریکا و ترکیه و سپس نیز میان پوتین و اردوغان توافق آتش‌بس امضا شد. ما به‌عنوان اداره خودگردان شمال و شرق سوریه در این راستا عمل نمودیم. اما دولت ترکیه حتی یک‌روز نیز به این توافق عمل نکرد. بمباران و توپباران مناطق شمال و شرق سوریه و حملات دولت اشغالگر ترکیه ادامه یافت و غیرنظامیان را به قتل رساندند و در مناطق اشغال‌شده تغییر دموگرافی را ادامه دادند.

هر ۲ کشور ضامن آتش‌بس تاکنون در مقابل این تجاوزات دولت ترکیه سکوت کرده‌اند. این نیز بدان معناست که آن‌ها این مسئله را پذیرفته‌اند و با این حملات همکاری می‌کنند. ما نیز با روسیه، ایالات‌متحده و همچنین ائتلاف بین‌المللی دیدارهایی انجام دادیم، اما هیچ‌چیز تغییر نکرد."

عبدالکریم عمر با اشاره به اینکه اردوغان به پروژه خود برای اسکان یک‌ونیم میلیون پناهجوی سوری در منطقه عمل کرده است افزود:"قبل‌از این اقدامات در عفرین ۹۷ درصد جمعیت را کوردها تشکیل می‌دادند، اما اکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیده‌است. در این مناطق تغییر دموگرافی توسط ترکیه ادامه دارد. در سایر مناطق اشغال‌شده مانند سریکانی و گری سپی نیز هر جنایتی انجام می‌شود. می‌خواهند پناهجویان را به این مناطق منتقل کرده و دموگرافی این مناطق را به ‌طور کامل تغییر دهند.

پروژه جدید اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه خطری جدی است. اردوغان شوونیست که نابودی و قتل‌عام خلق‌ها را برای خود هدف قرار داده ‌است، با همکاری افکار عمومی بین‌المللی می‌خواهد یک‌ونیم میلیون پناهجو را در مناطق اشغال‌شده اسکان دهد. این اقدامات و گفتارهای اردوغان بر خلاف حقوق بشر، حقوق بین‌المللی و قطعنامه ۱۹۵۱ سازمان ملل در رابطه با امور پناهجویان و علیه قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در مورد سوریه می‌باشد. ما به عنوان اداره خود مدیریتی شمال و شرق سوریه، همراه پناهجویان و بازگشت آن‌ها هستیم. بازگشت پناهجویان باید با امنیت و آرامش و با حل مسئله سوریه انجام شود. پناهجویان نباید به مناطق مختلف، بلکه باید به خاک خود بازگردند."

عبدالکریم عمر در رابطه با "احتمال حملات اشغالگرانه تازه" نیز چنین پاسخ داد:

"حملات اشغالگرانه‌ی ترکیه، پشتیبانی از بازگشت داعش می‌باشد. پروژه‌ی اسلام سیاسی در راستای میثاق ملی است. حملات اشغالگرانه تاثیر بسیاری بر امنیت منطقه خواهد گذاشت و امنیت و آرامش در منطقه را تهدید خواهد نمود. تاثیر این حملات فقط بر ما نخواهد بود، بلکه بر همه خاورمیانه و جهان تأثیر خواهد گذاشت.

در سال ۲۰۲۲ نیز اردوغان هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد. انتخابات سال ۲۰۲۳ در ترکیه باعث می‌شود تا اردوغان هم حملات به مناطق شمال و شرق سوریه و حمله به باشور کوردستان و همچنین به مناطق حفاظت‌شده میدیا و شنگال را برای خود به‌عنوان دستاوردی نشان دهد. دستاورد اردوغان به معنی نابودی خلق‌ها و به معنی حمله و نابود نمودن خلق کورد و خلق‌های شمال و شرق سوریه است. آن‌ها در کوردستان قتل‌عام و نابودی را واجب می‌کنند.

تهدیدهای اردوغان خدمت به داعش است. اردوغان پیش‌تر نیز از داعش استفاده کرده بود. در آخرین مورد نیز در حمله به زندان صناعه در حسکه هدف آن‌ها برهم زدن امنیت و آرامش شمال و شرق سوریه بود. آنها می‌خواستند تعدادی از تبهکاران را فراری داده و سپس به کمپ هول رفته و منطقه را اشغال نمایند. اردوغان اما در این نقشه موفق نشد. نیروهای ما با فداکاری بسیار مانع آن‌ها شدند."

عبدالکریم عمر خاطرنشان نمود که آن‌ها همچون اداره خودگردان شمال و شرق سوریه هرگز به عقب گام بر نخواهند داشت و در ادامه افزود:"از لحاظ دیپلماتیک نیز ما دست به فعالیت می‌زنیم. ما یک‌بار دیگر با کشورهای ضامن آتش‌بس دیدار و گفتوگو می‌کنیم. ما پیام خود را به سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواهیم رساند.

خلق کورد و همه خلق‌های سوریه باید در مقابل این تهدیدها موضع‌گیری کنند. آن‌ها باید به خیابان‌ها آمده و در مقابل این تهدیدهای اشغالگرانه بایستد. افکار عمومی بین‌المللی و کشورهای ضامن نیز باید موضعگیری کنند. از همه خلق کورد و خلق‌های شمال و شرق سوریه درخواست می‌نماییم، ما هم باید موضع‌گیری خود را نشان دهیم و به خیابان‌ها بیاییم. باید علیه این تهدیدات اشغالگرانه دست به فعالیت بزنیم.

حکومت دمشق نیز در مخالفت و برعلیه این تهدیدها که نقض حق حاکمیت سوریه است باید موضع‌گیری کند. باید اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز در مقابل این حملات دولت اشغالگر ترکیه بایستند."