خواهر خوانده‌ی پاریس یک بار دیگر زیر آب رفت!

 صبح روز گذشته به دلیل بارش باران و نبود زیرساخت آبراه مناسب و تخریب راهروهای آبی سابق، یک بار دیگر هولیر پایتخت اقلیم کوردستان که پ.د.ک ادعا می‌کند خواهر خوانده‌ی پاریس است، به زیر آب رفت.

صبح دیروز یکبار دیگر جاری شدن سیل خواب از چشمان شهروندان هولیر در محلات سه تاقان، شادیس، برایتی، زیلان، تیراوا، ناو قصران ربود. به دلیل نبود خدمات و بارش باران، منازل و مغازه‌های این شهروندان دچار آبگرفتگی شد.

شهروندان این مناطق دچار خسارات و زیان بسیاری شده و می‌گویند: هیچ‌کس به کمک ما نمی‌آید. خانه و مغازه‌ها و خودروهای ما را آب برد. ما مجبور هستیم خود تلاش کنیم تا خسارات را کاهش دهیم و مسیل‌ها و آبراه ها را پاک‌سازی نماییم.

طی سه ماه گذشته محله‌های مختلف در شهر هولیر سه بار دچار سیل زدگی شده‌اند. خطرناک‌ترین آن‌ها در هفدهم دسامبر بود که به دلیل این سیل دوازده تن قربانی شدند به گونه‌ای که هنوز پیکر یک نوزاد پیدا نشده ‌است. به دلیل این سیلاب‌ها تاکنون صدها اتومبیل و هزاران خانه‌ی شهروندان دچار خسارت و آسیب‌دیدگی شده ‌است.

علت رخ دادن سیل گذشته پروژه‌ی ساختمان‌ سازی محله زیتونه بوده ‌است که آبراه‌ها و مسیل‌ها را تغییر داده و همین امر سبب جمع شدن آب در محلات مذکور شده ‌است. این پروژه متعلق به یک عضو ریاست پارت دمکرات کوردستان می‌باشد. علی محمد صالح عضو پارلمان اقلیم کوردستان از این پروژه انتقاد کرده و آن‌ها را متهم کرده بود که به شهروندان خسارت زده‌اند.

صاحبان پروژه‌ی زیتونه به جای آن که خسارت شهروندان را جبران نمایند، اما علیه علی‌ محمد صالح شکایت کرده و اعلام کرده‌اند که او به پروژه‌ی آن‌ها آسیب رسانده ‌است. در این رابطه علی ‌محمد صالح گفت، "صاحبان شهرک زیتونه که ما آن را دلیل ایجاد سیل در هولیر عنوان کرده بودیم، از من شکایت کرده و خواستار ۳۷۹ میلیون دلار خسارت شده‌اند! به امید دادگاهی عادلانه."

پاریس پایتخت فرانسه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای جهان است. سالیانه حدود ۷۰۰ میلی‌متر باران در این شهر می‌بارد. هولیر نیز سالیانه حدود نصف پاریس بارندگی دارد. اما جاری شدن سیل در پاریس و خسارت مالی و به‌ ویژه جانی به شهروندان شده باشد بسیار نادر بوده است، اما طی امسال که هنوز در ابتدای زمستان هستیم، سه سیل زیان بار در هولیر جاری شده ‌است.

در پاریس هیچ کدام از راه‌آب‌ها و مسیل‌ها تخریب نشده‌اند یا بر روی مسیل‌ها نزدیکان خانواده‌های حکومتی به ساختمان‌سازی نپرداخته‌اند. اگر در پاریس به دلیل سیل، چندین شهروند جان خود را از دست دهند، حداقل وزیر شهرسازی دست از کار کشیده و حتی ممکن است به دلیل اپوزیسیون قدرتمند در این کشور که به عنوان مهد آزادی پارلمانی و حزبی شناخته می‌شود، حکومت نیز دست از کار بکشد.

اما در اقلیم کوردستان حکومت به دلیل پروژه‌های نادرست و با طمع جمع‌آوری پول و فساد، آسیب‌های بسیاری به شهر هولیر و شهروندان این شهر رسانده‌ است. علاوه ‌بر اینکه آن‌ها به کمک مردم نرفته و مانع از بروز سیل نمی‌شوند، اما افرادی در میان آن‌ها وجود دارند که می‌گویند؛"اعتراض در مقابل کم ‌آبی و سیل اعتراض به خداوند است. چون کم‌آبی و سیل کار خداوند می‌باشد!"

خلق کوردستان و هولیر و اطراف آن در طول تاریخ، شهر و زادگاه و روستای خود را آباد کرده و از آن محافظت کرده‌اند، اما حکومت خانواده بارزانی که هولیر را تصاحب کرده‌اند و سال‌های سال است مانع از تولد رسانه‌‌های آزاد و احزاب و فعالیت پارلمانی مؤثر و همچنین تنظیم قانون اساسی اقلیم در هولیر و کوردستان شده‌اند، آسیب بسیاری به این شهر رسانده‌اند و در آینده نیز آسیب‌های بیشتر در زمینه‌های جداگانه آشکار خواهند شد.