افشاگری روزنامه آمریکایی از قاچاق نفت ایران؛ نهادهای قدرت ثروتمندتر شدند

یک روزنامه آمریکایی از زنجیره قاچاق سوخت ایران پرده برداشت

شواهد نشان می‌دهد که تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه فروش نفت ایران به نفع نهادهای وابسته به قدرت در ایران بوده که نفت صادراتی ایران را در بازارهای سیاه بطور مخفیانه می‌فروشند و پول‌های کلانی از این محل به دست می‌آورند. تحریم‌های امریکا گرچه اکثریت مطلق مردم ایران را فقیرتر کرده است اما تعداد کمی هستند که در اثر این تحریم‌ها پولدار شده‌اند. واشینگتن پست در همین رابطه در گزارشی از چگونگی فروش پنهانی نفت ایران پرده برداشته است.

گزارش‌های متعددی از فروش قاچاقی نفت و تلاش تهران برای دور زدن تحریم‌های امریکا طی سال‌های گذشته منتشر شدە‌اند. تازه‌ترین گزارش را روزنامه واشینگتن پست منتشر کرده که از یک زنجیره بزرگ برای قاچاق سوخت ایران پرده برمی‌دارد.

طبق این گزارش، افرادی از دولت ایران، سپاه پاسداران و چند شرکت‌ ثبت شده در کشورهای جنوب خلیج در قاچاق سوخت ایران به سومالی، یمن، چین و دیگر کشورها نقش اصلی را دارند.

این روزنامه طی گفتگو با دریانوردانی که شاهد این قضیه بوده‌اند نوشته نفت ایران در آب‌های بین‌المللی خلیج و دریای عمان شبانه و مخفیانه بارگیری می‌شود. همچنین اقداماتی از قبیل انتقال سوخت به یک کشتی دیگر با خاموش کردن ردیاب و صدور مبدا جعلی برای محموله‌ها انجام شده‌اند.

دریانوردانی که با واشینگتن پست مصاحبه کرده‌اند گفته‌اند که پس از تحریم‌های امریکا در زمان خروج دونالد ترامپ از توافق برجام، ایران به این روش غیر قانونی فروش پنهانی نفت خود بیشتر متوسل شد.

آندریاس کریگ استاد کالج لندن، به واشینگتن پست گفته سپاه پاسداران یک نهاد بسیار فاسد است و اگر به مقادیر سوختی که سالانه از ایران قاچاق می‌شود نگاه کنیم، صحبت از میلیون‌ها بشکه است.

این گزارش همچنین به باج‌گیری سپاه از کشتی‌های رهگذر اشاره کرده و مواردی از راهزنی‌ها را طی گفتگو با شاهدان عینی بازتاب داده است.

فروش پنهانی نفت ایران در حالیست که مردم ایران نمی‌دانند سالانه چه میزان بشکه نفت توسط حکومت استخراج می‌شود و به چه شکل و چه قیمتی به خارج از کشور فروخته می‌شود. هیچ نهاد مستقلی برای نظارت بر درآمد حاصل از نفت به عنوان یک سرمایه عمومی و چگونگی خرج آن در ایران وجود ندارد.