برگزاری کنفرانس بین‌المللی ادیان مزوپوتامیا در روژآوا

خانه ادیان شمال-شرق سوریه در حال زمینه‌سازی برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی ادیان مزوپوتامیا در فاصله روزهای ۱۰ و ۱۱ ژانویه است. شیخ مازن محمد اعلام نمود که اهداف این کنفرانس ایجاد زمینه‌ای برای تقریب ادیان بر اساس معیارهای برادری و انسانیست.

اختلافات دینی و فرقه‌ای از خونبارترین اختلافات تاریخی و دشمنی به شمار رفته و این اختلافات در سطح جهانی و خصوصا خاورمیانه از جمله مهمترین دلایل اختلافات به شمار می‌روند. برای یافتن راه حلی بنیادی جهت حل این اختلافات و نزدیکتر ساختن خلق‌های منطقه بر اساس برادری مشترک، خانه ادیان شمال-شرق سوریه در حال برگزاری کنفرانسی بین‌المللی با نام کنفرانس بین‌المللی ادیان و مذاهب مزوپوتامیا در فاصله روزهای ۱۰ و ۱۱ ژانویه برآمده است.

در این کنفرانس مسائل پیش روی ادیان که مانع از عملکردهای دین برای حیات مشترک هستند، عوامل موثر در اقدامات و جنایاتی که با عنوان دین علیه جوامع و خلق‌ها صورت گرفته‌اند، چگونگی ایفای نقش دین در حل مشکلات، توسعه صلح، دمکراسی و اخلاق اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس مسائل مختلفی را از جمله تاریخچه جنبش‌های تندرو و نقش دین در اضمحلال جوامع، نقش نیروهای هژمون و حاکم در استفاده از ادیان برای دستیابی به اهداف خود، موانع پیش روی آزادی ادیان، تاثیر نژادپرستی بر زندگی، تاثیر نژادپرستی دینی بر جامعه ایزدی و مسیحی، نقش نژادپرستی مذهبی دینی در جامعه اسلامی و تاثیر آن بر جوامع، تاثیر نژادپرستی بر ادیان کهن کاکه‌ای و صابئی، نقش جنبش‌های روشنفکر و دمکرات در تحقق زندگی صلح‌آمیز در میان ادیان، نقش جنبش‌های زنان در مبارزات روشنفکری و گذار به سوی دمکراسی، لزوم نوسازی در گفتمان دینی برای از میان برداشتن افکار تندرو دینی، ارزش‌های مشترک بین ادیان، تفاوت دین و اعتقادات در ایجاد جامعه عاری از دشمنی و اختلاف از جمله عناوین موضوعاتی هستند که بررسی می‌شوند.

کمیته برگزار کننده از نمایندگان ادیان، باورها، اتنیکها و مذاهب خاورمیانه، از جمله رهبران مسیحی، ایزدی، اسماعیلی با تمام اتنیکها و مذاب آن، یهودی، زرتشتی، کاکه‌ای، صابئی، هندوس، سیک، نمایندگان کلیساهای مختلف کاتولیک، ارتدوکس در سراسر جهان، نماینده الازهر و بسیاری از شخصیتهای دیگری جهانی دعوت به عمل آورده است.

دلایل برگزاری کنفرانس بین‌المللی ادیان مزوپوتامیا

شیخ مازن محمد عضو کمیته خانه ادیان شمال-شرق سوریه و عضو کمیته برگزارکننده کنفرانس بین‌المللی ادیان و اعتقادات مزوپوتامیا ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این کنفرانس بین‌المللی اظهار داشت: دلایل بسیاری برای برگزاری این کنفرانس وجود دارند. از جمله ظهور گروه‌های افراطی، سیاسی شدن دین و باورها برای بهره‌داری گروه‌های مشخص، استفاده از دین برای اهداف مشخص سیاسی و اختلاف‌افکنی بین خلق‌ها و ادیان و باورهای دینی از جمله این دلایل هستند.

مازن محمد در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با برگزاری این کنفرانس گفت:خوشبختانه بیشتر دعوت شدگان برای حضور در این کنفرانس دعوت ما را پذیرفته‌اند. وی تاکید کرد که دلایل بسیاری هم از جمله دلایل سیاسی و بسته شدن دروازه فیشخابور برای عدم شرکت در این کنفرانس از جانب بسیاری از شخصیتها وجود داشته است.

اهداف برگزاری کنفرانس بین‌المللی ادیان مزوپوتامیا

شیخ مازن محمد در رابطه با دلایل برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس ایجاد زمینه‌ای عمومی، اجتماعی است تا تمام ادیان و باورها گردهم آمده و در رابطه با مسائل مشترک دیدگاههایشان را به هم نزدیک‌تر کنند، از اختلافات و مسائل غیر مشترک ایجاد شده بین ادیان دوری کرده و بر اساس برادری و انسانیت به هم نزدیک شوند.