دکتر احمد: روی کار آمدن طالبان به جهادیست‌ها جان تازه‌ای خواهد بخشید

پروفسور مصری، دکتر احمد سید احمد اظهار داشت که افغانستان به رهبری طالبان به دیگر گروه‌های جهادی بخشیده و سبب خواهد شد که آنها قدرت بگیرند و با روحیه بیشتری به فعالیت اقدام کنند.

ایالات متحده پس از دو سال مذاکره با طالبان با خروج از افغانستان موافقت کرد و از این کشور خارج شد. بدین ترتیب طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند. تاثیرات این امر ادامه داشته و باعث ایجاد تغییرات زیادی خواهد شد. دکتر احمد سید احمد، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام مصر اظهار کرد که پس از روی کار آمدن طالبان و قدرت گرفتن آنها در افغانستان، هنوز مشخص نیست که می‌خواهند چه کار کنند.

دکتر احمد خاطرنشان کرد که برخی گروه‌ها در افغانستان، به ویژه صنعتگران، نمی‌خواهند ایالات متحده و خارجی‌ها افغانستان را ترک کنند. موضع اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در آنجا یکسان نیست و در ادمه گفت: "موانع عمده‌ای نیز بر سر راه ایجاد حکومت طالبان وجود خواهد داشت. طالبان می‌خواهند افغانستان تحت کنترل خود را 'جمهوری اسلامی' اعلام کنند. آماده انجام این کار می‌شود. برای این کار او یک دولت متشکل از ۱۲ وزیر تشکیل داده است. می‌خواهد افراد و نهادهای مختلفی را مشارکت دهد، اما قصد ندارد وزارتخانه‌های کلیدی مانند دفاع، کشور و دارایی را از کنترل خود خارج کرده و به دیگران واگذار نماید. می‌خواهد آنها را در کنترل خود نگه دارد. نیروهای اصلی و وزارتخانه‌ها در دست طالبان خواهد بود. به نظر می‌رسد جهان نیز با این موضوع خود را درگیر نمی‌کند. هیچ تلاشی برای رسیدگی به اوضاع سیاسی صورت نگرفته است."

نمی‌خواهند افغانستان به مرکزی خطرناک تبدیل شود

دکتر احمد گفت:"طالبان به ایالات متحده و دولت‌های دیگر تعهد داده است که کشوری نخواهد بود که برای برنامه‌ریزی حملات مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مهمترین موضوعات در حال حاضر این است که آیا طالبان باید به افغان‌هایی که با ایالات متحده و ناتو همکاری کرده‌اند، اجازه خروج بدهد. اکنون افغانستان یک کشور ویران شده است. آنچه لازم است این است که افغانستان به قطب نفوذ گروه‌های تروریستی علیه کشورهای جهان و به ویژه اروپا تبدیل نشود. نگرانی‌هایی در مورد مهاجران افغان وجود دارد. همانطور که سوری‌ها در سال ۲۰۰۵ از خاورمیانه به اروپا مهاجرت کردند، اکنون فرار از افغانستان به اروپا شکل گرفته است. ایران می‌خواهد طالبان به عنوان نیروی حاکم و جنبش سیاسی در افغانستان شناخته شود."

این رویدادها بر همه جا تاثیر خواهند گذاشت

دکتر احمد گفت که وقایع افغانستان قبل از هر چیز بر کشورهای همسایه، سوریه و کل خاورمیانه را تحت تأثیر قرار خواهد داد و اینگونه به بیان نظرات خود پرداخت: "گفته می‌شود که بسیاری از افغان‌هایی که در سوریه به ویژه تحت نظر ایران می‌جنگند، خواهان بازگشت به افغانستان هستند. زیرا طالبان اعلام کرد که 'جمهوری اسلامی' ایجاد می‌کند و اظهار داشت که در نتیجه اعضای آنها در سوریه می‌توانند به افغانستان بازگردند. طالبان دارای تجربیات زیادی در این روند بین سالهای ۱۹۹۵- ۲۰۰۱ است. نگرانی‌هایی که اکنون مطرح می‌شود همه به خاطر همین تجربه است. نفوذ حکومتی که طالبان می‌خواهد بر اساس تجارب خود ایجاد کند، در چین، روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان) افزایش می‌یابد."

ترکیه با خطرناکترین نقش خود ظاهر خواهد شد

دکتر احمد گفت همچنین اظهار کرد: "تلاش ترکیه برای ایفای نقش باید مورد توجه قرار گرفته شود. ترکیه می‌خواهد هژمونی خود را در آسیای مرکزی و قفقاز تسریع کرده و در آنجا حضور پیدا کند". وی گفت که "ترکیه در تلاش است تا بر ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان حوزه نفوذ ایجاد کرده و قدرت و حاکمیت خود را تحمیل کند. این امر همچنین منجر به ایجاد روابط عملی بین ترکیه و طالبان می‌شود. ترکیه همواره می‌خواهد از درگیری‌ها استفاده خود را ببرد. لازم به ذکر است که ترکیه می‌خواهد با طالبان روابط برقرار کند، این در حالی است که کشوری عضو ناتو است. ترکیه می‌خواهد ناتو را متقاعد کند که می‌خواهد در افغانستان نقش ایفا کند. با حمایت ناتو می‌خواهد فرودگاه کابل را اداره کند. این مسئله را به روشنی بیان کرده است. ترکیه همچنین می‌خواهد در ازبکستان نیز نفوذ داشته باشد. در جنگ‌های بین ارمنستان و قره‌باغ نیز حضور یافت و نفوذ خود را تقویت کرد. اکنون می‌خواهد از طالبان و وضعیت افغانستان استفاده کند. می‌خواهد قدرت خود را در منطقه افزایش دهد. مصمم است از طالبان و وضعیت افغانستان برای اشغال شمال سوریه و شمال عراق استفاده کند."

پیامهایی که داده می‌شوند، نرم هستند، اما طالبان همان طالبان قدیم است

دکتر احمد به نحوه تلاش طالبان برای نشان دادن تمایز خود از ایدئولوژی و عملکرد  طالبان سابق اشاره کرد و ادامه داد: "حتی در حال حاضر در سخنان خود از نظر تاکتیکی در مسائل زنان، آزادی، تحصیلات، الزام به پوشیدن چادر نرم عمل می‌کنند. این گفته‌ها برای ایجاد تعامل و گفتگوی کشورها با طالبان کافی نیست. طالبان می‌خواهد خویشتنداری نشان دهد. اما به خوبی شناخته شده است که علاوه بر این زبان نرم، اقدامات و عملکردهای غیرقانونی نیز انجام می‌دهد. این ترس وجود دارد که تروریسم بار دیگر به افغانستان بازگردد. این امر بر کل جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت. به ویژه جنبش‌های جهادی و سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده که در مناطق مختلف تیمهای فعال دارند، به دنبال ایجاد ارتباط با طالبان خواهند بود. طالبان منبع قدرت و انگیزه تمامی گروه‌های افراطی دیگر خواهد بود. اگرچه رهبران طالبان می‌گویند که افغانستان مرکز تروریسم نخواهد بود و اجازه نمی‌دهند که از آنجا حمله‌ای به جهان انجام گیرد، اما این رفتاری احتیاطی و نرمشی است که فعلا طالبان در برابر کشورهای غربی از خود نشان می‌دهد. ولی حقیقت این است که با تمامی شاخه های القاعده در ارتباط است. طالبان در سراسر منطقه با گروه های تروریستی افراطی ارتباط دارد. این مسئله همچنین نشان می‌دهد که این سازمان‌های تروریستی بار دیگر خود را احیا خواهند کرد. طالبان تلاش دارد که خود را آموزش و تقویت دهد و بر برخی از این گروه‌ها و افغانستان حاکم شود. این امر بر خاورمیانه و اروپا تأثیر و پیامدهای منفی زیادی خواهد گذاشت.