علیه کوردها در مرز روژهلات دیوار می‌سازند

معزز اورهان، نماینده پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها با اشاره به طرح ساخت دیوار در مرز وان و روژهلات کوردستان، اعلام کرد كه این طرح به خاطر پناهندگان نیست بلكه، اقدامی علیه كوردها است.

باکور و روژهلات کوردستان دارای ٢٩۵ کیلومتر مرز مشترک هستند، در ارتفاعات ٣۵٠٠ متری منطقه ده‌ها پایگاه نظامی ترکیه وجود دارد. در چالدران ٢٧، الباک ٣٠ و در قلقلی و ساریا نیز ٢٠ پایگاه نظامی دولت ترک در مرز با روژهلات کوردستان ساخته شده‌اند. به شکلی که در هر ۵ کیلومتر یک پاسگاه وجود دارد. روزانه صدها سرباز در مرزها حضور دارند، خندق‌هایی ۵ متری توسط ارتش ترکیه در آنجا حفر شده‌اند. صدها هواپیمای بدون سرنشین در حال گشتزنی در مرز هستند.

رژیم ترکیه این حد از میلیاریستم را کافی نمی‌داند و در حال احداث دیوار مابین مرز باکور و روژهلات کوردستان است. دو روز قبل فرماندار وان، امین بیلمز ساخت این دیوار را که ارتباط بین روستاهای کوردستان را در نوار مرزی به طور کامل قطع می‌کند، را ستود. سال گذشته فقط ٧ نفر و طی بیست سال گذشته حداقل ١٢٧ نفر به اتهام فعالیت‌ اقتصادی در مرزها کشته شده‌اند. اگرچه مشخص بود که این افراد در مرز چوپان بوده و جدایی از کار خود، عمل دیگری انجام نداده‌اند. هزاران افغانستانی به راحتی می‌توانند از همان مرزی که ١٢٧ کورد که تنها به خاطر چوپانی کشته شدند، عبور کرده و وارد ترکیه شوند. گفته می‌شود که این دیوار نیز که اکنون در مرز با روژهلات ساخته می‌شود، در چارچوب سیاست ضدیت با کورد احداث می‌شود.

دیوار علیه کوردها ساخته می‌شود

در رابطه با این موضوع با معزز اورهان، نماینده پارلمانی ه.د.پ در شهر وان تماس گرفتیم، وی گفت این دیوار برای قطع ارتباط و علیه کوردها ایجاد می‌شود. اورهان یادآوری کرد که در امتداد مرزها و به طور کامل خندقی ۵ متری ایجاد شدە و در هر پنج کیلومتر نیز سنگر و پایگاه ایجاد شده است. ساخت این دیوار تنها به معنای خصومت با کوردها می‌باشد.

این نماینده پارلمانی ه.د.پ در ادامه افزود: "عبور مردم از این مناطق غیرممکن است. مرزها شبانه روز با هواپیماهای بدون سرنشین کنترل می‌شوند. منطقه‌ای وجود ندارد که بتوان از آن رد شد. در همین خندق‌هایی که حفر کرده‌اند، تاکنون چندین نفر سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند. حتی حیوانات هم در اثر سقوط در این خندق‌ها تلف شده‌اند. از نظر ما این دیوار علیه پناهجویان نیست، چون آنها خیلی راحت رد می‌شوند. وزیر کشور می‌گوید: "ما اجازه نمی‌دهیم که یک پرنده در منطقه پرواز کند" ، اما هزاران افغان از آنجا عبور می‌کنند. البته باید ذکر کرد که مهاجران افغانستانی خود قربانی هستند، اما دولت ریاکارانه با این مسائل برخورد می‌کند. اوزهاسکی، معاون رئیس حزب عدالت و توسعه می‌گوید: "صنعت ما روی پای خودمان و مستقل است".  به افغانستانی‌ها به عنوان نیروی کار ارزان نگاه می‌کنند و در قبال آنها از دنیا نیز اخاذی می‌کنند.

اورهان افزود در این مناطق مابین کوردها دیوار و مرز می‌کشند، در هر دو طرف روستاهای کوردی هستند، ساکنان این روستاها خویشاوند همدیگر هستند. آنها با این اقدام با کوردها دشمنی می‌کنند. این همه عملیات و ستم در حق کوردها انجام داده‌اند، به این نیز اکتفا نکرده و اکنون دیوار می‌کشند، به این وسیله کوردها را از هم جدا می‌کنند. این سیاست جواب نمی‌دهد، زیرا این اولین بار در جهان نیست که انجام می‌شود. در سال گذشته هفت نفر به اتهام قاچاق کشته شده‌اند. ما می‌دانیم که آنها قاچاقچی نبودند، آنها جوانانی بودند که حیوانات اهلی خود را نگهداری می‌کردند و آنها را برای چرا به مراتع می‌بردند. در جولمرگ یک قتل‌عام انجام دادند. کوردها هیچ جا حق زندگی ندارند، اجازه کار در مرز را ندارند، و اکنون اجازه ندارند که به هم سلام داده و با هم در ارتباط باشند. سرزمینی که ١٠٠ سال پیش تقسیم کردند، اکنون می‌خواهند وارد مرحله جدیدی از ظلم و ستم شوند. از پناهندگان هم به عنوان نیروی کار ارزان و هم به عنوان باج‌خواهی علیه اروپا استفاده می‌کنند.