پلاتفرم دمکراتیک ایران؛ پ.د.ک با هیئت اینترناسیونال صلح و آزادی کوردستان برخوردی غیردمکراتیک داشت

پلاتفرم دمکراتیک ایران در گزارشی با اشاره به سفر هیئت اینترناسیونال ابتکار عمل صلح و آزادی به جنوب کوردستان رفتار پارت دمکرات کوردستان را مورد انتقاد قرار داده و بر تداوم همبستگی خود با مبارزات آزادیخواهانه خلق کورد تأكید کرده است،

متن کامل گزارش به این شرح است:

گزارش پلاتفرم دموکراتیک ایران، از فعالیت‌ اینترناسونالیستی (هیئت صلح و آزادی برای کوردستان) در جنوب کوردستان و برخوردهای غیر دمکراتیک حکومت اقلیم کوردستان با این هیئت

 نزدیک به دو ماه است که دولت و ارتش و نیروهای نیابتی تروریستی - فاشیستی ترکیه، حملات وحشیانه و گسترده‌ای را علیه ساکنین روستاهای مناطق مابین شمال و جنوب کوردستان بە بهانە جنگ با گریلاهای حزب کارگران کوردستان ـ پ.ک.ک، آغاز نموده است، نابودی محیط زیست و خالی از سکنه شدن روستاها و آواره گشتن مردم این منطقه، نتیجه‌ی این یورش درنده‌خویانه بوده است. دولت ترکیه در تلاش است بار دیگر جنگ نابرابری را بر خلق تحت ستم و آزادیخواه و برابری‌طلب کورد، بویژە ساکنین این منطقه تحمیل کند تا به اهداف نئوعثمانی‌گری و جنایت‌کارانه اسلامی - فاشیستی خود برسد. در این میان هم متاسفانه احزاب و حکومت اقلیم کردستان سکوت اختیار کرده‌اند، که ادامه این سکوت به ضرر خلق کورد و دیگر خلق‌های منطقه خواهد بود.

رژیم ترکیه در جهت منافع خود در تلاش است که با تحریک و فشار بر حزب دمکرات کوردستان عراق جنگ کورد با کورد را پیش بکشد، این بر کسی پوشیده نیست که جنگ کورد با کورد منجر به بحران و آسیب‌های غیر قابل جبرانی برای خلق کورد خواهد شد، این جنگ به هیچ عنوانی نباید اتفاق بیافتد. کوردها باید هوشیار باشند که باری دیگر در دام نقشه‌های شوم اشغالگران کوردستان که همانا نمایندگان کاپیتالیسم و چپاولگران منطقه هستند، نیافتاده و با حل مسائل خود از طریق دیالوگ در جهت منافع خلق کورد و خلق‌های منطقه حرکت نمایند.

حملات نظامی ترکیه به جنوب کوردستان و ۴۰ کیلومتر پیشروی در عمق خاک کوردستان تجاوزی آشکار است، که دولت‌های جهان هم چون احزاب و حکومت اقلیم کوردستان چشم بر این تجاوز و قلدرمنشی دولت ترکیه بسته و حتی سلاح و تجهیزات جنگی در اختیار ترکیه گذاشته‌اند که در قتل عام خلق به کار گرفته می‌شوند.

 در چنین وضعیت بحرانی صدها تن از نیروهای انترناسیونالیست از کشورهای مختلف اروپایی راهی جنوب کوردستان شده‌اند تا از یک سو پیام صلح و دوستی خود را به گوش مردم کوردستان برسانند و از سوی دیگر به افکار عمومی منطقه و جهان هشدار دهند که فاجعه‌ی دیگری توسط ترکیه در کوردستان در حال شکل گرفتن است.

برای پیش‌گیری از چنین فاجعه انسانی و برای آگاهی افکار عمومی مردم منطقه و جهان،‌ شمار زیادی از فعالین سیاسی انترناسیونالیست با گرایشات مختلف آنارشیستی، چپ، سندیکالیستی، شورایی سوسیالیستی، دمکراتیک، آزادی‌خواه و ضدجنگ، به فراخوان کنگره ملی کورد در روزهای دهم تا ۱۲ ژوئیه راهی هولیر (اربیل) شدند تا پیام‌رسان صلح و دوستی و اتحاد بین مردم منطقه و جلوگیری از  کشتار و خونریزی بیش‌تر باشند.

 حضور این انترناسیونالیست‌ها با هدف جلوگیری از ادامه بمباران کمپ پناهندگان مخمور و شنگال‌ و  جلوگیری از خالی کردن روستاهای کوردستان و ایجاد زمین‌های سوخته و جلوگیری از سرکوب نیروهای مقاومت و مردمی در منطقه بوده و است. پاسخ مثبت به این فراخوان،‌ افشای سیاست‌های وحشیانه ارتش و دولت ترکیه و همدستان این حکومت به جهانیان بود. هیئت انترناسیونالیستی که نام هئیت صلح و آزادی را برای خود انتخاب کرده‌اند، جنگ و اشغالگری دولت ترکیه را  شدیدا محکوم کرده و به حمایت از مقاومت مردم تحت ستم و سرافراز منطقه، برخاسته‌اند. فراخوان هیئت صلح و آزادی، زمانی بیش از پیش ضرورت یافت که خبر از فاجعه‌ای تاریخی می‌رسد. در حالی‌که بمباران‌های شبانه‌روزی بر سرپناه‌ها و کشتزارها و زندگی و زیست زحمت‌کشان جریان دارد.

ارتش ترکیه با به مداخله کشاندن و به پیش راندن و تجهیز نیروهای پارت دمکرات کردستان عراق در جنوب کوردستان، به یک جنگ نیابتی و داخلی و نسل‌کشی روی آورده است. بهانه‌ دولت ترکیه از این اشغال و لشکر‌کشی به جنوب کوردستان، حضور بخشی از نیروهای حزب کارگران کوردستان ‌(پ.‌ک.ک) است. اما این بهانه‌ای بیش نیست. هدف ارتش و دولت ترکیه و نیز همکاری نیروهای جنوب کوردستان، نابودی صدها هزار نفر در شنگال و مخمور، سرکوب و پاکسازی ملی و نابودی هر نوع مقاومت در منطقه است.

 این لشکر کشی‌ها و بمباران‌های شبانه‌روزی پهبادها و بمب‌افکن‌ها و توپ باران‌‌ها از زمین و هوا و حتی بریدن درختان نوار مرزی به ویژه قندیل و نابودی طبیعت و ایجاد زمین سوخته و بستن آب بر مردم روژاوا، پیش زمینه‌ حمله و نابود کردن روژآوا است. به بیان دیگر هدف مرکزی دولت ترکیه و همدستان و نیروهای بسیج شده و نیابتی حاکمیت ترکیه و سرمایه‌داری جهانی و ناتو،‌ محو تجربه و الگوی شورایی و خودمدیریتی روژآوا است.

 ما در کنار و به همراه این پیام‌آوران انترناسیونالیستی از سراسر اروپا و منطقه، اعلام همبستگی با خلق حق‌طلب و آزادی‌خواه در کوردستان و دیگر خلق‌های ساکن در منطقه می‌نماییم و بر علیه جنگ و کشتار دولت و ارتش متجاوز ترکیه و محکومیت سیاست‌های حکومت جنوب کوردستان که در مسیر منافع دولت فاشیست ترکیه است، می‌باشیم!

 حکومت‌ فاشیست ترکیه در حالیکه در رویای ایجاد امپراتوری نئوعثمانی می‌باشد، با بحران‌های فزاینده و مرگ‌آور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی گرفتار گشته و برای مهار بحران‌های خود به ‌سیاست جنگ‌افروزی و سرکوب مقاومت و درهم شکستن جنبش‌های کارگری،‌ زنان،‌ دانشجویان و جوانان،‌ روزنامه‌نگاران،‌ محرومان و ستم‌دیدگان در سراسر ترکیه و به ویژه جنبش آزادیخواهی خلق کورد شدت بخشیده است، در این میان حملات دولت ترکیە و همراهی‌های دولت‌های منطقه از جملە ایران و عراق، باعث ارتقاء مقاومت، اتحاد و همبستگی خلق کورد و سایر خلق‌های تحت ستم منطقە گشتە است.

همچنین حکومت ترکیه با لشکرکشی به روژآوا و اشغال صدها روستا و شهر مانند عفرین و سری‌کانی و بخشی از جنوب کوردستان، ارمنستان، لیبی و تهدید یونان و قبرس و غیره  این مناطق را نیز دچار بحرانی سخت کرده است که خود نیز در آن، در حال غرق شدن است.

 در سال‌های اخیر دولت ائتلافی مذهبی – ناسیونالیستی‌ (حزب عدالت و توسعه – حزب حرکت ملی) به بهانه‌های مختلف از جمله کودتا جنبش‌های ترکیه را سرکوب کرده و با دستگیری ده‌ها هزار نفر فضای خفقان‌آوری به وجود آورده است.

آنچە کە شایان ذکر است، با هدف پردە برداشتن از وحشیگری‌های دولت ترکیە و ممانعت از جنگ داخلی در کوردستان و تاثیرگذاری در ایجاد صلح و آشتی در کوردستان و منطقە، طی روزهای پنج‌شنبه ۱۰ ژوئن تا یک‌شنبه ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ نزدیک به صد تن از آزادی‌خواهان و انترناسیونالیست‌ها با ملیت‌های مختلف ایرانی،‌ سوئدی،‌ ترکیه‌ای،‌ آلمانی، دانمارکی، نروژی، ایتالیایی، سویسی و ... راهی جنوب کوردستان شده بودند، عده زیادی از این رفقا و دوستان که پاسپورت اروپایی داشتند در همان لحظه ورود به فرودگاە اربیل بازداشت شدند.

مامورین امنیتی و لباس شخصی با رفتاری خشن، اقدام به بازداشت دوستان انترناسیونال کرده و امنیتی‌هایی که سیاست‌های دولت ترکیه را به پیش می‌بردند، تهدید کردند که: «عده‌ای از دشمنان ما به سازماندهی یک غوغا دست زده و شما وابسته به این حرکت هستید.» اعتراف کردند ۶۵ نفر از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی ‌و امروز هم ده‌ها نفر را بعد از ورود به اربیل بازداشت کرده‌اند و بقیه نیز باید بازگردانده شوند و...

اما خوشبختانه حدود صد تن از این فعالان انترناسیونالیست موفق شده بودند وارد اربیل شوند. اما هتل آن‌ها در محاصره پلیس و ارتش قرار داشت و حتی اجازه ندادند آن‌ها در مقابل دفتر سازمان ملل تجمع و کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند. آن‌ها مجبور شدند این کنفرانس را در هتل خود برگزار نمایند که انعکاس جهانی داشت. سرانجام تعدادی از آن‌ها راهی کشورهای خود شدند و تعدادی نیز به سلیمانیه رفتند و به کنفرانس‌های مطبوعاتی و دیدارهای خود با احزاب، نهادها و سازمان‌های مستقل جنوب کوردستان ادامه داده و می‌دهند تا از این طریق پیام خود را به گوش احزاب سیاسی و نهادهای مردمی برسانند.

 هیئت صلح و آزادی روز ۱۴ ژوئیه مورد محاصره و تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفتند، با این حال با حضور نزدیک به ۵۰ رسانه‌ بین‌المللی و محلی، کنفرانس مطبوعاتی موفقی را برگزار کردند که به طور مستقیم در سراسر جهان بازتاب داده شد. فعالیتهای هئیت انترناسیونال صلح و آزادی سرتیتر روزنامه‌ها و سوسیال میدیای جهانی قرار گرفت. بازگردانده‌شدگان نیز ‌در تمامی کشورهای اروپایی هرکدام با برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی، سخنرانی،‌ کنفرانس و آکسیون هم زمان، پژواک پیام فراخوان اربیل و حضور آنان در پایگاه سرکوبگران بودند.

بسیج نیروهای امنیتی در اربیل، نشانه‌ هراس حکومت ترکیه و دولتی است که از حضور چند ده نفر که تنها پیام صلح و آزادی و همبستگی داشتند، می‌باشد. این نشانه‌ی هراس از همصدایی با خلق زیر بمباران‌های ارتش ناتو و کارگزاران محلی آن‌ها و هراس از حضور پیک دوستی و امید و همبستگی با مقاومت آزادی، دلیل بسیج نیروهای امنیتی در فرودگاه و شهر اربیل بود که چشم‌گیر بود.

بی‌تردید ما یورش ارتش فاشیستی ترکیه علیه مردم تحت ستم و آزادی‌خواه کوردستان،‌ در جنوب، شمال، روژآوا، شنگال و پناهندگان اردوگاه‌های مخمور در کوردستان و نیز یورش به نیروهای مقاومت را محکوم کرده و‌ حضور خود در جبهه همبستگی و پایداری و مقاومت را از جمله وظایف انترناسونالیستی خود دانسته و به این تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد. چرا که همه‌ نیروی‌‌های دمکرات، آزادی‌خواه، برابری‌طلب، آنارشیست، سوسیالیست، سندیکالیست، شورایی، فمینیست و... وظیفه‌ا‌ی آگاهانه و داوطلبانه داریم تا در مقابل هرگونه جنگ و یورش و ظلم و ستم و استثمار حکومت‌های سرمایه‌داری در یک صف واحد و متحد به مبارزه ادامه دهیم.

به همین دلیل با حفظ هرگونه ملاحظه و انتقاد‌ و دگراندیشی، وظیفه انترناسیونالیستی خود می‌دانیم که از جنبش‌های انقلابی و اجتماعی و مبارزات مترقی و برابری‌طلبانه خلق‌های تحت ستم پشتیبانی کرده و  از مبارزه برای رفع هرگونه ظلم و ستم‌ بر خلق کورد و سایر خلق‌ها و ملیت‌های منطقه و جهان دفاع کنیم!

 ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱

پلاتفرم دمکراتیک ایران"