پناهجویان قربانی بی‌رحمی نظامیان ایران و ترکیه در حال افزایش هستند

طی روزهای اخیر خبرهای متعددی از مرگ پناهجویان در نوار مرزی ایران و ترکیه به گوش می‌رسد. یک مدیر کانون وکلای استان وان می‌گوید که شکایات از خشونت نظامیان ترکیه علیه پناهجویان افزایش یافته است.

رسانه‌های محلی در استان وان شمال کوردستان دو روز پیش گزارش دادند پیکر بی جان دو پناهجوی زن و مرد که در میان برف یخ زده بودند دیده شده است. آنها پناهجویان افغانستانی معرفی شده بودند. با اینحال احتمال می‌رود آن اجساد متعلق به زهرا مغینمی، زن عرب اهوازی باشد که سعی داشت بهمراه برادر همسرش از مرز ایران رد شود و خود را به هلند برساند.

حیفا اسدی فعال زن عرب در همین رابطه در شبکه اینستاگرام خود نوشته است: "زهرا مغینمی قربانی سیاست مجازات جمعی رژیم ایران است. زهرا قربانی سکوت و بی تفاوتی جامعه حقوق بشری و رسانه‌ای ایرانی است."

به گفتەی حیفا اسدی، زهرا مغینمی ٢٨ ساله تازه ازدواج کرده بود و پس از گرفتن ویزا می‌خواست نزد همسرش در هلند برود، اما در فرودگاه تهران به او گفته شد که او ممنوع الخروج است. او به این فکر افتاد که از مرزهای ایران قاچاقی عبور کند. گزارش‌ها حاکیست زهرا مغینمی و برادر همسرش از مرز رد شده بودند اما با تیراندازی نظامیان ترکیه در کوهستان پر برف گرفتار شدند تا عاقبت یخ زدند.

محمود کاچان از مدیران کانون حقوقدانان شهر وان در شمال کوردستان می‌گوید شکایات درباره شلیک نظامیان ترکیه بسوی پناهجویان افزایش یافته است.

او به سوءاستفاده دولت ترکیه از مسئله پناهجویان به عنوان یک اهرم سیاسی اشاره کرده و می‌گوید ترکیه برای ساخت دیوار مرزی از اتحادیه اروپا پول گرفت و قول داد جلوی حرکت پناهجویان به سمت اروپا را بگیرد. علاوه بر این سیم‌های خاردار در طول مرزها کشیده شده و در برخی نواحی خندق حفر کرده اند.

این وکیل دادگستری می‌گوید در ماه ژانویه نظامیان ترکیه دستکم ٣ پناهجو را پس از دستگیری در مرز ایران رها کردند که همگی در معرض سرما جان خود را از دست دادند.

محمود کاچان به موارد متعدد شکنجه پناهجویان از جمله افغانستانی توسط نظامیان ترکیه اشاره کرد و گفت متأسفانه در این مدت یک مادر پناهجوی افغان که جورابهایش را دست دو فرزندش کرده بود که در سرما یخ نزنند، خودش یخ زد و جان سپرد.

او همچنین اعلام کرد یک مادر افغان که اخیرا پیکر بی‌جان و یخ زدەی او به شکلی تراژیک بالای سر دو فرزندش دیده شد، در پی بازداشت توسط نظامیان ترکیه و امتناع از تحویل آنها توسط نیروهای ایرانی در ارتفاعات مرزی رها شده بود.

این مدیر کانون حقوقدانان وان تأکید کرد که این زن نیز جزو همان افرادی بود که توسط نظامیان ترکیه دستگیر شد اما نیروهای ایرانی حاضر به تحویل گرفتن آنها نشدند تا در ارتفاعات نقطه صفر مرزی در سرما جان سپردند