رجایی فاید: آزادی اوجالان مطالبه جامعه عربی است

رجایی فاید عضو کمیته آزادی رهبر آپو اعلام کرد که آقای اوجالان زندان را به کانونی برای فکر و فلسفه ای تبدیل  کرده است که فرودستان روی زمین برای رهایی در جستجوی آن هستند. همچنین وی تایید کرد که آزادی اوجالان مطالبه‌ای در سطح جامعه عربی است.

رجایی فاید عضو کمیته عربی آزادی برای رهبر آپو  و ریاست مرکز مطالات کوردی در مصر و عصو شورای امور روابط خارجی مصر گفت: در رویداد تاثربار دستگیری آقای اوجالان، من و رفیق احمد بهاالدین- ریاست حزب سوسیالیست مصر- مشاهده کردیم که باید کتابی در رابطه با آزارها و مصائب خلق کورد از سوی دولت فاشیست ترک و همچنین مبارزات خلق کورد برای دستیابی به حقوق مشروع آنان نوشته شود. عنوان کتاب اینست «اوجالان: رهبر و آرمان».

رجایی فاید در گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اعلام کرد که دو سال نگارش و آماده سازی این کتاب لازم بود و این کتاب بعد از نگارش مجددا بازبینی شد. فاید در این باره اظهار داشت: هر اندازه که زندانبان بر تداوم اسارت زندانی اصرار داشته باشند، نام این زندانی روز بروز روشنی بخش‌تر و امید بخش‌تر می‌شود.  زندانبان فراموش می‌کنند که این زندانی در واقع زندانی نیست، بلکه زندان را به جایگاهی برای فکر و فلسفه‌ای تبدیل کرده است که فرودستان روی زمین برای رهایی در جستجوی آن هستند. درهای زندان، نمی‌توانند مانع از انتشار تفکرات و اندیشه‌های وی شوند. اوجالان در نهایت به پیروزی رسید. در چارچوب تئوری توانست واقعیت را تغییر دهد. این کتاب روایت این رویا است که این اکنون به واقعیت پیوسته است و سرانجام در روژآوا چاپ و منتشر شد و بار دیگر در «انتشارات نفر تی‌تی» در قاهره مجددا چاپ شده است.

فاید در بخش دیگری از گفتگوی خود به افزایش حملات دولت اشغالگر ترک در مناطق شمال-شرق سوریه، لیبی و مداخلات ترکیه در دریای مدیترانه اظهار داشت: دولت ترکیه با بهره‌برداری از گفتمان نئو-عثمانیگری، خاطرات پر از درد اشغال مصر توسط عثمانی را به یاد ما می‌آورد. در بسیاری از اظهارات و برنامه‌های ترکی، از بازگشت ترکیه به دوران عثمانی سخن گفته می‌شود. این مسئله از نظر مصر نیز به عنوان تهدید نگریسته می‌شود. این مسئله برای کل منطقه نیز به عنوان تهدید نگریسته می‌شود. درخواست برای آزادی آقای اوجالان در چارچوب است. لازم بود که این اقدامات در چارچوب فعالیتهای سازماندهی شده به نتیجه می‌رسیدند و در همین رابطه بود که این کمیته ایجاد شده است.

رجایی فاید تایید نمود که فکر ایجاد این کمیته، در جریان دیالوگ چهار نفر از روشنفکران مصری آغاز شد. این چهار روشنفکر در خاتمه این گفتگوها تصمیم گرفتند تا کمیته مصری برای آزادی عبدالله اوجالان را تاسیس کنند. نشست‌هایی برای فعالیتها آغاز شد. از آنجا که دستگیری این مبارز بزرگ در سطح مصر به عنوان بزرگترین دولت عربی با سکوت مواجه شده بود، با شخصیتهای سرشناس سیاسی و فکری مصری جهت پیوستن به این کمیته ارتباط برقرار شد و در نهایت این کمیته ایجاد شد.

رجایی فاید ریاست مرکز پژوهش‌های کورد در مصر اعلام نمود که اهداف کمیته مایه خوشحالی بسیاری از گروه‌ها و شخصیتها بوده و به همین دلیل شمار افرادی که به این کمیته پیوسته‌اند، افزایش داشته است. تا جایی که مرزهای مصر را در نوردیده است و در سطح جامعه عربی طنین‌انداز شده است. اعضای این کمیته اعتقاد دارند که آزادی آقای اوجالان مطالبه‌ای در سطح جامعه‌ای به شمار می‌رود. به همین دلیل نام این کمیته پسوند عربی و نه مصری به خود گرفته است. البته اشاره به وجود کمیته‌های دیگری نیز برای آزادی اوجالان در سطح جهانی نیز لازم است.

رجایی فاید خاطرنشان ساخت که برای تحقق آرمان اتحاد و انسجام کمیته‌های آزادی برای رهبر آپو و ایجاد هماهنگی‌های لازم، با بسیاری از این کمیته‌ها نیز در ارتباط هستیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که مهمترین هدف این کمیته اینست که مسئله دستگیری عبدالله اوجالان و زمینه‌سازی‌های لازم فکری برای آزادی وی گسترش یافته و در ادامه افزود: در این باره باید مسئله دیگری را نیز در نظر داشت، انهم جلب توجه به آزارها و مصائب خلق کورد است. به همین دلیل اعضای این کمیته در تلاشی هماهنگ تمامی نوشته‌های عربی مرتبط با مسئله کورد را اعم از مقاله و کتاب به زبان عربی گردآوری نموده‌اند و سپس آن را در شبکه اینترنت بارگذاری کرده‌اند.

رجایی فاید در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که به دلیل اهداف عالی این کمیته، هزاران شخصیت مصری و کشورهای دیگر عربی، به این کمیته پیوسته‌اند و درهای این کمیته به روی شخصیتهای دیگر نیز باز است. در بیست‌و‌دومین سالگرد دستگیری اوجالان و همراه با تلاش‌های دولت ترک برای ممانعت از اندیشه‌های وی، کمیته ما بیانیه تاسیس خود را اعلام کرده و اظهار می‌دارد که در این رابطه گام‌های بلندی را برداشته است. همه ما امیدواریم که با هم آزادی آقای اوجالان را جشن بگیریم.