گزارشی از وضعیت زنان روژهلات کوردستان در روز جهانی زنان زحمت‌کش

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان گزارشی در مورد وضعیت زنان کورد در ایران منتشر کرده و در گزارش خود به آمار بازداشت‌ها، شکنجه و صدور احکام زندان برای زنان کورد اشاره نموده است.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان در این گزارش به آمار و مواردی از زن‌کشی، قتل‌های ناموسی و خودکشی زنان در روژهلات کوردستان در فاصله زمانی ۸ مارس ۲۰٢٠ تا ۸ مارس ۲۰۲١ اشاره کرده است.

در این گزارش همچنین به آمار بازداشت و حبس فعالان کورد در روژهلات کوردستان و ایران پرداخته است.

گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان به شرح زیر می‌باشد:

خودکشی، قتل ناموسی و زن کشی

طی یک سال گذشته دست‌کم ۹۴ زن کورد به دنبال اقدام به خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. طبق اطلاعات تایید شده توسط شبکه حقوق بشر کوردستان سن ۳۲ نفر از این افراد زیر ۱۸ سال بوده است. همچنین در این فاصله زمانی قتل دست‌کم ۱۸ زن در مناطق مختلف کوردستان ایران به دست اعضای خانواده‌شان گزارش شده است. دلیل قتل ۷ نفر از این تعداد مشخصا به بهانه “ناموس” بوده است. ۳ نفر از این زنان نیز به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسران‌شان کشته شده‌اند و ۸ زن دیگر نیز به روش‌های مختلف و دلایل متفاوت از سوی مردان اعضای خانواده به قتل رسیده‌اند.

۱.پروین پالانی٬ مجرد٬ ۲۰ ساله و اهل سرپل ذهاب استان کرماشان توسط برادرش در تاریخ ۱۱ فروردین (۳۰ مارس ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۲. فاطمه هواسی٬ مجرد٬ ۱۶ ساله و اهل سرپل ذهاب استان کرماشان توسط برادرش با اسلحه گرم در تاریخ ۱۰ شهریور (۳۱ آگوست ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۳. سرگل حبیبی، متاهل٬ ۳۱ ساله٬ مادر دو فرزند، اهل شهر سنه استان سنه توسط برادرانش با ضربات چاقو در تاریخ ۳۰ آبان (۲۰ نوامبر ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۴. وفا عبدالله زاده٬ ۴۳ ساله٬ مادر دو فرزند، اهل سردشت استان اورمیه توسط برادر و برادرزاده‌اش در تاریخ ۱۷ آذر (۷ دسامبر ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۵. سونیا دهقان٬ ۲۲ ساله٬ مادر یک فرزند، اهل سردشت استان اورمیه توسط برادر و پسرعمویش در تاریخ ۲۴ دی ماه (۱۳ ژانویه ۲۰۲۱) به قتل رسید.

۶. اشرف نیکویی٬ ۳۲ ساله٬ مادر سه فرزند، اهل روستای گنگچین ارومیه استان اورمیه توسط پسرعمو و برادرزاده‌اش به دنبال پخش فیلمی خصوصی از وی با مردی که بعدها حاضر به ازدواج با وی نشد در تاریخ ۱۵ بهمن (۳ فوریه ۲۰۲۱) به قتل رسید.

۷. عزیزه حقی٬ متاهل٬ ۳۳ ساله٬ مادر ۴ فرزند، اهل اورمیه توسط همسرش در تاریخ ۶ اسفند (۲۴ فوریه ۲۰۲۱) به قتل رسید.

۸. پرنگ قاضی٬ متاهل٬ اهل مهاباد استان اورمیه و ساکن تهران در اثر ضرب و شتم توسط همسرش در تاریخ ۲۹ تیر (۱۹ جولای ۲۰۲۰) کشته شد.

۹. مریم اطمانی٬ متاهل٬ مادر دو فرزند٬ اهل روستای زنگوی شهرستان سلماس استان اورمیه در اثر ضرب و شتم توسط همسرش در تاریخ ۱۵ مهر (۶ اکتبر ۲۰۲۰) کشته شد.

۱۰. حیات امینی، متاهل٬ ۲۲ ساله٬ مادر دو کودک٬ اهل روستای خوشالانی شهرستان اورمیه استان اورمیه توسط همسرش به آتش کشیده شد و در تاریخ ۲۹ شهریور (۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰) جانش را از دست داد.

۱۱. س. م، ۲۲ ساله، مجرد، اهل دره شهر استان ایلام توسط برادرش در تاریخ ۱۷ آذر (۷ دسامبر ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۱۲. فاطمه محمدی٬ متاهل، اهل قلعه شاهین شهرستان سرپل ذهاو استان کرماشان توسط همسرش در تاریخ ۲۱ اردیبهشت (۱۰ می ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۱۳. گلستان سهرابیان، اهل قلعه شاهین شهرستان سرپل ذهاو استان کرماشان در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ زمانی که دخترش را در مسیر مراجعه به پاسگاه روستا برای ثبت شکایت از همسرش همراهی می‌کرد٬ توسط دامادش مورد حمله قرار گرفت و کشته شد.

۱۴. اسم نامشخص، ۲۲ ساله٬ مجرد٬ اهل یکی از روستاهای شهرستان دهلران٬ استان ایلام  توسط برادرش در تاریخ ۱۷ آذر (۷ دسامبر ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۱۵. آزاده مروتی٬ ۲۱ ساله٬ متاهل٬ اهل روستای تیلکوی شهر دیولان استان سنه توسط همسرش در تاریخ ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۱۶. اسم و مشخصات نامشخص، در کمربندی غربی میدان سنجابی شهر کرماشان توسط همسرش با اسلحه گرم در تاریخ ۲۶ بهمن (۱۴ فوریه ۲۰۲۰) به قتل رسید.

۱۷ ـ ۱۸. لاله (ژاله) کاظمی، ۳۸ ساله، در مقابل دادسرای شهر کرماشان پس از درخواست طلاق و برگزاری جلسه دادگاه توسط ا.ک، همسرش با اسلحه گرم در تاریخ ۱۴ بهمن (۲ فوریه ۲۰۲۰) به قتل رسید. برادر این زن و پریوش ظفری، وکیل او نیز توسط ا.ک به قتل رسیدند.

بازداشت و صدور احکام حبس برای فعالان زن

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، طی یک سال گذشته ده‌ها فعال زن کورد در ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. تعدادی از این افراد با گذشت ماه‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند و تعدادی دیگر با صدور احکام حبس روانه زندان شده‌اند. همچنین زینب جلالیان به عنوان تنها زن زندانی سیاسی در ایران با حکم حبس ابد از سال ۱۳۸۶ همچنان در زندان نگهداری می‌شود.

در ادامه این گزارش اسامی، اتهامات و آخرین وضعیت فعالان زن کورد بازداشتی و زندانی که بر اساس اطلاعات شبکه حقوق بشر کوردستان جمع‌آوری و آماده شده برای اطلاع رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری منتشر می‌شود.

۱. زینب جلالیان، در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ توسط ماموران اداره اطلاعات کرماشان بازداشت شد و حدود ۳ ماه در بازداشتگاه امنیتی تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفت و پس از آن به بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرماشان منتقل شد.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۷ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرماشان به ریاست قاضی “مرادی” به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به اعدام محکوم شد. بعد از اعتراض به این حکم، پرونده به شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کرماشان ارجاع و حکم عینا تایید شد. حکم صادره نهایتاً در زمستان ۱۳۸۸ به تایید دیوان عالی کشور رسید.

به دنبال تلاش‌های زیادی که برای لغو حکم اعدام زینب جلالیان از سوی خانواده، وکلا و فعالان حقوق بشر صورت گرفت، حکم اعدام این زندانی سیاسی در آبان ماه ۱۳۹۰ به حبس ابد تبدیل شد. وی در آذر ماه ۱۳۹۳ با موافقت دادستانی و اداره اطلاعات از کرماشان به زندان خوی استان اورمیه که نزدیک‌ترین زندان به محل زندگی خانواده‌اش در ماکو انتقال یافت.

زینب جلالیان طی ۶ ماه گذشته بدون دلیل و حکم قانونی ۴ بار به زندان‌های مختلف ایران (قرچک ورامین، کرمان،‌ کرماشان و یزد) تبعید شده است. انتقال مجدد زینب جلالیان در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت جسمی او به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و عدم رسیدگی‌های پزشکی نامناسب است. این زندانی سیاسی که به دلیل مدت طولانی حبس و شرایط سخت زندان با بیماری‌های مختلفی درگیر است، پس از ابتلای اخیرش در زندان قرچک به کرونا نیز دچار تنگی‌نفس شده است.

۲. هاجر سعیدی در  تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در سنه بازداشت و پس از ۱۸ روز با قرار کفالت آزاد شد. وی همچنین اردیبهشت ۱۳۹۹ در آستانه روز جهانی کارگر از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این فعال زن کرد در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنه به ریاست قاضی “سعیدی” به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق عضویت در حزب کمونیست ایران (کومله) و همچنین شرکت در تجمعات “غیرقانونی” و ارتباط با فعالان کارگری به ۵ سال حبس که برای مدت ۴ سال به حالت تعلیق درآمده، محکوم شد. در طول مدت تعیین شده این فعال زن باید هر چهار ماه یک بار خود را به اداره اطلاعات سنه معرفی کند.

۳. زهرا جمالی، فعال مدنی اهل روستای “فش” شهرستان کنگاور استان کرماشان برای سپری کردن محکومیت ۹ ماهه خود روانه بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرماشان شد. این فعال زن کورد در اسفند ۱۳۹۷ در پی انتشار یک ویدیو در مخالفت با حجاب اجباری به اداره اطلاعات کنگاور احضار و تحت بازجویی قرار گرفت. روز بعد نیز پس از احضار به دادسرای این شهر با تشکیل پرونده قضایی با قرار وثیقه ۲۵ میلیون تومانی آزاد شد. این فعال مدنی پس از مدتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” از سوی دادگاه انقلاب اسلامی کنگاور به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ ماه تبدیل شد. همچنین با فشار امام جمعه کنگاور و سازمان اطلاعات سپاه پرونده دیگری علیه زهرا جمالی در دادگاه کیفری به اتهام “کشف حجاب در ملا‌عام و ترویج فساد و فحشا” تشکیل شد. وی در این دادگاه به ۹۱ روز حبس، دو میلیون تومانی جزای نقدی و ۵۴۸ ساعت شرکت در جلسه کلاس‌های عفاف و حجاب محکوم شده است.

۴. سمیه نمدمال از اعضای سابق حزب آزادی کوردستان (پاک) در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۹۹ در شهر بوکان توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه انتقال یافت. وی پس از یک ماه بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه با قرار وثیقه آزاد شد. سمیه نمدمال اواخر تیر ماه ۱۳۹۹ پس از هماهنگی با نهادهای امنیتی و دریافت‌ “امان‌نامه” به ايران بازگشته بود.

۵. شهناز صادقی‌فر، اهل اورمیه و از اعضای سابق حزب آزادی کوردستان (پاک) به همراه فرزندش آیناز زارع در شهریور ۱۳۹۸ پس از هماهنگی خانواده‌اش با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به ایران بازگشت، اما توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در تاریخ ۳۱ تیر سال‌ جاری از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه به ریاست قاضی “علی شیخ‌لو” به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق عضویت در حزب آزادی کوردستان به  ۱۵ سال حبس محکوم شد. این حکم در تاریخ ۴ اسفند در دادگاه تجدیدنظر اورمیه به ۵ سال و یک روز حبس تبدیل شد.

۶. آیناز زارع، ۱۷ ساله، اهل اورمیه و از اعضای سابق حزب آزادی کوردستان (پاک) به همراه مادرش شهناز صادقی‌فر در شهریور ۱۳۹۸ پس از هماهنگی خانواده‌اش با سازمان اطلاعات سپاه به ایران بازگشت، اما توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در تاریخ ۲۶ آبان از سوی شعبه اول دادگاه کیفری اورمیه ویژه اطفال و نوجوانان به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق عضویت در حزب آزادی کوردستان به ۵ سال حبس محکوم شده بود, اما پس از اعتراض وی به این حکم پرونده در دادگاه تجدیدنظر اورمیه به یک سال حبس تبدیل شد. این زندانی سیاسی در تاریخ ۶ آذر پس از تحمل ۱۵ ماه حبس از زندان مرکزی اورمیه آزاد شد.

۷. فرانک جمشیدی، فعال محیط زیست و از اعضای جمعیت کوردستان سبز در تاریخ ۸ تیر ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در سنه بازداشت شد. وی پس از ۴ ماه و نیم ماه بازداشت در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. این فعال محیط محیط زیست در ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنه به ریاست قاضی “سعیدی” به اتهام “عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کورد” به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

۸. زارا محمدی، دبیر انجمن فرهنگی “نوژین” در اواخر بهمن ماه سال‌ جاری از سوی دادگاه تجدیدنظر استان کوردستان به ۵ سال حبس محکوم شد. وی پیشتر از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنه به ریاست قاضی “سعیدی” به اتهام “تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.  این مدرس زبان کوردی در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی خود در سنه بازداشت شد. وی حدود ۷ ماه را در شرایط سخت بازداشت بود و در این مدت طی جلسات بازجویی برای انجام اعترافات اجباری تحت فشار قرار داشت. زهرا محمدی در تاریخ ۱۱ آذر ماه با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

۹. مهربان کشاورزی، دانشجو و بازیگر تئاتر در تاریخ ۲۹ مرداد جهت تحمل حکم ۳ ماه و یک روز حبس روانه زندان اوین تهران شد. این دانشجوی رشته تئاتر دانشگاه هنرهای زیبا پیشتر در شهریور ۱۳۹۴ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود یک ماه با قرار وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی “مقیسه” به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل یک سال حبس محکوم شده بود. این حکم در تاریخ ۲۳ دی‌ ۱۳۹۸ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۳ ماه و یک روز حبس تبدیل شد.

۱۰. پروین ادوایی، فعال حقوق زنان در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۸ با یورش ماموران اداره اطلاعات به منزلش در مریوان بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شد. وی دو ماه بعد با اتمام دوران بازجویی به بند زنان در کانون اصلاح و تربیت سنه منتقل شد. او نهایتا روز ۲ آبان با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. این فعال زن سپس توسط دادگاه انقلاب اسلامی مریوان به اتهام “اقدام عليه امنيت ملى” از طريق همكارى با حزب حيات آزاد كوردستان (پژاک) به ۵ سال حبس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۲ سال حبس تبدیل شد. وی در تاریخ ۱۰ بهمن‌ ماه ۱۳۹۸ جهت تحمل مدت محکومیت خود مجددا روانه بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنه شد. این زندانی سیاسی در ۱۸ فروردین‌ ۱۳۹۹ پس از اعلام عفو قوه قضاییه از زندان آزاد شد.

۱۱. سحر کاظمی، فعال محیط زیست در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شد. سه ماه بعد مهوش امیری، مادر و مادح فتحی، همسر وی نیز در پی احضار تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات سنه بازداشت شدند. وی در تاریخ ۳ آذر ۱۳۹۷ پس از فوت پدر خانواده جهت شرکت در مراسم ختم آزاد و پس از یک هفته مجددا بازداشت شد. سحر کاظمی در بهمن‌ ماه ۱۳۹۷ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنه به ریاست قاضی “سعیدی” به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۲۰ ماه حبس تعزیری تبدیل شد. وی در  تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

۱۲. اندیشه صدری، اهل سنه و دانش‌آموخته رشته هنر در تاریخ ۱۵ مهر توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. وی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل و به اتهام “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” تحت بازجویی قرار گرفت. این فعال مدنی در ۳ آبان برای ادامه بازجویی‌ها و تشکیل پرونده به زندان زنان سنه منتقل و پس از پایان دوران بازجویی توسط ماموران اداره اطلاعات سنه در تاریخ ۱۹ آبان با قرار کفالت آزاد شد.

۱۳. ندا پیرخضرانیان، فعال اجتماعی اهل مریوان در تاریخ ۱۵ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی خود در تهران بازداشت شد. لقمان پیرخضرانیان، پدر این فعال اجتماعی نیز در حین بازداشت فرزندش به علت اعتراض به ماموران امنیتی بازداشت شد. ندا پیرخضرانیان پس از ۳۴ روز بازداشت در یکی از بازداشتگاه امنیتی زندان اوین تهران با قرار وثیقه آزاد شد.

۱۴. آنیسا جعفری، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی و عضو شورای نویسندگان فصل‌نامه ادبی و هنری “ژ” در تاریخ ۳ آذر سال‌ جاری توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در منزل خانوادگی خود در شهر شهاباد استان کرماشان بازداشت شد. وی در تاریخ ۱۹ آذر پس از  پایان دوره بازجویی با قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. در تاریخ ۳۰ بهمن، آنیسا جعفری مهر به همراه وکیل خود برای اخذ آخرین دفاعیات در شعبه دادستانی دادسرای عمومی و انقلاب شهر اسلام آباد غرب استان کرماشان حاضر شدند. در این جلسه که به ریاست قاضی “ملایری” برگزار شد، این فعال ادبی از باب “تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. این در حالی است که پیشتر اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” از طریق همکاری با احزاب اپوزیسیون کورد علیه وی مطرح شده بود.

۱۵. مژگان کاوسی، نویسنده و فعال فرهنگی در تاریخ ۲۷ آبان‌ ماه در منزل خانوادگی خود در نوشهر استان مازندران بازداشت و به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در ساری منتقل شد. وی روز ۲۸ آذر ماه پس از حضور در دادگاه انقلاب اسلامی این شهر با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. این نویسنده کورد سپس از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب نوشهر به اتهام “عضویت در احزاب معاند جمهوری اسلامی” به ۳۳ ماه، “تحریک برای بر هم زدن نظم عمومی” به ۳۰ ماه و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ ماه حبس محکوم شد. وی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت جهت اجرای حکم ۳ سال حبس در نوشهر بازداشت و روانه زندان این شهر شد و در تیر ماه سال‌ جاری از زندان نوشهر به زندان اوین تهران انتقال یافت.

۱۶. سمیه کارگر، فعال اجتماعی کورد اهل ایلام و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه دانشگاه تبریز در تاریخ ۲۵ مهر در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. وی مبتلا به بیماری نادری است که به شدت سطح بینایی وی را کاهش داده است. این فعال اجتماعی اواسط بهمن ماه پس از ۴ ماه بازجویی در بند ۲ الف  زندان اوین تهران به زندان قرچک ورامین انتقال یافته است و کماکان از رسیدگی پزشکی و حق دسترسی به داروهایش محروم است.

۱۷.فریده ویسی، فعال مدنی روز ۲۴ دی ۱۳۹۸ در محل کار خود (موسسه آموزشی زانست) بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنه منتقل شد. وی پس از دو ماه قرار وثیقه آزاد شد و  در دی‌ ماه سال‌ جاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنه به یک سال حبس که به مدت ۳ سال به حالت تعلیق در خواهد آمد، محکوم شد.

۱۸. فاطمه داوند، روز ۲۶ آبان ماه در جریان اعتراضات مردمی در پی افزایش نرخ بنزین در بوکان بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شد. وی به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه جهت اخذ اعترافات اجباری مبنی بر همکاری با احزاب اپوزیسیون کورد تحت فشار قرار داشت. اعترافات اجباری وی در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران پخش شد. وی در تاریخ ۶ فروردین‌ ماه سال‌ جاری با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیونی از زندان آزاد شد. وی در دو پرونده از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ بوکان و شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی با شرکت در اغتشاشات”، “کشف حجاب” و “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” مجموعا به ۵ سال و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. وی در تاریخ ۱۶ مرداد برای اجرای حکم ۴۵ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق به بند زنان زندان مرکزی اورمیه انتقال یافت.

۱۹. دریا طالبانی، فعال مدنی و مدرس زبان انگلیسی در تاریخ ۲۰ دی‌ همزمان با آغاز موج گسترده بازداشت فعالان کورد توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در مهاباد بازداشت شد. وی در تاریخ ۲۷ بهمن با پایان دوره بازجویی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه ارومیه با قرار وثیقه آزاد شد.

۲۰. اسرین محمدی، دانش‌آموخته رشته هنر، اهل سنه و ساکن تهران در تاریخ ۲۰ دی‌ همزمان با آغاز موج گسترده بازداشت فعالان کورد توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در مهاباد بازداشت شد. وی در تاریخ ۳۰ بهمن با پایان دوره بازجویی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه اورمیه با قرار وثیقه آزاد شد.

۲۱. عظیمه ناصری، فعال مدنی اهل بوکان در تاریخ ۲۰ دی‌ همزمان با آغاز موج گسترده بازداشت فعالان کورد توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه در مهاباد بازداشت شد. وی پس از چند هفته با پایان دوره بازجویی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه اورمیه به زندان مرکزی اورمیه انتقال یافت و تاکنون به صورت بلاتکلیف در بند زنان این زندان به‌ سر می‌برد.

۲۲. روژین محمدپور، شهروند اهل بوکان در تاریخ ۳۰ دی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بوکان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شد. وی همچنان بدون حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده تحت بازجویی قرار دارند.

۲۳. رویا احمدی، شهروند اهل بوکان در تاریخ ۳۰ دی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بوکان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شد. وی همچنان بدون حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده تحت بازجویی قرار دارند.

۲۴. الهام یزدانی‌پور سرپرست گروه موسیقی گلاریس در اوایل بهمن‌ سال‌ جاری به همراه ۴ عضو دیگر این گروه به نام‌های سمیرا فرحناکی، نسترن یزدانی‌پور، نازنین اتابکی و ملیحه مرادی با حضور در یکی از شعب بازپرسی دادسرای کرماشان به دلیل اجرای مشترک با یک خواننده زن مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند. تمامی اعضای این گروه موسیقی زنان پیش از حضور در شعبه بازپرسی، حدود یک ماه پیش بعد از انتشار کلیپی از این گروه به مناسبت شب یلدا در دو نوبت به صورت تلفنی به “پلیس امنیت اخلاقی” کرماشان احضار و پس از انجام مراحل بازجویی و بازپرسی مجبور به سپردن تعهد کتبی مبنی بر عدم استفاده از خوانندگان زن در برنامه‌ها و کلیپ‌های خود شده‌اند.

۲۵. آرزو مصطفایی، شاعر ۱۷ ساله  اهل مریوان در تاریخ ۱۶ بهمن با احضار به اداره اطلاعات مریوان مورد بازجویی قرار گرفته‌ و پس از ۳ روز با سپردن تعهد آزاد شد.

۲۶. زینب اسماعیلی، عضو گروه مادران آشتی در تاریخ ۱ آذر از سوی دادگاه انقلاب سنه به صورت غیابی به اتهام “عضویت در گروه‌های معاند” و “تبلیغ علیه نظام” مجموعا به ۶ سال حبس محکوم شد. پس از درخواست واخواهی در شعبه اول دادگاه انقلاب سنه این به یک سال حبس تعلیقی تبدیل شد. زینب اسماعیلی در تاریخ ۸ اسفند سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در شهر دیولان استان سنه بازداشت و پس از یک ماه نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه با قرار وثیقه آزاد شد. او در این مدت از حق ملاقات با خانواده و دریافت داروهایش محروم بود.

۲۷. آواشین زاگرس، شهروند کورد تبعه سوریه و عضو حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در تاریخ ۲۰ مهر سال‌ جاری پس از زخمی شدن در اطراف شهر مریوان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. وی در هنگام دستگیری از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در حالی که باید تحت درمان و رسیدگی پزشکی قرار بگیرد برای بازجویی به بازداشتگاهی در شهر سنه منتقل شده است و این باعث افزایش نگرانی خانواده در خصوص وضعیت سلامتی وی شده است. با گذشت بیش از ۴ ماه از دستگیری وی اطلاعی از سرنوشت وی به‌ دست نیامده است.

۲۸. سنور خلیفانی، اهل مهاباد در سال ۱۳۹۳ به همراه همسرش به عضویت داعش در سوریه درآمد. وی پس از دو سال از  داعش جدا و به ایران بازگشت. وی توسط نیروهای امنیتی در جوانرو بازداشت و پس از حدود ۳ ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد. این شهروند در سال ۹۶ به اتهام عضویت در داعش به ۱۵ سال حبس محکوم شد و در سال ۱۳۹۷ جهت اجرای حکم به زندان اورمیه انتقال یافت. این زندانی از اواخر دی از بند زنان زندان مرکزی اورمیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات انتقال یافته و تاکنون اطلاعی از سرنوشت وی به‌ دست نیامده است.

۲۹. سکینه پروانه، شهروند کورد اهل قوچان و ساکن اقلیم کوردستان در ۱۵ آبان  ۱۳۹۸ از سوی ماموران امنیتی به بهانه ملاقات با خانواده‌اش در شهر سلیمانیه کوردستان عراق بازداشت و پس از انتقال به مرز ایران و عراق مدت ۱۰ روز را در بازداشتگاه‌های مریوان و سنه گذرانده تا نهایتا به یکی از بازداشتگاه‌های مخفی سازمان اطلاعات سپاه در شرق تهران منتقل شد. وی دوران ۳ ماهه بازداشت خود را تحت سخت‌ترین شرایط بازجویی همراه با شکنجه‌های جسمی در یک بازداشتگاه مخفی سازمان اطلاعات سپاه در تهران گذرانده است. پیام درفشان، وکیل این زندانی سیاسی در تاریخ ۵ خرداد امسال از صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری و ۳ سال ممنوعیت از عضویت در گروه‌های سیاسی به اتهام “عضویت در گروه یا دستجات معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور” برای موکل خود خبر داد. سکینه پروانه، فروردین‌ ماه امسال به دلیل شعارنویسی و سردادن شعار در زندان اوین به زندان قرچک ورامین انتقال یافت و پس از ۴ روز نگهداری در سلول انفرادی به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد شهر ری منتقل شده بود. وی در تاریخ ۱۴ تیر در حالی که آثار کبودی و ضرب و شتم روی بدنش وجود داشت مجددا به زندان اوین منتقل شد و دادگاه در مرداد ماه امسال وی را به اتهام “اغتشاش در زندان” به ۲ سال حبس محکوم کرد. این زندانی سیاسی در چند ماه گذشته از زندان قرچک به زندان‌های قوچان و مشهد انتقال یافت.

۳۰. ربابه جلالی، فعال اهل سنه اواسط دی‌ ماه سال‌ جاری توسط نیروهای امنیتی در  این شهر بازداشت و پس از چند هفته بازجویی با قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت سنه آزاد شد.

۳۱. گلستان پالانی، اهل سرپل‌ذهاو سال گذشته به اتهام عضویت در “داعش” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از ماه‌ها پیش در بند زندان کانون اصلاح و تربیت کرماشان به سر می‌برد.  وی در آبان‌ ماه سال‌ جاری برای بازجویی به زندان مرکزی اورمیه انتقال و پس از چند هفته به زندان کرماشان بازگردانده شده است.

۳۲. سهیلا حجاب، دانش‌آموخته رشته حقوق اهل کرماشان خرداد ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و مدتی بعد به یکی از خانه‌های امن این سازمان منتقل و مدتی بعد مجدداً به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. وی نهایتا پس از ۸ ماه با قرار وثیقه ۳ میلیارد تومانی آزاد شد. وی در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی”،‌ “تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب” و “تشکیل گروه غیرقانونی” مجموعا به ۱۸ سال حبس محکوم شد. بر اساس ماده تجمیع احکام ۵ سال از این میزان قابل اجرا خواهد بود. این زندانی سیاسی در تاریخ ۳ خرداد پس از احضار به  شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد.

۳۳. رویا جلالی، عضو جمعیت کوردستان سبز در تاریخ ۱۴ بهمن توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی‌اش در شهر سنه بازداشت شد. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت متوسل به خشونت شده بودند. این فعالی محیط زیست در تاریخ ۱۳ اسفند با پایان دوره بازجویی  با قرار وثیقه صد میلیون تومانی از کانون اصلاح و تربیت سنه آزاد شد.