روزانه ۴۰۰ جوان با همکاری ترکیه بهدینان را ترک می‌کنند

مسئول سازمان الند اعلام کرد، در دهوک روزانه حدود ۴۰۰ جوان از طرق مختلف به خارج از میهن مهاجرت می‌کنند، همچنین می‌گوید «ترکیه راه را برای انها هموار می‌کند».

بر اساس آمار منتشر شده توسط شیرزاد محمد، روزانه حدود ۴۰۰ جوان از استان دهوک مهاجرت می‌کنند.

مسئول سازمان الند همچنین اعلام کرد علت کوچ جوانان وضعیت بد اقتصادی است و گفت: بخش دیگری از علل مهاجرت جوانان به دولت ترکیه بازمی‌گردد، چون راه را برای جوانان هموار می‌کند تا کوردستان را ترک کنند. جوانان تحت عنوان گردشگر ویزای این کشور را گرفته و به ترکیه می‌روند و دیگر باز نمی‌گردند، در مرزها هم ترکیه راه را باز می‌کند تا جوانان به اروپا بروند.

سازمان الند گزارشی در خصوص مهاجرت دسته جمعی جوانان بهدینان به پارلمان اقلیم تقدیم کرده است و به بررسی علل کوچ جوانان پرداخته است. اما همان طور که شیرزاد می‌گوید هنوز هیچ پاسخی به آنها داده نشده است.

  | بیشتر بخوانید ...
 
♦ پ.د.ک جوانان شلادزه را مجبور به مهاجرت می‌کند 
  ♦ "در صورت تداوم وضعیت کنونی بهدینان، جوانان بیشتری کوچ خواهند کرد"

مهاجرت گسترده‌ی جوانان بهدینان سبب جلب توجه رسانه‌ها و سازمان‌ها شده است، اما حکومت و پارلمان اقلیم به آن هیچ توجهی نمی‌کنند. در این راه جوانان بسیاری جان خود را از دست داده‌اند، که آخرین مورد آن یک جوان ۲۳ ساله اهل شیلادزه با نام مناف ابراهیم بود که شب ۱۱ ماه جاری در جنگل‌های میان ترکیه و یونان جان خود را از دست داد.

الند برای دمکراتیزه نمودن جوانان، سازمانی غیر دولتی است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد، دفتر اصلی آن در شهر دهوک قرار دارد و در سرتاسر اقلیم کوردستان کار و فعالیت میکند. این سازمان در زمینه‌های گسترش توانایی‌های جوانان، حقوق بشر، حقوق زنان و ریشه‌کن کردن ختنه‌ی دختران فعالیت می‌کند.


منبع: rojnews