رژیم ایران دو جوان بلوچ را اعدام کرد

رژیم جمهوری اسلامی به شیوه‌ی سیستماتیک و به منظور تداوم جو رعب و وحشت در میان جوامع جوانان خلق‌های غیرفارس را به چوبه دار می‌سپارد. در یکسال گذشته حداقل ۲۵۶ شهروند اعدام شده‌اند.

سحرگاه شنبه ۲۹ آذر حکم اعدام دو زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان اجرا شد. هویت این دو زندانی بهنام و شعیب ریگی اعلام شده است.

پیشتر مصطفی نیلی وکیل دادگستری از انتقال ۵ زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی زندان زاهدان خبر داده بود. این وکیل دادگستری از احتمال اجرای حکم اعدام این زندانیان بدون اعاده ی دادرسی اظهار نگرانی کرده بود.

پس از اجرای حکم اعدام بهنام و شعیب ریگی، پزشک قانونی با خانواده ی آنها برای تحویل گرفتن جسد فرزندانشان تماس گرفته است.

بهنام و شعیب ریگی به همراه حامد ریگی در سال ۲۰۱۸ در حال تردد با ماموران مواد مخدر درگیر شده و در این درگیری چندین مامور کشته شده بودند اما تاکنون جزيیات پرونده ی آنها و یا اتهامات مطروحه علیه آنها منتشر نشده است. گفته می شود حکم اعدام دیگر متهم این پرونده یعنی حامد ریگی فعلا به تاخیر انداخته شده است.

اسامی سه زندانی محکوم به اعدام دیگر که به سلول انفرادی منتقل شده اند عبارتند از:جاوید دهقان خالد، الیاس دهواری و حسن دهواری.

الیاس و حسن دهواری ابتدا با اتهام محاربه مواجه بودند اما سپس این اتهام به بغی تغییر یافت و حکم آنها در دیدان عالی تایید شد.

در ایران در دوره یکساله (۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰) دست‌کم ۲۵۶ شهروند اعدام شدند و ۹۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند.