سازمان بین‌المللی پزشکان برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای: باید در گاره تحقیق به عمل آید

دکتر گسلا پنتکر، مسئول ترکیه سازمان پزشکان بین‌المللی برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای در پاسخ به درخواست مراد کاراییلان برای انجام تحقیق در مورد استفاده ارتش ترکیه از سلاح شیمیایی در جنگ گاره، خواستار اعزام هیئت بین‌المللی برای تحقیق در این زمینه شد.

پس از حمله‌ی اشغالگرانه‌ی ارتش ترکیه به گاره در روزهای ۱۰ تا ۱۳ فوریه، مراد کاراییلان عضو کمیته‌ی رهبری پ.‌ک.‌ک که در برنامه‌ای در سترک تی‌وی اعلام نمود، دولت ترکیه در گاره از اسلحه‌ی شیمیایی استفاده کرده و دست به قتل‌عام زده است. کاراییلان گفت، وقتی سربازان ترک در گاره تحت فشار قرار گرفته بودند و مجبور به عقب‌نشینی شدند، از گاز شیمیایی استفاده کردند. سپس زمانی که گریلاهای ه.پ.گ پس از عقب‌نشینی سربازهای ترک منطقه را به کنترل درآوردند، ماسک‌های ضد گازهای شیمیایی سربازان ترک را که از آنها برجای مانده بود پیدا کردند.

 پس از حمله‌ی اشغالگرانه‌ای که طی آن ۱۳ اسیر کشته شده بودند، خلوسی آکار وزیر جنگ ارتش ترک در پارلمان ترکیه صحبت کرد و گفت؛ "فقط از گاز اشک آور استفاده شده است"، وی با این سخنان خود به استفاده از گاز شیمیایی اعتراف کرد. سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی که ترکیه در سال ۱۹۹۷ به عضویت آن درآمده است، استفاده از هرگونه گاز و ماده شیمیایی با هدف نظامی در غارها و مکان‌های بسته را ممنوع کرده است.

 در رابطه با این موضوع دکتر گسلا پنتکر، مسئول ترکیه سازمان پزشکان بین‌المللی برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای در گفتگو با خبرگزاری فرات می‌گوید، از لحاظ علمی برای اینکه مشخص شود، که آیا از گاز شیمیایی استفاده شده یا نه، تصویر و عکس محل جنگ کافی نیست، بلکه باید هیئتی کارشناس به منطقه رفته و به تحقیق پردازد.

 دکتر پنتکر گفت، "ما در سوریه یک بار دیگر متوجه شدیم که به دلیل شرایط اثبات استفاده از گاز شیمیایی بسیار دشوار است. با دیدن عکس‌ها و تصاویر فقط می‌توان تخمین زد. اما باید کارشناسان سازمان ملل به محل رفته و اثبات کنند که از سلاح‌های ممنوعه استفاده شده است. در این مرحله مجازات استفاده کنندگان از اسلحه‌های ممنوعه بسیار دشوار است، چون استفاده از گازهای شیمیایی قربانی سیاست می‌شود."

 دکتر پنتکر گفت، ترکیه علیرغم آنکه عضو ناتو است، اما دارای سلاح‌های شیمیایی می‌باشد. وی همچنین اعلام کرد، در جنگ حکومت ترکیه با خلق کورد و در سیاست پاکسازی خلق کورد کشورهای غربی نیز شریک جنایت دولت ترکیه هستند.  او گفت،"در جنگ اخیر دولت ترکیه با کوردها اگر حتی اثبات نشود که از اسلحه‌ی ممنوعه و گازهای شیمیایی استفاده کرده است، ترکیه با اشغال خاک سوریه و عراق قوانین بین‌المللی را نقض کرده و بر اساس این قوانین که جهانیان آن را پذیرفته‌اند، این خود جنایت و جرم می‌باشد و نیروهای غربی نیز شریک این جنایات و جرایم هستند."

 پس از فراخوان کاراییلان با این عنوان که "باید سازمان‌های بین‌المللی به منطقه بیایند و در مورد به کارگیری گازهای شیمیایی تحقیق کنند"، هنوز هیچ پاسخی به مسئله‌ی "شما باید در مورد به کارگیری گازهای شیمیایی در گاره از سوی دولت ترکیه تحقیق کنید" نداده شده است که خبرگزاری فرات در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۱ گزارشی را در این رابطه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) ارسال کرده بود.

 ارتباط کثیف OPCW با دولت ترکیه پس از حمله‌ی دولت ترکیه در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ به سریکانی و گری سپی مشخص شد. آن روزها که اعلام شد، ارتش ترکیه در این حملات علیه مردم و غیرنظامیان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، مشخص شد که «شعبان دشلی» سفیر ترکیه در لاهه‌ی هلند، ۳۰ هزار یورو به  OPCW رشوه داده است.