سخنگوی ی.پ.گ: دفاع ما مثل جنگ سریکانی نخواهد بود

نوری محمد گفت، رژیم ترک برای ایجاد دولتی تروریست در شمال – شرق سوریه اداره خودگردان را به اشغالگری تهدید می‌کند و افزود:"این جنگ مثل جنگ عفرین و سریکانی نخواهد بود. نیروهای ما بر اساس حق دفاح مشروع از خلقمان و خاکمان صیانت خواهند کرد."

نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق (ه.پ.گ) اظهار کرد که رژیم ترک و مزدورانش در لوای داعش، القاعده و النصره در خلال شش ماه گذشته بیش از ٣٠۶ بار شمال و شرق سوریه را هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده‌اند. در این حملات چندین غیرنظامی به شهادت رسیده و یا زخمی شده‌اند. محمود افزود: ما به هیچ منطقه‌ای حمله نکرده‌ایم، بر عکس، رژیم ترک به مناطق ما حمله‌ور شده است. تمامی این حملات در مقابل نیروهای ضامن آتش‌بس صورت گرفته‌اند.

نوری محمود سخنگوی ی.پ.گ در گفتگو با خبرگزاری فرات به تهدیدهای رژیم ترک علیه شمال و شرق سوریه، توافقنامه آتش‌بس اکتبر ٢٠١٩، دیدگاه نیروهای ضامن آتش‌بس در مورد حملات ترکیه و عواقب حمله احتمالی ترک پرداخت.

خبرگزاری فرات: رژیم ترک اخیرا بر میزان تهدیدها علیه شمال-شرق سوریه افزوده است. در حالیکه شما مبارزه‌ای پیروزمندانه علیه داعش را به پیش می‌برید و گفتگوها در مورد استقرار و امنیت در سوریه ادامه دارند چگونه باید به تهدیدهای ترکیه نگریست؟

نوری محمود: همچنانکه می‌دانیم ما پیش از این به موجودیت داعش در حوزه جغرافی پایان دادیم. اخیرا با همکاری ائتلاف بین‌المللی علیه هسته‌های مخفی داعش مبارزه‌ نمودیم. بویژه در مورد حل مسئله کمپ هول، همچنین ما داعشی‌های زندانی را تحت کنترل داریم. ما به جهان نشان دادیم که مبارزه با ترور و توقف آن چگونه باید باشد.

پیش از این در زمان حملات اشغالگرانه به عفرین، سریکانی و گری سپی تلاش نمودند تا داعش را در هجین، باغوز و دیرالزوز زنده کنند. بدون شک این اقدامات عمر داعش را افزایش داد.

گردانندگان رژیم ترک وقتی زبان به تهدید می‌گشایند مدعی می‌شوند که هدف حملات بسیاری قرار گرفته‌اند ...

طیب اردوغان رئیس جمهوری ترک و خلوصی آکار وزیر او ادعا مێهکنند که از مناطق ما به آنان حمله شده است. تمامی این ادعاها دروغ هستند. برعکس در شش ماه گذشته رژیم ترک ٣٠۶ بار همراه با مزدورانش مناطق عین عیسی، گری سپی، تل تمر، زرگان و مناطق دیگر را هدف آتش توپخانه، خمپاره‌باران، هواپیماهای جنگنده قرار داده‌اند. رژیم ترک و مزدورانش همچون داعش، القاعده، النصره و اخوان المسلمین ١۶ بار به ما حمله زمینی کرده‌اند. تمامی حملات آنان هم خنثی شده‌اند.

در حملات ۶ ماه اخیر در مجموع ٨ غیرنظامی از جمله ۴ کودک، ٣ زن و یک مرد زخمی شده‌اند. همچنین صدها خانواده آواره شده‌اند. در ماه اکتبر ١٩۴ بار به حمله دست زده‌اند و در این حملات ۵ غیرنظامی جانباخته‌ و ۶ غیرنظامی زخمی شده‌اند. آنچه روی داده و ادعاهای رئیس جمهور ترک و وزیرش با همدیگر مغایرت دارند. این دولت ترک است که به مناطق ما حمله‌ور شده است.

خبرگزاری فرات: شما جزئیات حملات به اقلیم را اعلام کردید، ١٧ اکتبر ٢٠١٩ با ضمانت ایالات متحده آمریکا و ٢٢ اکتبر هم با ضمانت روسیه آتش‌بس اعلام شد. آیا دولت‌های ضامن آتش بس این حملات را نمی‌بینند؟

نوری محمود: ما بر مبنای مفاد آتش‌بس عمل می‌کنیم. اما رژیم ترک و گروه‌های بازمانده داعش-القاعده بر اساس آتش‌بس عمل نکردند. این حملات در مقابل چشمان روسیه و آمریکا صورت گرفته‌اند. اگر به این موضوع توجه کنیم بخوبی می‌بینیم که طیب اردوغان به عنوان یک فرد شوونیست در حال جنگ‌افروزی است و حکومت آ.ک.پ-م.ه.پ نه بر اساس قوانین ترکیه، نه بر اساس موازین بین‌المللی و ناتو عمل نمی‌کند. حتی بر اساس قوانین ائتلاف بین‌المللی هم رفتار نمی‌کند. ترکیه تمامی قوانین را نقض می‌کند.

خبرگزاری فرات: ترکیه با بحران‌های عمیقی از جمله بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. اما با این همه باز هم از گروهک‌های تروریست حمایت مالی می‌کند و تحرکات نظامی در مرز همچنان ادامه دارد. حاکمیت ترکیه به دنبال چه چیزیست؟ افکار عمومی در ترکیه علیه این سیاست‌ها باید چگونه عمل کنند؟

نوری محمود: اردوغان می‌خواهد سلطنت عثمانی را زنده کند. همچنانکه می‌دانیم ما بارها در عرصه بین‌المللی از روابط حکومت ترکیه با داعش و اخوان المسلمین سخن گفته‌ایم. این گروه‌ها کمپ‌های زیادی نیز در ترکیه دارند. این گروه‌ها را در عفرین، ادلب، اعزاز و باب مستقر کرد. اطلاع دارید که ابوبکر بغدادی در این مناطق شناسیی شد. رئیس جمهور ترک نقشه داعش، اخوان المسلمین را نمی‌پذیرد، او برای سلطنت خود نقشه جداگانه‌ای دارد و می‌خواهد در منطقه به قدرت مبدل شود و بر اساس آن عمل می‌کند.

اگر چه اکنون آرزوهای آنان با شکست مواجه شدند و نقشه‌های آنان در خاورمیانه نقش بر آب گردیدند و امروز تنها در ترکیه به موجودیت خود ادامی می‌دهند، اما مشاهده می‌کنیم که در داخل ترکیه هم مسائل عدیده‌ای وجود دارند. لیره ترک ارزش خود را از دست داده و اقتصاد این کشور با ضربه‌ی بزرگی روبرو شده است. دیپلماسی ترک نیز در عرصه بین‌المللی با بحران روبروست. سیاست داخلی با بن‌بست مواجه شده است. بدون شک مردم در صورت تداوم این وضعیت ساکت نخواهند بود. مردم تلاش می‌کنند حاکمیت آلترناتیو را بر سر کار درآورند.

اما رئیس جمهور ترک و حکومت جنگ‌طلب و شوونیست آ.ک.پ-م.ه.پ کشور ترکیه را به سوی جنگ سوق می‌دهند. همچنانکه می‌دانیم این حاکمیت در خاک عراق در حال جنگ است. در ارمنستان هم بر طبل جنگ می‌کوبد، در لیبی، دریای مدیترانه، در یونان در آستانه آغاز جنگ است. درصدد اشغال خاک قبرس است، همچنین سوریه را به اشغال تهدید می‌کند. به واقع این حکومت بجز جنگ‌افروزی کار دیگری بلد نیست.

خبرگزاری فرات: جنگ محتمل به نفع چه کسی خواهد بود؟ چگونه بر طرفین جنگ تأثیر خواهد گذاشت؟

نوری محمود: این جنگ به نفع هیچ کدام از طرفین نخواهد بود. نه به نفع خلق‌های ساکن ترکیه، نه ناتو، نه ائتلاف بین‌المللی و نه روسیه. تحرکات جنگ‌افروزانه با توهم‌های عثمانی اردوغان آغاز می‌شود. او می‌خواهد به شیوه‌ی گذشته، حاکمیتی هزاران ساله را تحمیل کند. عملکرد او چنین است.

اما اخیرا پس از شکست‌های بزرگ درصدد جنگ تازه‌ای هستند. با این جنگ می‌خواهد بر حاکمیت خود بیافزاید. بدون شک خلقمان و تمامی جهان باید هشیار باشند. این جنگ هیچ خدمتی به انسانیت نخواهد کرد. این جنگ تروریستی است. همه جهان به این واقعیت آگاه هستند. همه جهان از همدستی اردوغان با تروریست‌ها اطلاع دارند. همه می‌بینند که چگونه تروریست‌ها را در مناطق اشغالی مستقر کرده و منطقه امن را برای تروریست‌ها فراهم کرده است.

وقوع چنین جنگی نه تنها برای خلق کورد و خلق‌های شمال-شرق سوریه مخاطره آمیز خواهد بود، بلکه نیروی تازه‌ای به جریان‌های تبهکار همچون داعش، القاعده و اخوان‌المسلمین می‌بخشد. به آنان فرصت می‌دهد تا از هسته‌های خود خارج شوند. بدیهی است مناطق اشغال شده از سوی رژیم ترک به این گروهک‌های مزدور و تبهکار همچون داعش کمک‌های معنوی، لجستیکی و استراتژیک می‌کنند.

داعشی‌ها و خانواده‌های آنان مایل هستند که نزد اردوغان بروند. به اردوغان امید بسته‌اند تا دولتی تروریستی را برای آنها تأسیس کند. وضعیت اینچنین است. به همین دلیل می‌گویم که درصورت آغاز جنگ تازه، یکبار دیگر گروهک مزدوری همچون داعش به میدان خواهد آمد.

خبرگزاری فرات: در مقابل حمله محتمل ترکیه، چگونه ایستادگی می‌کنید؟

نوری محمود: نیروهای ما در چارچوب دفاع مشروع عمل خواهند کرد. البته جنگ مثل جنگ عفرین و سریکانی نخواهد بود. نیروهای ما اینبار در مقابل هر حمله‌ای مقاومتی بزرگ را به نمایش خواهد گذاشت. همه جهان می‌داند که ما به هیچ منطقه‌ای حمله نکرده‌ایم. اما اگر نیروهای ما و یا خلقمان مورد حمله واقع شوند، اگر ارزش‌های انقلابمان و آرزوهای خلقمان مورد حمله قرار گیرند، در آنصورت نیروهایمان در چارچوب حق دفاح مشروع از خلقمان و میهنمان دفاع خواهد کرد.

واضح است که پروژه خودگردانی دمکراتیک شمال-شرق سوریه برای تمامی سوریه واجد اهمیت بسیار است. مایه امید تمامی خلق‌های سوریه است. رئیس جمهور ترک و حزب او این پروژه را تهدید بزرگی برای سلطنت خود می‌دانند و به این دلیل درصدد حمله هستند. هدف آنان نابودی کامل این پروژه و تأسیس حکومت تروریست تازه‌ای مثل داعش در منطقه است.