آخرین نفس‌های برجام

با بالاگرفتن تنش‌ها‌ی بین ایران و آمریکا، تداوم تحریم‌های سنگین بر جمهوری اسلامی ایران و پیوند لوایح مربوط به شفافیت مالیFATAF با اینستکس، ایران درصدد است تا تعهدات خود در برجام بیش از پیش کاهش دهد.

  با بالاگرفتن تنش‌ها‌ی بین ایران و آمریکا، تداوم تحریم‌های سنگین بر جمهوری اسلامی ایران و پیوند لوایح مربوط به شفافیت مالیFATAF با اینستکس، ایران درصدد است تا تعهدات خود در برجام بیش از پیش کاهش دهد.   

  در همین راستا بهروز کمالوندی ساعاتی پیش از آخرین تحولات مربوط به کاهش تعهدات ایران در برجام  خبرداده و طی گفتگویی خبری اظهار داشت که ایران از ۶ تیر سقف ۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شدەای را که پیش‌تر تعیین شده بود، افزایش خواهد داد.

   به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک گفت: از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم.

  کمالوندی با اظهار اینکه ایران  تصمیم دارد تا دیگر آب سنگین را به عنوان یک ماده اولیه صادر ننماید عملا عدم پایبندی ایران به یکی از بندهای مهم در برجام را نشان داده و در این رابطه اظهار داشت که ما در ارتباط با این موضوع منتظر تصمیم مقامات مسئول کشور هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها فرصت برای تصمیم گیری وجود دارد. ما دیگر صبر نداریم. حدود یک سال صبر کردیم دو ماه نیز به آنها فرصت دادیم اکنون مدت محدودی از این زمان باقی مانده و آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

  کمالوندی در ارتبط با نظر مقامات اروپایی نیز گفت: اگر از این فرصت استفاده نشود، ما می‌توانیم دو تحلیل ارائه کنیم؛ تحلیل اول این است که آنها نمی‌خواهند که به تعهداتشان عمل کنند و تحلیل دوم این است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. آنچه که در این میان مهم است  عدم صبر بیشتر مقامات ایران برای به نتیجه رسیدن اقدامات اروپایی هاست.

  کمالوندی در بخش دیگری از کاهش تعهدات برجامی ایران گفت  ذخایر ایران با روند و شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند و اگر مهم است که برجام را حفظ کنند باید در این زمینه تلاش کنند. امروز هم که در خدمت متخصصان خودمان بودیم آنچه دستور دارند از مقامات عالی، این است که هر دو راکتور را با هم جلو ببریم، هم طراحی و هم بازطراحی و اینکه جمهوری اسلامی ایران هم تصمیم بگیرد که به رآکتور قبلی برگردد دیگر در قالب یک معما یا راز نیست.

  این سخنان کمالوندی در عین حال که می‌تواند نشان دهندەی فشار بیشتر ایران یا حتی ضرب الاجلی به برای مقامات اروپایی تلقی شود میتواند آخرین نفس‌های برنامه اقدام جمعی مشترک نیز تفسیر گردد که با برنامەریزی طولانی و نزدیک به ١٢ سال بین ایران و کشورهای اروپایی با آمریکا به منظور حل مناقشه هستەای ایران منعقد شده است. اگر ایران با همین سرعت پایبندی خود را به بندهای مهم برجام کاهش داده و میزان غنی سازی خود را  از ۳.۶۷ درصد  به ۳.۶۸ تا  برساند، عملا نفس‌های برجام به شماره خواهد افتاد. تا کنون مقامات اروپایی واکنشی به این سخنان کمالوندی نشان ندادەاند؛ اما به نظر می رسد واکنش‌های منفی و گستردەی اروپاییان نسبت به این اظهارات تنش‌های موجود را بیش از پیش افرایش دهد.