آسوشیتدپرس: ترکیه اسلام گرایان افراطی را از سوریه به لیبی می‌فرستد

دو نفر از رهبران نظامی دولت لیبی در طرابلس به شرط ناشناس ماندن به آسوشیتدپرس گفته‌اند، ترکیه بیش از ۴۰۰۰ شبه نظامی سوری را به لیبی منتقل کرده که عمدتا باقیمانده‌ی گروههای افراطی در سوریه هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو فرمانده‌ی ارتش لیبی در طرابلس و همچنین دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، دولت ترکیه تعداد زیادی از اسلام گرایان افراطی و باقیمانده‌های گروههای القاعده و داعش را از سوریه به لیبی می‌فرستد.

ترکیه این شبه نظامیان را برای دفاع از دولت وفاق ملی فیاض سراج در مقابل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر از سوریه به لیبی می‌فرستد.

دولت وفاق ملی فیاض سراج تنها بخشی از غرب لیبی از جمله پایتخت لیبی طرابلس را در اختیار دارد که مدتیست توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که با دولت مستقر در شرق لیبی متحد شده است، محاصره شده‌اند.

هر دو گروه در لیبی از کمک نیروهای خارجی بهره می‌برند. نیروهای فیاض سراج مورد حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا هستند و نیروهای ژنرال خلیفه حفتر نیز توسط امارات متحده‌ی عربی، روسیه و مصر و فرانسه حمایت می‌شوند اما مدتیست استفاده‌ی ترکیه از مزدوران سوری که عمدتا وابسته به القاعده و داعش هستند بسیار خبرساز شده است.

لیبی دارای نهمین ذخایر نفت شناخته شده‌ی جهان است به همین دلیل پای کشورهای خارجی مختلف به آن باز شده است تا از این ذخایر عظیم نفتی سود ببرند.

دو نفر از رهبران نظامی دولت لیبی در طرابلس به شرط ناشناس ماندن به آسوشیتدپرس گفته‌اند، ترکیه بیش از ۴۰۰۰ شبه نظامی سوری را به لیبی منتقل کرده که عمدتا باقیمانده‌ی گروههای افراطی در سوریه هستند.

روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن/ ۴ فوریه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجهغی روسیه نیز آنکارا را متهم کرد که صدها شبه نظامی را برای شرکت در جنگ لیبی از ادلب به لیبی منتقل کرده است.

ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: "به عنوان یک نیروی رزمی، ما تیم متفاوتی در آن‌جا (لیبی) خواهیم داشت. آن‌ها از میان سربازان ما نخواهند بود. تیم‌های مختلف و نیروهای رزمی با هم همکاری خواهند کرد. اما نظامیان عالی‌رتبه ما آن‌ها را هماهنگ می‌کنند."

در ماه ژانویه، فیاض السراج نیز به بی‌بی‌سی گفت که دولت او "از همکاری با هیچ یک از طرفین برای شکست این تجاوز [نیروهای حفتر] دریغ نخواهد کرد".

رامی عبدالرحمن مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه نیز که در لندن مستقر است گفت، حداقل ۱۳۰ تن از ۴۶۰۰ تن مزدورانی که دولت ترکیه از سوریه به لیبی فرستاده است تا از فیاض سراج حمایت کنند، از جنگجویان و تبهکاران سابق داعش و القاعده هستند.

به‌گفته عبدالرحمن شبه‌نظامیان داعش به ارتش ملی سوریه پیوسته‌اند. این ارتش ائتلافی متشکل از چند گروه است که با دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌جنگند و بیشتر این گروه‌ها به ترکیه وفادارند. سال گذشته در حملات ترکیه به شمال و شرق سوریه (روژاوا) آنکارا از نیروهای ارتش ملی سوریه نیز استفاده کرد.