آغاز جنگ نفت

در پی افزایش حملات علیه پالایشگاهها و چاه‌های نفتی عربستان سعودی، تنشهای منطقه وارد مرحله جدیدی شده‌اند.

   با افزایش حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی در روزهای گذشته، شیعیان حوثی بامداد روز گذشته از حمله‌ای وسیع با ١٠ فروند هوایپمای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی در شهرهای بقیق و خریص خبر دادند. روز گذشته خبرنگار تلویزیون رسمی سعودی طی گزارشی اظهار داشته بود که حملات پهپادی به دو کارخانه وابسته به شرکت آرامکو در استان بقیق و هجره خریص واقع در شرق عربستان، تاثیری بر روند صادرات نفتی این کشور نخواهد گذاشت اما طبق گزارشات منتشر شده امروز یکشنبه، این حملات به اختلال در تولید ۵ میلیون بشکه در روز این کشور منجر شده است.

   این امر باعث واکنشهای مختلفی از سوی مقامات آمریکایی شده است. در نخستین واکنشها سخنگوی کاخ سفید حملات روز گذشته  به زیرساخت‌های انرژی در عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد. متعاقب این حملات دونالد ترامپ طی گفتگویی تلفنی با محمد‌بن سلمان از حمایت آمریکا مبنی بر حق عربستان برای دفاع از خود تاکید کرده است. از سوی دیگر ولیعهد عربستان در این مکالمه تلفنی تاکید کرده است که پادشاهی این کشور اراده و توانایی مقابله با این دست اقدامات تروریستی را دارد. از سوی دیگر و در مواجهه با تاثیرات مخرب این حملات بر بازار جهانی نفت،  شیلین هینز، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اظهار داشته است که ریک پری، وزیر انرژی آماده است تا در صورت لزوم از منابع نفتی استراتژیک نفت کشور برداشت کرده و مانع از ایجاد هرگونه اختلالی در بازارهای نفت شود. در همین رابطه عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان صعودی بامداد یکشنبه تاکید کرد که عربستان سعودی این کاهش را از طریق ذخایر نفت خام خود تامین خواهد کرد. عربستان در حال حاضر ۱۸۸ میلیون بشکه نفت ذخیره دارد که دستکم تا ۳۷ روز می‌تواند کسری تولید نفت این کشور برای صادرات تامین کند.

   مایک پمپو وزیر امور خارجه آمریکا به طور مستقیم انگشتهای اتهام را به سوی ایران برده است. منابع تایید نشده نیز خبر از یافتن قطعاتی شبیه بقایای موشک‌های کروز نیروی قدس سپاه در نزدیکی تأسیسات نفتی شرکت آرامکو می‌دهند. پمپو در واکنش به این حملات خواستار محکومیت این حملات به طور صریح از سوی جامعه جهانی شده است.  لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده،  نیز با متهم نمودن ایران اظهار داشته است که حکومت ایران به صلح علاقه‌ای ندارد. آنها دنبال سلاح هسته‌ای و سلطه منطقه‌ای هستند.

   به نظر می‌رسد حملات دیروز ایران به عربستان سعودی حاکی از پیامهای روشن این کشور به آمریکا مبنی بر تداوم جنگ نیابتی و نا امن کردن شاهراههای انتقال نفت در منطقه خواهد بود. حملات روز گذشته، همزمان با تلاشهای اروپا مبنی کاستن از دامنه تنش‌ها، صرفا به معنای عدم تمایل بخشی از حاکمیت ایران برای کاستن از تنشها به شمار می‌رود. اما به نظر می‌رسد اگر چه امریکا و اروپا در برابر برنامه‌های هسته‌ای و تروریستی ایران مماشاتی نیز نشان داده‌اند، اما در مقابل بی‌ثباتی بازار انرژی در جهان هیچگونه مماشاتی نخواهند کرد. متوجه نمودن این حملات به ایران، می‌تواند نشانه‌های جدی برای مقابله جدی با ایران باشد.