اتحادیه عرب به ایران و ترکیه هشدار داد

کشورهای شرکت کننده در نشست اتحادیه عرب از ترکیه و ایران خواستند تا به دخالتهایشان در کشورهای عربی و بر هم زدن امنیت و آرامش عراق، سوریه، لیبی و یمن پایان دهند.

اجلاس وزرای خارجه‌ی اتحادیه عرب که روز گذشته (چهارشنبه ٩ سپتامبر) در مصر برگزار شد، در مورد دخالتهای ترکیه و ایران و تهدید امنیت کشورهای عربی، به این دو کشور متجاوز به شدت هشدار داد.

در اطلاعیه پایانی نشست اتحادیه عرب آمده است؛ هر گونه دخالت دشمن خویانه ترکیه در امورات کشورهای عربی را محکوم می‌کنیم، خصوصا دخالت‌ها در عراق، سوریه و لیبی که پایمال کننده قوانین بین‌المللی و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل هستند.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب درباره ترکیه گفت: ترکیه همچنان بخشهای گسترده ای از اراضی سوریه را تحت اشغال دارد و به اراضی عراق هم تجاوز می کند و به حملات خود به شمال عراق ادامه می دهد. آنکارا همچنین در جنگ داخلی در لیبی به طور مستقیم دخالت کرده است.

 ابوالغیط در مورد ایران گفت: اخیرا دخالت‌ها در امور کشورهای عربی از سوی ایران و ترکیه تشدید شده است. ما این دخالت ها را محکوم می‌کنیم و آنرا مورد مخالفت قرار می‌دهیم. این دخالت‌ها روند خطرناکی پیدا کرده و به پیچیدگی بحران‌های کنونی در سوریه و یمن و طولانی‌تر کردن آنها منجر شده است.

در این رابطه حسام ذکی معاون رئیس اتحادیه‌ی کشورهای عربی، تلاشهای ترکیه و ایران را بزرگترین تهدید و خطر برای دستاوردهای کشورهای عرب و خلق عرب در منطقه معرفی کرد.

همچنین صامح شکری وزیر امور خارجه‌ی مصر از کشورهای عربی خواست، تا اتحاد خود را علیه دخالت‌ها و تجاوزها و تهدیدهای ترکیه در کشورهای عربی، تقویت کنند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات عربی متحده نیز به دلیل تحرکات و اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه حمله کرد و آنکارا را عامل تهدید امنیت کشتی‌رانی در این منطقه خواند.