المحجوب: بیش از ۹۹ درصد از لیبی در اختیار ماست

سرهنگ خالد المحجوب مدیر مرکز ارشاد اخلاقی نیروهای مسلح ارتش لیبی در رابطه با آتش‌بس و نقض آن از سوی ترکیه اظهار داشت: تبهکاران وابسته به اردوغان از آغاز تا کنون، آتش‌بس در لیبی را نقض کرده‌اند.

سرهنگ خالد المحجوب مدیر مرکز ارشاد اخلاقی نیروهای مسلح در رابطه با آتش‌بس در لیبی و نقش ترکیه در بی‌ثبات کردن بحران لیبی و اهمیت موضع مشترک جهان عربی در مقابله با این مداخله با خبرگزاری هاوار گفتگو کرده است.

هاوارنیوز: آیا آتش بس صورت گرفته همچنان ادامه دارد؟ در صورتیکه این آتش‌بس نقض شده باشد کدامیک از طرفین آن را نقض کرده است؟

- همانگونه که اطلاع دارید شبه نظامیان روزانه این آتش بس را نقش می‌کنند. ما در مقابل حملات شبه نظامیان مقاومت کرده و همیشه تلاش می‌کنیم که منبع این حملات را متوقف کنیم. یعنی صرفا به حملات واکنش نشان می‌دهیم.

وضعیت و آرایش نظامی در لیبی اکنون چگونه است؟

- آرایش نظامی در لیبی نشان‌دهنده این آرایش است که اکنون ۹۹ درصد از خاک لیبی تحت کنترل نیروهای مسلح لیبی است. یعنی نیروهای مسلح مساحتی نزدیک به یک میلیون و ۷۵۰ هزار کیلومتر مربع از جغرافیای این کشور را تحت کنترل خود دارند. صرفا مناطق بسیار محدودی تحت کنترل شبه نظامیان قرار دارند.

ترکیه به شیوه نظامی از شبه نظامیان حمایت و کمک‌های لجستیگی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این کمک‌ها دقیقا از چه نوعی بوده و آیا بر نقشه راه نظامی تاثیرگذار هستند یا خیر؟

- ترکیه از سال ۲۰۰۴ آشکارا از گروههای تروریست حمایت کرده و کمک‌های خود را نیز متوقف نکرده است، این کمک‌ها شامل پهباد، توپ اندازهای لیزری هویتزر، خمپاره، پانزر، مشاوره نظامی و حضور افسران ترک، حمایتهای لجستیکی و مشاوره‌ای است. تبهکارانی که از خارج لیبی وارد این کشور می‌شوند تلاش می‌کنند تا منطقه را کنترل کنند، اما تلاشهای آنان بی‌فایده است.

ترکیه در لیبی چه اهدافی را به صورت مخفیانه دنبال می‌کند؟ آیا از لیبی برای نفوذ در شمال آفریقا استفاده می‌کند؟

- سازمان جهانی اخوانی، ترکیه را کنترل می‌کند. اخوان پیش از این ترکیه را نسبت به مداخله در ترکیه تشویق نمود، بعد از آنکه اخوان در قاهره و سودان با شکست مواجه شد تلاش نمود تا مجددا به مصر بازگردد. به همین دلیل در لیبی اصرار دارد تا مناطق از دست داده را مجددا کنترل کند.

آیا اطلاعات دقیقی مبنی بر اعزام تبهکاران از ترکیه به لیبی دارید؟

- ما به این گروه‌ها مزدوران اردوغان می‌گوییم. نزدیم به ۴۷۰۰ نفر تا ۵۰۰۰ تبهکار وارد لیبی شده‌اند تا از گروه‌های تروریستی حمایت کنند. مشخص است که تا کنون ترکیه نتوانسته است به این شبه نظامیان بعد از شکستهایشان کمکی کرده باشد. به همین دلیل بود که اردوغان از این گروه‌ها حمایت مستقیم کرد تا معادله را تغییر دهد. اما بی‌فایده بوده است. همچنین تلاش‌ها برای نقض‌آتش بس نیز بی‌فایده است.

آیا با نیروهای سوریه دمکراتیک که داعش را شکست دادند و با نیروها و تبهکاران ترکیه در نبرد هستند ارتباطی دارید؟ سطح این ارتباطات چگونه است؟

- ما در امور سوریه دخالتی نداریم. اما با حکومت سوریه در سطح نظامی ارتباطاتی داریم. تمامی اقداتمان را از طریق مجاری رسمی اطلاع‌رسانی می‌کنیم. همکاری علیه ترور مسئله جهانی است و با همه ارتباط دارد.

در سطح عربی و خصوصا جمهوری‌های عربی، خواهان چه اقداماتی برای توقف مداخله نظامی در لیبی و سوریه هستید؟

- از عرب‌ها خواسته می‌شود تا با قدرت در مقابل طرح‌ها و برنامه‌های تهدید‌آمیز اخوانی موضعگیری داشته باشند. زیرا برنامه‌های انان بر اساس تاراج مناطق عربی و متلاشی نمودن جامعه عربی استوار بوده است. همچنین برای آنکه به اختلافات مذهبی دامن بزنند، گروه‌های تروریست وابسته به خود مانند جهاد، النصار الحق، انصار بیت المقدس، القاعده، ثوار البنغازی و... دیگر را تاسیس و سازماندهی می‌کنند. این اقدامات بدین منظور است که بی‌ثباتی‌های درازمدت را در منطقه ایجاد کنند. به همین دلیل اقدامات مشترکی برای متوقف ساختن این اقدامات در سطح منطقه‌ای لازم است.