انفجار مهیب در بیروت ٧۵ کشته و ٣٧۵٠ زخمی برجای گذاشت

در انفجارهای بعد‌ از ظهر امروز در شهر بیروت پایتخت لبنان ٧۵ نفر جانباختند و ٣٧۵٠ نفر زخمی شدند. دولت لبنان فردا چهارشنبه را عزای ملی اعلام کرد.

غروب سه‌شنبه دو انفجار متوالی بندر بیروت در شهر بیروت پایتخت لبنان را تکان داد. تعداد جانباختگان به ٧۵ نفر و شمار زخمی‌ها نیز به ٣٧۵٠ نفر رسیده است.

عباس ابراهیم رئیس پلیس لبنان در اولیه بیانیه خود اظهار کرده بود که انفجار به دلیل آتش‌سوزی در انبار مواد محترقه در این بندر روی داده است.

وی اعلام کرده بود که این حادثه هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد.

پس از انفجار اول انفجار دوم بسیار شدیدی بیروت را تکان داد. شدت انفجار به حدی بود که نیمی از پنجره‌های شهر را در هم شکست و یک دود سفید به شکل قارچ بزرگ آسمان بیروت را فراگرفت. گفته می‌شود که شدت انفجار در ٢٠٠ کیلومتری بیروت نیز احساس شده است.

انفجارهای امروز بیروت در آستانه صدور رأی  دادگاه بین‌المللی بررسی قتل رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد. این اولین بار در تاریخ خاورمیانه است که متهمان یک ترور سیاسی در یک دادگاه بین‌المللی محاکمه می‌شوند. حسین حسن عنیسی، مصطفی امین بدرالدین، سلیم جمیل عیاش، اسد حسن صبرا در این دادگاه به طور غیابی به اتهام مشارکت در قتل حریری محاکمه می‌شوند.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان و حسن دیاب نخست‌وزیر این کشور پس از انفجارهای مهیب امروز نشست اضطراری برگزار کردند. دولت لبنان فردا چهارشنبه در سرتاسر این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

به گفته خبرگزاری رسمی لبنان شدت انفجار به کاخ رئیس جمهوری نیز که در ١۵ کیلومتری محل انفجار بوده است زیان وارد کرده است.