با پیروزی تلاش‌ها برای ایجاد اتحاد کوردی، مسئله کورد وارد مقطعی جدید می‌شود

ملون رسول: پیروزی تلاش‌های برای ایجاد اتحاد کوردی در روژآوا می‌تواند در سوریه مسئله خلق کورد را وارد مرحله‌ای جدید نموده و دستاوردهای خلق کورد در این بخش را حفظ کند.

تلاشها برای ایجاد اتحاد کوردی و دیدارهای پیاپی بین گروههای مختلف کوردی در روژآوای کوردستان گام‌های بلندی را برداشته‌اند. مظلوم عبدی فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام نموده است که گام نخست برای دیالوگ کوردی-کوردی با موفقیت به نتیجه رسیده است و وارد مرحله دوم شده است.

بخشهای اجتماعی و فرهنگی کورد در این پیروزی نقش مثبتی را برای از میان برداشتن محدودیتها ایفا کرده‌اند. همچنین این نهادها و بخشهای فرهنگی می‌خواهند که باید نگرش تمامی بخشهای اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. در این رابطه ملون رسول از نویسندگان کورد در روژآوا اظهار داشت: ابتکار عمل به منظور ایجاد اتحاد کوردی و در شرایط حساس صورت گرفته است. در نتیجه آن نیز ارتش اشغالگر ترک حملات خود را افزایش داده است و مناطق روژآوا و شمال-شرق سوریه را مانند عفرین، سریکانی و گری سپی اشغال کرده است.

موفقیت در روژآوا، پیروزی در بخش‌های دیگر کوردستان

رسول در بخش دیگری از سخنان خود افزود که هر گونه موفقیتی در روژآوا در بخش‌های دیگر کوردستان نیز تاثیر گذار است. ابتکار عمل مظلوم عبدی بسیاری از گروه‌ها را دور همدیگر جمع کرده است. این نتیجه خوبی است. برای نخستین بار است که برخی از دولت‌ها تلاش می‌کنند احزاب سیاسی کوردی را به هم نزدیک کنند. این تلاش‌ها می‌تواند مسئله کورد در سوریه را وارد مرحله‌ای حساس و بین‌المللی کند. مسئله کورد برای پروژه خاورمیانه به واقعیت تبدیل شده است. مسئله کورد بعد از  گذشت ٩ سال از ناآرامی‌های سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. یعنی مرحله دست‌یابی به راه‌حل سیاسی و افزایش فشارها بر رژیم سوریه وارد مرحله‌ای جدید شده است.

رسول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که گروه‌های کورد‌ این مرحله را به خوبی تحلیل کرده‌اند. هر چند نتایج به دست آمده نیز کاملا منتشر نشده است، اما دیالوگ، بحث و بررسی و نشست بین احزاب سیاسی گام‌های بلندی را برداشته‌اند. نکته مهم نشست و دیدار بین گروه‌های کوردی می‌تواند موفقیت پروژه کورد باشد. زیرا دشمن می‌تواند کورد را دچار مشکل نماید. خصوصا که اشغال عفرین و سریکانی و گری سپی به این مسئله دامن زده است.

ابتکار عمل کوردی طرح‌های دشمن را خنثی نموده است

ملون رسول در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که ابتکار عمل مظلوم عبدی، فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک تمامی تلاش‌های دشمنان را خنثی نمود. به همین دلیل باید تمامی احزاب کوردی سیاسی به این درک دست یابند که راه حل نه فقط منوط به احزاب سیاسی است، بلکه جامعه نیز در ایجاد اتحاد کوردی از نقشی اساسی برخوردار است. زیرا جامعه محک بنیادی و نهایی برای حل مشکلات و مسائل است.

باید به نگرش تمامی بخش‌های جامعه توجه شود

ملون رسول در بخش دیگری از سخنان خود افزود که آنچه الان اهمیت دارد طراحی نقشه راهی است که مسئله کورد در سوریه را با استفاده از نگرش و نظریات تمامی بخش‌های اجتماعی، اعم از روشنفکران، دینداران و شخصیتهای مستقل مورد توجه قرار دهد. علیرغم عدم شفافیت بین طرفین، علیرغم فشارهای برخی از دولت‌ها، اما اظهارات مظلوم عبدی از طریق تویتر نشان می‌دهد که نخستین مرحله از گفتگوی کورد-کورد با موفقیت به پایان رسیده است.

ملون رسول در پایان سخنان خود اظهار داشت که: بخش‌های اجتماعی اعم از روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان تلاشها برای ایجاد اتحاد کوردی را پاسخ داده و نقش مهمی را در سازماندهی و ابتکار عمل مظلوم عبدی ایفا کردند.خلق کورد نگرش‌های خود را در باره فداکاری‌های صورت گرفته و لزوم حفظ دستاوردها در تمامی کوردستان یادآور شده و اظهار داشت؛ این اراده از طریق اتحاد خلق کورد به پیروزی می‌رسد. زیرا اتحاد گروه‌های سیاسی در سوریه مطالبات و خواست خلق کورد را در قانون اساسی جدید سوریه حمایت و عملی می‌نماید.