بازگشت زندگی و پاکسازی ویرانه‌های جنگ در رقا

دو سال از آزادسازی شهر رقا می‌گذرد. انجمن مدنی این شهر برای پاکسازی اثرات جنگ در شهر و ایجاد آرامش برای شهروندان تمامی نیروی خود را بکار بسته است.

    مبارزان ق.س.د در نتیجه‌ی کارزار خشم فرات، که در ۵ مرحله انجام گرفت قادر گشتند رقا پایتخت خودخوانده خلافت اسلامی داعش را آزاد ساخته و این شهر را از تبهکاران پاکسازی نمایند. هم اکنون شهروندان به شهر بازگشته و در شهر آرامش برپا گشته است.

    شهر رقا در شمال سوریه و در ۲۰۰ کیلومتر شهر شرق شهر حلب قرار گرفته است و یکی از مراکز مهم سیاسی است.

حکومت بیزانس رقا را بنا نهادند
    با توجه به تحقیقات باستان شناسان تاریخ این شهر به ۲۴۲-۲۴۴ قبل از میلاد در زمان بیزانس بازمی‌گردد. تاکنون نیز تعدادی از آثار حکومت بیزانس نیز باقی مانده است از جمله قلعه رقا (رقه‌ی کهن). همچنین یکی دیگر از آثارهای باستانی این شهر کاخ دختران (در زمان خلیفه هارون الرشید حکومت عباسی) است.

شهری رنگین
    پس از آغاز درگیری و جنگ داخلی در سوریه شهر رقا بمانند دیگر شهرهای سوریه بدور از جنگ نماند. در نتیجه چندین گروه تندرو از جمله ارتش آزاد سوریه سپس جبهه النصره کنترل این شهر را به دست گرفتند و در نهایت در سال ۲۰۱۴ تبهکاران داعش این شهر را اشغال کردند. داعش این شهر را به مرکز خلافت و مرکز ترس و شکنجه مبدل کرده و هزاران تن از اهالی این شهر را قتل‌عام کرد.

آزاد سازی رقا از سوی مبارزان ق.س.د
​​​​​​​    سراانجام نیروهای سوریه دمکراتیک ق.س.د سال ۲۰۱۵ کارزار خشم فرات را برای آزاد سازی شهر رقا و رهایی خلق منطقه از داعش آغاز کردند. این کارزار در ۵ مقطع انجام گرفت و در سال ۲۰۱۷ با آزاد سازی این شهر پایان یافت.

​​​​​​​    در زمان کارزار خشم فرات بیش از ۴۵۰ هزار تن از اهالی این شهر به شهر عین‌عیسی کوچ کردند.

​​​​​​​    ۹ ماه پس از اعلام آزادی با پایان پاکسازی تمامی شهر از بمب‌های داعش و پایان یافتن تهدید داعش در شهر، شورای اداری رقا متشکل از ۱۱۰ نفر تشکیل شد. این شورا با توجه به تعداد اهالی متشکل از تمامی خلق‌های رقا از جمله عرب، کورد، ترکمن، آسوری است.

​​​​​​​    پس از گذشت ۲ سال از آزادی این شهر، در رابطه با تغییر و تحولات این شهر پس از آزاد سازی، زندگی خلق و خدمتگذاری‌های شورای اداری به عنوان بخش سورانی خبرگزاری فرات به رقا رفتیم.

شهر بازسازی شده است
​​​​​​​    در گردش‌هایمان در داخل شهر مشاهده کردیم که شهر از آثار جنگ پاکسازی شده است. بسیاری از اهالی به شهر بازگشته‌اند و نیروهای آسایش امنیت این شهر را تامین می‌کنند.

شوک داعش پایان نیافته است
​​​​​​​    علی‌رغم تمامی تلاش‌های شورای اداری برای ایجاد آرامش در شهر اما بخش بسیاری از خلق تاکنون قادر نبوده‌اند از شوک داعش رهایی یابند. برخی از هم‌وطنان در نتیجه‌ی مرگ عزیزانشان تاکنون غم از چهره‌‌هایشان زدوده نشده است.

​​​​​​​    با هدف دستیابی به آگاهی‌های بیشتر درباره‌ی وضعیت شهر و خدمات ارائه شده از سوی شورای اداری با احمد خضر ریاست مشترک شهرداری رقا مصاحبه نمودیم. وی اظهار داشت، "پس از پاکسازی شهر از تبهکاران داعش، انجمن خودگردانی شهر را تشکیل دادیم. به این نتیجه دست یافتیم که بایستی در سریع‌ترین شکل ممکن با امکانات موجود خدماتمان به شهر را آغاز نماییم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای اولین فعالیت شهر را از ویرانه‌های جنگ پاک نماییم. تاکنون ۶۰ درصد شهر را از خاشاک و ویرانی‌های جنگ پاکسازی نموده‌ایم."

​​​​​​​    احمد خضر اظهار دشت، "یکی از فعالیت‌های دیگرمان لوله‌کشی دوباره‌ی آب بود که در نتیجه‌ی جنگ از بین رفته بودند. تاکنون بخش بسیاری از مشکل آبرسانی شهر را حل نموده‌ایم. "وی درباره‌ی بازسازی راه‌ها گفت، "در مدت ۲ سال گذشته توانسته‌ایم ۲۵۰هزار متر مربع از خیابان‌های داخل و خارج از شهر را آسفالت نماییم."

​​​​​​​    وی در رابطه با فعالیت‌های بهداشت گفت، گام‌های مهمی را برداشته‌اند اما تاکنون به نتیجه‌ی دلخواه دست نیافته‌اند و لزوم همکاری بیشتر سازمان‌های حقوق بشری و جامعه‌ی بین‌المللی وجود دارد.

برنامه‌هایی برای خدماتی بهتر
​​​​​​​    ریاست مشترک شهرداری رقا درباره‌ی برنامه‌ریزی‌‌های آینده‌ی شهرداری گفت، "در آینده خواهان بهبود سیستم آموزش هستیم، مدارس را بازسازی نموده و سیستم آبرسانی آن‌ها را ایجاد نماییم." وی در ادامه اعلام کرد، "در آینده خواهان احداث پلی جدید میان شمال و جنوب شهر هستیم. همچنین پل‌های قدیمی را نیز بازسازی نماییم."

میدان نعیم؛ از قتلگاه داعش تا میدان آزادی
​​​​​​​    میدان نعییم در مرکز شهر رقا قرار دارد. در زمان اشغال این شهر از سوی تبهکاران داعش، میدان نعیم به محل گردن زدن انسان‌ها مبدل شده بود. داعش سر انسان‌ها را پس از بریدن بر روی حصار اطراف میدان به طناب می‌آویختند. ایچنین گروه داعش فضای ترس و خوف را در شهر ایجاد می‌کردند. پس از آزاد سازی شهر از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک، این پارک بار دیگر بازسازی شده و اثرات ترس از میان برداشته شد. هم اکنون میدان نعیم به مکانی برای تفریح و استراحت اهالی مبدل شده است. همچنین اهالی گرد هم آمده و آزادانه درباره‌ی عقاید خویش گفت‌وگو می‌نمایند. این میدان هم اکنون به میدان آزادی بیان مبدل شده است.

​​​​​​​    زنان در زمان حاکمیت داعش قادر نبودند بدون همراهی برادر و یا همسرانشان از خانه بیرون بیایند. هم اکنون زنان و دختران به تنهایی به میدان نعیم آمده و به تبادل نظرات خویش می‌پردازند. دو خواهر به نام‌های اصیل محمد و حنان محمد اعلام کردند، هم‌اکنون زندگی بسیار بهتری دارند و در ساعات شبانه روز بدون هیچ ترسی می‌توانند از خانه‌هایشان خارج شوند.

​​​​​​​    یکی دیگر از اهالی شهر به نام محمد خلف اعلام کرد، در زمان داعش بسیار خسته بودیم و زندگی دشوار بود، مردها باید ریش گذاشته، سبیل‌هایشان را کوتاه نمایند و شلوارهای کوتاه پوشید. به همین دلیل در آن زمان تا حد ممکن از خانه خارج نمی‌شدم. هم اکنون شرایط زندگی بهتر شده است.