باقی شفیعی روشنفکر، شاعر و نویسنده هورامی درگذشت

روز گذشته باقی شفیعی شاعر، نویسنده و روشنفکر هورامی اهل پاوه در سن ٧۴ سالگی چشم از جهان فروبست

باقی شفیعی شاعر، نویسنده و روشنفکر هورامان پس از پنجاه سال خدمت به زبان و فرهنگ هورامی در ٧۴ سالگی چشم از جهان فروبست. وی در مصاحبه‌ای گفته‌ است که در سال ١٣٢۵ در شهر پاوه متولد شده است.

باقی شفیعی برای صیانت از میراث تاریخی هورامان اقدام به جمع‌آوری هنرهای دستی و میراث ٢٠٠ ساله هورامان در خانه خویش نمود و اینگونه موزه‌ای کوچک را راه‌اندازی کرد. وی تمامی فعالیت‌های فرهنگی‌اش را با تکیه بر اراده و عزم خویش به انجام رساند و هیچکدام از سازمان‌های رژیم اشغالگر ایران به فعالیت‌های فرهنگی وی کمک نکردند.

کاک باقی شفیعی با اینکه مدرسه نرفته و خواندن و نوشتن را نمی‌دانست بیش از ۶ هزار بیت شعر سرود و تمامی آنها از سوی دخترش به تحریر درآمده است.

انجمن «شنه‌و فه‌رهه‌نگو هه‌ورامانی» در ٣٠ اردبیهشت ١٣٩٨(٢٠ مه ٢٠١٩) در مراسمی از زحمات باقی شفیعی تجلیل به عمل آورد. اگر چه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه در برگزاری این مراسم مشارکت کرده بود اما هدف گماشتگان جمهوری اسلامی صرفا بهره‌برداری سیاسی و تبلیغی برای منافع رژیم بود. در مراسم تجلیل از باقی شفیعی از موزه خانگی وی و کتاب «هه‌وارگه‌و خاسان» نوشته شده از سوی این شاعر هورامی رونمایی شد.

ترجمه دوبیتی‌های باباطاهر عریان شاعر بلند‌آوازه کوردستانی به زبان هورامی از فعالیت‌های دیگر باقی شفیعی می‌باشد.

بدون شک درگذشت باقی شفیعی خلأ بزرگی را در عرصه فعالیت فرهنگ و ادبیات هورامی ایجاد خواهد کرد.