ترکیه تلاش می‌کند در لیبی دولتی را همانند داعش ایجاد کند

منیر ادیب تحلیگر جهان عرب: ترکیه در مقابل انظار جامعه جهانی تلاش می‌کند تا دولتی اسلامی همچون داعش را در لیبی تاسیس کند. ترکیه برای نابودی کورد، از اسلام رادیکال و تندرو حمایت می‌کند.

ترکیه تحرکات خود را در خاورمیانه در بسیاری از سطوح گسترش بخشیده است. بعد از انکه در سوریه علیه کورد و حکومت این کشور جنگ را آغاز نمود، تلاش نموده است که دامنه فعالیتهای جنگ طلبانه خود را به عراق، لبنان و دولتهای آفریقا نیز برساند. هم اکنون نیز از طریق حمایت از دولت الوفاق و تبهکاران سوری، به لیبی حمله کرده است. ترکیه در ادامه فعالیتهای خود در مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به اقداماتی دست زده است و دولت ترکیه این کشورها را به عنوان مانعی در مقابل تحقق اهداف خود می‌بیند. این کشور به منظور تحقق اهداف خود، سازمان اخوان المسلمین، گروه‌های تروریست و تبهکاران سوریه را مورد استفاده قرار می‌دهد.

تلاش ترکیه برای ایجاد دولتی اسلامی در لیبی

در رابطه با این موضوع، پژوهشگر مصری و متخصص جنبش‌های اسلامی، سازمانهای رادیگال و ترور بین‌المللی، منیر ادیب با خبرگزاری هاوار نیوز گفت و گو کرده است. منیر ادیب در این مصاحبه اظهار داشت که ترکیه از ابتدا خواستار تاسیس دولتی اسلامی در لیبی بوده است. هدف اصلی این کشور لیبی و در کل دست‌یابی به آفریقاست. ادیب خاطرنشان ساخت که ترکیه تلاش می‌کند در لیبی دولتی اسلامی را ایجاد کند، زیرا لیبی در بعد جغرافیایی از اهمیتی فراوان برخوردار است، با منابع زیر زمینی ثروتمند و مرزهای آبی با اروپا این کشور از موقعیتی مهم برخوردار است.

ادیب در ادامه سخنان خود افزود که در لیبی اختلافات سیاسی وجود داشته و با مداخله نظامی ترکیه،  فرصتی برای حل این اختلافات وجود ندارد. ترکیه بنابه این دلایل لیبی را برای ایجاد دولتی به جای داعش مورد توجه قرار داده است.

ترکیه وفاق را به دولتی داعش گونه تغییر داده است

در رابطه با تلاش ترکیه مبنی بر ایجاد دولتی همانند داعش در لیبی ادیب اظهار داشت: نشانه‌هایی برای این اقدام ترکیه در دست است. احتمال دارد که مداخله نظامی وحشیانه ترکیه در لیبی همراه با حمایت از سازمانهای تندرو نشانه‌های مهمی برای این کار باشند. احتمال دارد که از طریق توافقی امنیتی با حکومت وفاق به اعمال خود در لیبی وجهه‌ای قانونی و مشروع ببخشد. اما در اساس ترکیه از حکومت وفاق حمایت نمی‌کند، هم اکنون ترکیه از گروههای شبه نظامی حمایت می‌کند. حکومت وفاق بر ایجاد امنیت در این کشور اصرار نمی‌ورزد و به همین دلیل حکومتی است که بخشی از کشور را در دست دارد.

ادیب در ادامه سخنان خود گفت: ترکیه به منظور ایجاد دولتی جدید همانند داعش در لیبی، از حکومت وفاق بهره‌برداری می‌کند. ترکیه تبهکاران سوریه را که بخشی از سازمانهای جبهه النصره، القاعده و داعش هستند به لیبی اعزام می‌کند. این اقدام نیز نشانه‌ای برای این خواست ترکیه است. هم اکنون این تبهکاران هستند که در لیبی به جنگ می‌پردازند. این نیت ترکیه در ایجاد دولتی اسلامی در لیبی در مقابل انظار جهانیان در حال تکمیل است.

ترکیه برای نابودی کورد، از گروههای تندور حمایت می‌کند

منیر ادیب در رابطه با پروژه‌های ترکیه در کشورهای عربی نیز اظهار داشت: ترکیه دولتی تجاوزگر است، یعنی با مسئله‌ای سیاسی روبرو است، در منطقه دو پروژه در حال جریان هستند، پروژه دولت-ملت؛ و پروژه حمایت از بنیادگرایی. ترکیه هم اکنون به سوریه و عراق حمله کرده است. ترکیه از پایگاههای بسیاری در عراق برخوردار است و دلیل آن را نیز حضور پ.ک.ک و نیروهای کورد می‌داند. ترکیه در عراق، سوریه و لیبی به هر اقدامی که دست می‌زند، در نهایت برای نابودی کورد است. ادیب در ادامه سخنان خود افزود: ترکیه در سوریه با کورد دشمن است، به همین علت است که حملات خود را مشروعیت می‌بخشد. از سازمانها تندرو حمایت می‌کند، زیرا در تلاش برای نابودی کورد برآمده است. از نظر من، تمایزی بین تندروی سازمان‌های اسلامی سیاسی و کورد وجود دارد، کورد هویت خود را حفظ کرده و می‌خواهند که هویت و استقلال خود را داشته باشند. ترکیه این موضوع را نمی‌پذیرد و عدم پذیرش آن در سطوح سیاسی، نظامی و دیپلماسی حمله به کورد را مشروعیت می‌بخشد. از اینرو بزرگترین حملات نظامی را علیه کوردها به راه انداخته است."

جامعه بین‌المللی از سازمان‌های اسلامی برای منافع سیاسی خود بهره‌برداری می‌کنند

طبق اظهارات منیر ادیب؛ اگر ترکیه به این ماطق حمله کند باید منتظر نتایج تراژیک ان نیز بود. زیرا ترکیه دولتی تجاوزگر بوده و اقدامات این کشور علیه قوانین و معیارهای بین المللی هستند. ترکیه از طریق داعش به لیبی، شمال شرق سوریه و برخی از مناطق عراق حمله کرده است. ترکیه در مقابل چشم جهان این اقدامات را انجام داده و دشمنان خود را از میان برداشته و از گروههای مسلح تندور اسلامی حمایت می‌کند.

ادیب در خاتمه سخنان خود گفت: جامعه بین‌المللی سکوت کرده است، زیرا جامعه بین‌المللی از سازمان‌های اسلامی برای منافع خود در منطقه استفاده می‌کنند. ترکیه نیز از برخورد این کشورها به نفع خود استفاده می‌کند. اقدامات ترکیه برای امنیت و صلح بین‌المللی تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود. اروپا و جهان با حمایت ترکیه از این گروه‌ها درگیر جنگ است. این سازمان‌های اسلامی در نهایت وارد قلب اروپا شده و ترورهای خود را انجام می‌دهند. در اینجا ما تاکید می‌کنیم که این ترور و حمایت دولت ترکیه از لیبی فقط در قاره سیاه نیست که تاثیر گذار خواهد بود، بلکه بر دولت‌های اروپایی و بر صلح جهانی نیز تاثیر گذار خواهد بود.