حزب‌الله عراق مسئولیت حملات به منطقه‌ی سبز را به عهده گرفت

برای اولین بار حزب‌الله عراق مسئولیت حملات موشکی به منطقه‌ی سبز و حمله به منافع آمریکا در عراق را به عهده گرفت.

پس از گذشت یک هفته از هشدار آمریکا در مورد بستن سفارتخانه خود در بغداد و تحریم سنگین عراق، شبه نظامیان وابسته به ایران، توقف حملاتشان را به منطقه‌ی سبز و علیه منافع آمریکا به طور مشروط اعلام کردند.

کتائب حزب‌الله عراق اعلام کرد، تعدادی از گروههای مسلح و شبه نظامیان وابسته به تهران در میان خود در مورد توقف حملات موشکی به نیروهای آمریکایی و منطقه‌ای به توافق رسیده‌اند مشروط بر اینکه حکومت عراق یک بازه‌ی زمانی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی مشخص کند.

محمد محیی سخنگوی حزب‌الله عراق به خبرگزاری رویترز اعلام کرد، همه‌ی نیروهای مخالفی که با آمریکا در عراق روبه رو میشوند، در زیر چتر آنها هستند.

سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق همچنین گفت، باید حکومت عراق تصمیم پارلمان را اجرا کند که در ابتدای امسال برای عقب‌نشینی نیروهای خارجی تصمیم‌گیری کرده بود، وی همچنین اعلام کرد که تاکنون هیچ زمانی توسط حکومت برای اجرای این تصمیم مشخص نشده است. وی هشدار داد، اگر به تصمیم مجلس عراق احترام گذاشته نشود، بدون شک شبه‌نظامیان از همه‌ی سلاحهایی که در دست دارند استفاده خواهند کرد.

محیی همچنین اعتراف کرده است که با موشک کاتیوشا نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده‌اند، وی گفت، "همه‌ی این حملات پیامی برای آمریکا بودند که امکان دارد در آینده حملات سنگینتری انجام شود".

این گفته‌ها در حالیست که دیروز هیئت رسانه‌ای امنیتی اعلام کرد که یک بمب کار گذاشته شده در مسیر کاروان خودروهای نیروهای ائتلاف بین‌المللی در جاده‌ی میان سماوه و دیوانیه منفجر شده است، در نتیجه‌ی این انفجار یکی از خودروها آسیب دیده است.

اعتراف به حقایق توسط حزب الله عراق در حالیست که اخیرا مسئولین امنیتی عراق و آمریکا حزب‌الله را به این اعمال متهم می‌کردند، اما حزب الله همه‌ی این اتهامات را رد می‌کرد.

روز ۳ اکتبر، جنین بلاسخارت فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در عراق به مقر کتائب حزب الله عراق رفت و با ابو فدک فرمانده و مسئول آن و چندین نیروی وابسته به حشد شعبی دیدار کرد، بر اساس بیانیه‌ی حشد شعبی، این دیدار در مورد وضعیت امنیتی و تهدیدات داعش‌ بوده است و در آن فدک به پایبندی حشد شعبی به دولت عراق و تصمیمهای آن تاکید کرده است.

 روز سه‌شنبه‌ی گذشته نیز مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق، ریاست اولین هیئت تحقیقات ویژه مربوط ‌به نقض مسائل امنیتی و هدف قرار دادن دولت را به عهده گرفت که نمایندگان نیروهای امنیتی در بخش اجرایی دولت، وزارت دفاع و پارلمان در آن حضور داشتند. کاظمی در این جلسه درخواست نمود هر چه سریعتر تحقیقات آغاز شوند.