حصکیف ۱۲ هزار ساله، فدای آبدهی ۵۰ سال یک سد می‌شود

حصکیف ۱۲ هزار ساله فدای آبدهی سدی می‌شود که ۵۰ سال می‌تواند عمر مفید داشته باشد. به دلیل احداث سد ایلیسوی ۱۹۹ روستا از توابع سرت، مردین و الیح زیر آب می‌روند. تا کنون نیز ۲۰ روستا زیر آب مانده‌اند.

سد ایلیسوی که منطقه تاریخی و فرهنگی را با قدمتی ۱۲ هزار ساله زیر آب می‌برد، با آغاز عملیات آبگیری به یک دریاچه تبدیل می‌شود. با بالا آمدن ارتفاع آب و گسترش آن روستاهای فراوانی به زیر آب می‌روند. تا کنون حداقل ۲۰ روستا  زیر آب رفته‌اند. از روستای گرماو از توابع مردین منطقه‌ای به وسعت ۳۵ کیلومتر منطقه آبگیری شده است. تا کنون تخمین زده شده است که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت دیوارهای این سد جمع شده است و این مقدار به ۱۰ میلیارد و نیم متر مکعب خواهد رسید.

دریاچه این سد تا کنون از وسعتی ۳۵ کیلومتری برخوردار است که در آینده بزرگتر نیز خواهد شد. گفته می‌شود که دریاچه این سد از مرزهای شهر میسریج تا حصکیف ۴۰ کیلومتر خواهد بود و در ژانویه سال ۲۰۲۰ دریاچه این سد به حصکیف باستانی رسیده و تاریخ ۱۲ هزار ساله این منطقه به زیر اب خواهد رفت. رضوان آیهان یکی از شهروندان این منطقه که در قلعه باستانی حصکیف متولد شده است می‌گوید، با زیر آب رفتن این منطقه تمامی خاطرات و زندگی آنها زیر آب خواهد رفت.

تاریخمان زیر آب خواهد رفت

رضوان آیهان در سال ۱۹۶۷ در منطقه حصکیف متولد شده است و تا سال ۱۹۷۲ نیز در قلعه حصکیف زندگی می‌کرده است. آیهان اظهار داشت که در سال ۱۹۷۲ دولت ترک آنها را از این منطقه بیرون کرده است. در سال ۱۹۷۲ دولت ما را مجبور به خروج از قلعه کرده و ناچار در ساحل رود اسکان یافتیم. آن زمان می‌گفتند که این شیوه زندگی غارنشینی است و این امر مایه بی‌اعتباری دولت ترکیه است. اکنون نیز با بهانه‌های واهی تاریخ ما را زیر آب مدفون می‌کنند. تمامی کودکی من در حصکیف گذشته است. من در این قلعه متولد شدم و در صورتیکه آب به حصکیف برسد حتی نمی‌توانیم بر مزار پدران و اقواممان نیز دعایی بخوانیم.

نمی‌توانیم خانه‌هایمان را ترک کنیم

هزاران نفر در این منطقه سکونت دارند. در منطقه حصکیف نزدیک به ۶ هزار منطقه تاریخی و محل سکونت قرار دارند و هم اکنون دو خانواده در غارهای باستانی منطقه زندگی می‌کنند. یکی از شهروندان به نام محمد تیکلی از یکی از غارهای باستانی به عنوان خانه استفاده می‌کند. وی می‌گوید که تمامی خاطرات و تاریخ ما را به زیر آب فرو می‌برند. ما ساکنان این منطقه همه از اقوام یکدیگر بوده و خواهان توقف این پروژه هستیم. در صورتیکه این منطقه زیر آب رود، اقتصاد این منطقه بیش از این دچار مشکل می‌شود. ما نمی‌خواهیم که آواره شویم. حصکیف ۱۲ هزار ساله را قربانی سدی می‌کنند که ۵۰ سال عمر مفید دارد. اکنون نیز زمان برای توقف این پروژه باقی است.

یکی دیگر از شهروندان ساکن این منطقه به نام حسن ییلدز نیز اظهار داشت که با آبگیری این سد تمامی زندگی آنها زیر آب فرو می‌رود. با زیر آب رفتن، زندگی در این منطقه پایان می‌پذیرد. ما نمی‌خواهیم خاک پر خیر و برکت و حاصلخیزمان زیر آب فرو رود. با زیر آب رفتن این منطقه، تاریخ و حیات ۱۲ هزارساله این منطقه نابود خواهد شد.