حمایت ۱۴ فعال کرد و عرب از بیانیه تکمیلی ۱۴ فعال مدنی و سیاسی

 چهارده تن از فعالان فرهنگی و سیاسی کرد و عرب با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از بیانیه تکمیلی ۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل کشور اعلام کردند

   چهارده تن از فعالان فرهنگی و سیاسی کرد و عرب با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از بیانیه تکمیلی ۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل کشور اعلام کردند. آنان با تاکید بر ضرورت کناره‌گیری علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و انحلال همه نهادها و قوای جمهوری اسلامی ایران؛ خواهان برقراری یک حکومت سکولار، دمکرات و فدرال شدند.

   در این بیانیه آمده است: "ملیت‌های مختلف ایران، دیری است که از توسعه نابرابر اقتصادی، ستم دوگانه و تبعیض‌های گوناگون سیاسی، مذهبی، فرهنگی، زبانی رنج برده و ماشین آسیمیلاسیون همراه با سرکوب خشن و خونین هرگونه صدای حق‌طلبانه‌شان را خفه کرده است".

   این چهارده هموطن کرد و عرب در بیانیه خود گفته‌اند: "ما معنای آپارتاید جنسی زنان سرزمین مان را حس می‌کنیم چون خود در معرض آیارتاید زبانی، فرهنگی، مذهبی و نژادی هستیم. ما درد استبداد‌زدگانی را که بی‌پروا، راس نظام استبدادی را هدف قرار داده‌اند حس می‌کنیم زيرا که نه آزادی بیان داریم و نه حتی زبان آزاد".

   آنان در پایان بیانیه خود آورده اند: "‌رخدادهای سیاسی یک دهه گذشته - به ویژه وقایع تابستان ۸۸ و دی ماه ۹۶ - نشان داد که مرکز به تنهایی و بدون یاری ملیت‌ها قادر به عقب‌نشاندن خودکامگان جمهوری اسلامی نیست. ما بر این باوریم که برای تغییر معادله نابرابر مرکز و پیرامون و برای جلوگیری از باز تولید استبداد در ایران آینده، چاره‌ای جز برقراری یک جمهوری سکولار، دمکرات و فدرال نیست". در میان امضا کنندگان چهره‌های فرهنگی و سیاسی همچون دکتر گلمراد مرادی، یوسف عزیزی بنی‌طرف، حافظ فاضلی، آرش نظامی و هادی صوفی‌زاده دیده می شوند.

   نسخه‌ای از متن کامل بیانیه که به خبرگزاری فرات رسیده است به شرح زیر می‌باشد؛

"بیانیە ١۴ فعال کرد و عرب
   مردمان آزاده ایران
   شما دیگر آتش زیر خاکستر نیستید، شراره‌های شما از این سو و آن سو سرک می‌کشد. فرزندان شما چهل سال است پنجه در پنجه نظامی خودکامه و آپارتاید منش انداخته‌اند. 

   ملیت‌های مختلف ایران، دیری است که از توسعه نابرابر اقتصادی، ستم دوگانه و تبعیض‌های گوناگون سیاسی، مذهبی، فرهنگی، زبانی رنج برده و ماشین آسیمیلاسیون همراه با سرکوب خشن و خونین هر گونه صدای حق‌طلبانه‌شان را خفه کرده است. هم اکنون بیشترین اعدامی‌ها و زندانیان کشور را شهروندان کرد، عرب، بلوچ ، ترک و ترکمن تشکیل می‌دهند. ما معنای آپارتاید جنسی زنان سرزمین‌مان را حس می‌کنیم چون خود در معرض آپارتاید زبانی، فرهنگی، مذهبی و نژادی هستیم. ما درد استبداد‌زدگانی را که بی‌پروا، راس نظام استبدادی را هدف قرار داده‌اند حس می‌کنیم، زيرا که نه آزادی بیان داریم و نه حتی زبان آزاد.

   ما ۱۴ تن از کنشگران کرد و عرب با امضای این بیانیه، حمایت خود را از بیانیه تکمیلی ۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل کشور اعلام می‌داریم و همنوا با آنان خواهان کناره‌گیری رهبر جمهوری اسلامی ایران، انحلال همه نهادها و قوای این نظام، عبور کامل از آنها و برقراری یک حکومت نامتمرکز هستیم. در این زمینه تجربه‌های پربار غیر متمرکز تاریخ سده‌های گذشته پشتوانه ماست. 

   ما با همه گروه‌های اجتماعی ستمدیده و رنج کشیده سرزمین‌مان، با همه قربانیان استبداد و بی‌دادگری دینمداران حاکم و با همه آزادیخواهان ایران، همنوایی می‌کنیم.

   رخدادهای  سیاسی یک دهه گذشته -  به ویژه وقایع تابستان ۸۸ و دی ماه ۹۶ - نشان داد که «مرکز» به تنهایی و بدون یاری «ملیت‌ها» قادر  به عقب نشاندن خودکامگان جمهوری اسلامی نیست. 

   ما بر این باوریم که برای تغییر معادله نابرابر مرکز و پیرامون و برای جلوگیری از باز تولید استبداد در ایران آینده، چاره‌ای جز بر قراری یک جمهوری سکولار، دمکرات و فدرال نیست. 

امضا:
 ۱- یوسف عزیزی بنی طرف (فعال سیاسی و فرهنگی، عضو پیشین هیات دبیران کانون نویسندگان ایران)
۲- جابر احمد (نویسنده و پژوهشگر)
۳- حافظ فاضلی (فعال سیاسی)
۴- کریم دحیمی (فعال حقوق بشر)
۵- سعیده بنی طریف (فعال حقوق زنان)
۶- ولید نیسی «مهاوی» (زندانی سیاسی سابق زندان اهواز)
۷- عمار تاسائی (رمان نویس و نویسنده نخستین رمان عرب اهوازی)
۸- دکتر گلمراد مرادی (نویسنده، پژوهشگر و عضو پیشین هیات دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید)
٩- فرشاد دوستی پور (فعال سیاسی)
۱۰- ملائکه علم هولی (روزنامه نگار)
۱۱- کوسار فتاحی (نویسنده و فعال سیاسی)
۱۲- نگین شیخ الاسلامی «وطنی» (نویسنده و زندانی سیاسی سابق)
۱۳- آرش نظامی (روزنامه نگار)
۱۴-
هادی صوفی زاده (نویسنده و فعال سیاسی)