خامنه‌ای: مطلقا با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد

علی خامنه‌ای در دیدار با هیئت‌های عملی دانشگاهها مدعی شد که ایران توانایی اتمی زیادی دارد ولی نمی‌خواهد سلاح اتمی بسازد. او یک بار دیگر مذاکره با آمریکا را رد کرد و آن را مضر دانست.

  روز چهارشنبه ٨ خرداد/۲۹ مه رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد، آنها در مورد "مسائل ناموسی انقلاب" مذاکره نخواهند کرد. وی مذاکره با آمریکا را منتفی دانست و گفت اگر لازم باشد باید از "اهرم فشار" استفاده کرد. سخنان خامنه‌ای در حالی است که وزیر امور خارجه و رییس جمهور ایران تلویحا تمایل خود را به آغاز مذاکره با آمریکا نشان داده‌اند

  رهبر جمهوری اسلامی در ادامه مذاکره را راهبرد آمریکا برای تکمیل فشار بر ایران دانست و گفت، طرف مقابل هم باید از ابزار فشار خود استفاده کند تا فشارها بر خود را کاهش دهد اما اگر فریب مذاکره را بخورد و از ابزار فشار خود استفاده نکند، میلغزد و این به معنی باخت قطعی میباشد.

  وی در ادامه به آنچه آنرا"جنجال رسانه‌های خارجی" نامید اشاره کرد و گفت، منظور اینکه آنها می‌گویند باید به میز مذاکره بازگردیم، در واقع مذاکره با آمریکا است چون ما با سایر کشورها و اروپاییها مشکلی نداریم و با آنها مذاکره میکنیم.

  وی در مورد موضوعات مورد مذاکره اعلام کرد، ما در مورد "مسائل ناموسی انقلاب" مذاکره نخواهیم کرد." موضوعاتی همچون مسائل دفاعی، قابل مذاکره نیست. مذاکره در این مسائل دو کلمه خواهد بود، طرف مقابل می‌گوید ما این موارد را خواستاریم و ما هم می‌گوئیم "نه" و تمام می‌شود."

  خامنه‌ای همچنین تاکید کرد، آنها به هیچ عنوان و مطلقا با آمریکا مذاکره نخواهند کرد زیرا اولا بی‌فایده است و ثانیا ضرر هم دارد.

  علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش گفت، آمریکاییها معمولا برای رسیدن به اهداف خود یک تاکتیک دارند و آن هم فشار به منظور خسته کردن طرف مقابل است و سپس از مذاکره به عنوان مکمل فشار استفاده می‌کنند تا به خواسته‌هایشان برسند. در واقع این مذاکره نیست بلکه آنها می‌خواهند محصول فشار خود را بچینند.

  رهبر جمهوری اسلامی در ادامه "تنها راه مقابله با این ترفند را استفاده از اهرم‌های فشار در مقابل آمریکایی‌ها" دانست و گفت: "اگر از اهرم‌ها و ابزارهای فشار به درستی استفاده شود، فشار آمریکایی‌ها یا کم و یا متوقف خواهد شد، اما اگر فریب "دعوت به مذاکره" آمریکایی‌ها خورده شود و از اهرم‌های فشار استفاده نشود، نتیجه، لغزیدن و باخت قطعی است."

  وی مدعی شد ایران ابزارهای لازم  را برای مقابله با فشارهای آمریکا در اختیار دارد و بر خلاف تبلیغات آنها این ابزار نظامی نیست، البته اگر لازم باشد آنها از ابزار نظامی هم استفاده خواهند کرد.

  علی خامنه‌ای یک نمونه از اهرم‌های فشار مورد نظر خود را اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات هسته‌ای ایران عنوان کرد و هم‌زمان تهدید کرد که "همیشه در این حد متوقف نخواهیم ماند و در برهه بعدی، اگر لازم باشد، از اهرم‌های فشار دیگری استفاده خواهیم کرد."

  رهبر رژیم در پایان مدعی شد، آنها به دلایل "فقهی، دینی و شرعی" به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند و حتی تولید آن به منظور  "انبار کردن" را کاری "غیر‌منطقی و غیر‌عقلانی" می‌دانند.

  رهبر ایران در بخشی دیگر از سخنانش با اظهار نگرانی از گسترش اندیشه‌های چپ‌گرا و سوسیالیستی در دانشگاههای ایران گفت:"محیط دانشگاه به خاطر برخی از مشکلات فرهنگی، آن محیط مورد انتظار نظام اسلامی نیست، زیرا زیاد اتّفاق می‌افتد که یک جوان با زمینه‌های مذهبی و انقلابی وارد دانشگاه می‌شود و خالی از این زمینه‌ها خارج می‌شود". او در تکمیل سخنانش گفت:"امروز در دانشگاه‌ها حتّی جریان چپ مارکسیستی هم به خودش جرئت می‌دهد... شوروی را ناحق بودنِ پایه‌های تفکّر مارکسیستی از بین برد، اما با وجود این که این بنیانهای غلط فرو ریخته، باز حالا هنوز عدّه‌ای شعارهای چپ مارکسیستی را می‌خواهند زنده کنند."