خلیفه حفتر: در صورت عقب‌نشینی ترکیه و تبهکاران وابسته به آن، اماده آتش‌بس هستیم

خلیفه حفتر فرمانده ارتش لیبی تایید کرد در صورتی که نیروهای دولت ترک و تبهکاران وابسته به این کشور از لیبی عقب‌نشینی کنند، آنها آماده آتش‌بس هستند و خاطرنشان ساخت که حکومت الوفاق برای تعلیق مشارکت در مذاکرات ژنو، از آنکارا و دوحه دستور گرفته است.

خلیفه حفتر که با رسانه‌های روسی در این رابطه گفتگو می‌کرد اظهار داشت: حکومت الوفاق لیبی با رهبری فیاض السراج از شرکت در مذاکرات  ژنو سر باز زده و این امر ناشی از دستور آنکارا و دوحه است.

حفتر تایید نمود که در صورتی که طرف مقابل به آتش‌بس پایبند نبوده و تداوم آن را حفظ نکنند، آنها دیگر وضعیت کنونی را تحمل نمی‌کنند. حفتر در این رابطه اظهار داشت که در رابطه با نقض آتش‌بس طولانی‌مدت از سوی گروه‌های تبهکار وابسته به اردوغان و السراج و عدم احتمال دستیابی به توافقی در برلین، آنها بیش از این چنین وضعیتی را تحمل نمی‌کنند. نیروهای مسلح وضعیت طرابلس را ارزیابی می‌کنند و با طرف‌های بین‌المللی در این رابطه در ارتباط هستند. در صورتی که جامعه بین‌المللی و دولت‌های حاضر در کنفرانس برلین، تعهد و مسئولیت خود را در مقابل دولت ترک به کشورمان نشان ندهند، ما تمامی گزینه‌های لازم را در صورت لزوم مورد بررسی قرار می دهیم.

حفتر اشاره نمود که باید سازمان ملل متحد، شورای امنیت و دولتهای شرکت کننده در کنفرانس برلین اقداماتی را برای توقف اعزام تبهکاران از سوریه و ترکیه و نیز تسلیحات ترکیه که روزانه در مقابل چشم جهانیان به طرابلس منتقل می‌شود، انجام دهند. در رابطه با نقض توافق برلین از سوی اردوغان و السراج ما سکوت نمی‌کنیم.

حفتر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که حکومت السراج در تصمیم‌گیری از استقلال برخوردار نبوده و حکومت وی نیز در داخل متکی به شبه نظامیان و تبهکاران است. در بعد خارجی نیز حکومت وی به دولت ترکیه و قطر وابسته است. حفتر در این رابطه افزود که: السراج حتی بر خود نیز کنترل نداشته و نشانه‌های آن را باید در سخنرانی اردوغان مبنی بر تایید عقب‌نشینی الوفاق از مذاکرات ژنو یافت.

حفتر در رابطه با این سوال که در صورت احتمال توقف مشارکت حکومت الوفاق در کمیته نظامی، آینده نشست سیاسی‌ای که احتمال می‌رود در ۲۶ فوریه برگزار شود به کجا ختم می‌شود پاسخ داد: مذاکرات سیاسی یکی از بندهای توافق ژنو به شمار می‌رود و هیات اعزامی سازمان ملل متحد برای حمایت از لیبی، زمان آن را مشخص می‌کند. ما از تمامی مواردی که در راستای صلح، ثبات و امنیت لیبی باشند، استقبال می‌کنیم. حفتر همچنین از ورود هیات سازمان ملل و دکتر غسان سلام نیز استقبال کرده و برای این هیات آرزوی موفقیت نمود.

وزیر دفاع روسیه، سرگئی سویگو چند روز پیش و بعد از افزایش تنش‌های بین ترکیه و روسیه، در رابطه با وضعیت ادلب، با خلیفه حفتر دیدارهایی را به عمل آورده بود.