دیدبان حقوق بشر: ایران پس از سه ماه شمار قربانیان قتلعام آبان را اعلام نکرده است

سازمان دیدبان حقوق حقوق بشر در گزارشی که روز سه‌شنبه ٢۵ فوریه در سایت خود منتشر نموده است از پنهانکاری واقعیت‌های قتلعام آبان ٩٨ توسط جمهوری اسلامی سخن می‌گوید.

سازمان دیدبان حقق بشر در گزارشی مشروح تحت عنوان "نبود عدالت برای سرکوب خونین" ضمن بررسی دقیق مدارک و ویدیوهای قابل استناد سطح خشونت و قتلعام معترضان از سوی نیروهای سپاه پاسدارن و نیروی انتظامی را شرح داده است.

گزارش به دستور علی خامنه‌ای برای سرکوب و قتلعام مردم در آبان ٩٨ و عدم تحقیق و تفحص در مورد عاملان و آمران سرکوب گسترده این اعتراضات اشاره می‌نماید.

دیدبان حقوق بشر در ادامه با استناد به مصاحبه‌های مراکز و نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران با خانواده قربانیان قتلعام آبان به این نتیجه رسیده است که نیروهای جمهوری اسلامی «از نیروهای کشنده غیرقانی» در قبال معترضان استفاده کرده‌اند.

گزارش سپس با بررسی وضعیت سه استان خوزستان، کرماشان و فارس جنبه‌های کشتار مردم از سوی نیروهای دولتی را یادآوری کرده است.

مایکل پیج معاون مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این رابطه گفته است:" "مقامات ایران برای دهه‌ها، به شکلی نظام‌مند مخالفت را سرکوب کرده‌اند و حالا با سطح خشونت حیرت‌انگیزی با اعتراضات مردمی مقابله می‌کنند". پیج می‌افزاید: "صداهای بین‌المللی معتبر باید پیامی صریح و حاکی از این بفرستند که ایران نمی‌تواند با مصونیت دست به کشتن معترضان بزند".

دیدبان حقوق بشر شمار جانباختگان قتلعام آبان را ٣٠۴ نفر عنوان می‌کند و این در حالی است که خبرگزاری رویترز از ١۵٠٠ کشته شدن نفر خبر داده است. جمهوری اسلامی ایران همچنان از اعلام تعداد جانباختگان قتلعام آبان هراس دارد.