عبیر الحیالی: پرونده ترکیه مملو از نقض موارد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است

دکتر عبیر الحیالی پژوهشگر سیاسی و امور بین الملل اظهار داشت که: ترکیه از طریق تغییر دموگرافی تلاش می‌کند کورد را نابود کند. پرونده ترکیه مملو از نقض موارد  حقوق بین الملل و حقوق بشر و خصوصا زنان است.

دولت ترک نقض حاکمیت کشورهای همسایه را ادامه می‌دهد، خلق‌ها را هدف قتلعام قرار می‌دهد و در این رابطه از سکوت سازمان ملل متحد بهره‌برداری می‌کند. ترکیه مستقیما خاک سوریه، عراق و لیبی را به اشغال خود درآورده است. ا ز طریق برنامه‌های اخوانی خود مانند حزب رفرم در یمن و جنبش پیشرفت در تونس و بهره‌گیری از افراد سنی در پوشش سازمانهای بشر دوستانه در مراکز دولتی نفوذ می‌کند. دفاتر و پایگاه‌های زیادی نیز در کشورهایی مانند سومالی و قطر تاسیس کرده‌اند.

تحلیلگران بر این نکته توافق دارند که هدف اصلی ترکیه احیای حاکمیت گذشته عثمانی‌ها و نابودی موجودیت کورد در کل منطقه است. به همین دلیل حملات خود را در منطقه علیه موجودیت کورد ادامه می‌دهند. قتل‌عام‌های اخیر، قتل‌عام‌هایی که در نتیجه حملات هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه علیه رهبران کنگره ستار در روستای حلنج از توابع کوبانی در ۲۳ ژوئن صورت گرفته است از جمله این رویدادهاست.

در این رابطه خبرگزاری هاوار با یکی از پژوهشگران سیاسیت و بین‌الملل، دکتر عبیر الحیالی گفتگو کرده است. در این گفتگو عبیر خاطرنشان می‌سازد که اهداف ترکیه در منطقه از همان ابتدا نیز بعد از آنکه ترکیه مستقیما وارد بحران سوریه شود کاملا مشخص بودند. این مداخله راه را برای مداخلات سیاسی و اقتصادی در کشورهای عربی گشود. بدون گمان اردوغان تلاش می‌کند که شکوه نوادگان عثمانی را در منطقه به دست بیاورد.

عبیر الحیالی در بخش دیگری از سخنن خود در این رابطه افزود که ترکیه تلاش دارد تا موجودیت کورد در منطقه را از طریق ایجاد تغییرات دموگرافیک در مرزهای خود نابود کند. ترکیه می‌تواند سطح ارتباط بخش‌هایی از سوریه را با کل این کشور قطع کند، اما مداخله ترکیه در لیبی نیات و مقاصد استعمارگری ترکیه را به شیوه‌ای رسمی برای جامعه بین‌المللی آشکار می‌کند. ترکیه به گاز و نفت لیبی چشم دوخته است. به همین دلیل سریعا پایگاههای نظامی خود را در این کشور ایجاد کرد تا بتواند طرح‌های استعماری خود را به نتیجه برساند. ترکیه همین اقدام را در عراق نیز از طریق برخی از شهرها و مناطق ترک‌نشین انجام می‌دهد. همچنین این کشور از طریق گروه اخوان‌المسلمین تلاش می‌کند در تونس نیز به برتری دست پیدا کند.

عبیر الحیالی در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار با اشاره به حرکت‌های ترکیه در منطقه اظهار داشت: تمامی این اقدامات در سایه حمایت آمریکا انجام می‌شود. در سال ۲۰۱۲ و در ابتدای نا آرامی‌های سوریه، گزارشهای فراوانی در رابطه با توافق با آمریکا منتشر شدند. ترکیه در این راستا از طریق گروهی از کارت‌ها، و از جمله کارت پناهندگان، اتحادیه اروپا را تا کنون بازی و تحت فشار قرار داده است. در این رابطه مسائل مخفیانه‌ای نیز وجود دارند که مرتبط به پناهندگان نبوده و به مسئله صدور تروریسم به اروپا از طریق دریا مرتبط است.

در رابطه با هدف قرار دادن زنان نیز  عبیر الحیالی افزود: امروز اگر در ترکیه فرد صرفا نگرش‌های خود را  بر زبان بیاورد، دچار خطرات فراوانی می‌شود، حکومت ترکیه تلاش برای کودتای شکست خورده ۲۰۱۶ را مورد بهره‌برداری قرار داده و کاملا آگاهانه از آن برای تحمیل سیاست رعب و وحشت در ترکیه بهره‌برداری کرد. صدها نهاد مدنی در این کشور تعطیل شد، صدای روزنامه‌نگاران قطع شد، و در صدر کشورهایی قرار گرفت که روزنامه‌نگاران دستگیر شده دارد. و این آمار نیز از سوی سازمان عفو بین‌المللی مستند شده است.

دکتر عبیر الحیالی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان ساخت که ترکیه کاملا آگاهانه اتمسفری از ارعاب را در میان جامعه گسترش داده و مذاکره و گفتگو در زمینه تکثر و آزادی را در جامعه  از میان بر می‌دارد. این دو معیار زمینه اساسی را برای درک جامعه از دمکراسی ایجاد می‌کنند. آ.ک.پ تلاش می‌کند که امپراتوری را احیا کند، و این در حالی است که ترکیه از پرونده‌ای برخوردار است که سراسر نقض حقوق حقوق بشر است و خصوصا در رابطه با زنان این کشور موضعی بسیار ضد زن دارد. همراه با قتل بسیاری از زنان، شاهد سکوت دولت نیز هستیم. دمکراسی در ترکیه سرابی بیش نیست.

عبیر الحیالی در رابطه با چگونگی توقف ترکیه نیز گفت: باید در سطح بین‌المللی هماهنگی ایجاد شود که اقدامات ترکیه علیرغم حمایتهای آمریکا بتواند متوقف شود. همچنین باید هماهنگی اروپایی-روسی و یافتن مکانیزمی برای توقف ترکیه ایجاد شود. عرب‌ها دست به حرکت زده‌اند، اما دیر عمل کرده‌اند، یافتن نقش و اتخاذ تصمیمی عربی و متحد همراه با تقسیم و انشعابات در میان جهان عرب نیز بسیار دشوار است. سوریه تحت نظارت روسیه و ایران عمل می‌کند تا همراه با مقاومت در برابر نقش کشورهای عربی، مقابل ترور ترکیه نیز بتواند دست به مقاومت بزند.

عبیر الحیالی در خاتمه سخنان خود افزود: لازم است جهان عرب در مقابل جنگ علیه ترور و حملات ترکیه به حمایت از سوریه بپردازد. زیرا مقابله با مداخلات ترکیه در سوریه می‌تواند ضربه‌ای مهلک بر احیای عثمانی در کل منطقه به شمار رود.