مبدا ناشناخته حملات به آرامکو

حمله بی‌سابقه به قلب صنایع نفتی عربستان هر چند می‌تواند زمینه جنگی تمام عیار در منطقه باشد، اما به دلیل عدم شناسایی دقیق مبدا این حملات، هیچگونه واکنش عملی از سوی مقامات عربستان، امریکا و جامعه جهانی صورت نگرفته است

    با حمله به قلب صنایع نفتی عربستان سعودی تنشهای منطقه‌ای وارد مرحله‌ای جدیدی شده است. هر چند تا کنون ایران به شیوه‌ای رسمی متهم درجه اول این حملات محسوب می‌گردد، اما مقامات کشورهای عربستان و امریکا، سعی دارند با کشف زوایای ناشناخته ‌این حمله و منبع سرزمینی این حملات، مبنایی مشروع برای هر گونه اقدام بین‌المللی تامین نمایند.

    در نخستین واکنش رسمی از سوی آمریکا، مایک پمپو وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو دانست. پمپو در این واکنش صراحتا اعلام نمود که دلیلی مبنی بر حمله به تاسیسات نفتی عربستان از خاک یمن وجود ندارد.

    سخنان پمپو از سوی کیلی کرافت نماینده دائم امریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز مجددا تکرار گردید. در همین زمینه روزنامه آمریکایی وال ستریت ژورنال نیز در  روز دوشنبه ١۶ سپتامبر اعلام نمود که آمریکا به عربستان سعودی اطلاع داده است که ایران مبدأ حمله روز شنبه به دو کارگاه نفت آرامکو در این کشور است. با این وجود منبع اصلی این حملات هنور به طور قطعی از سوی واشینگتن اعلام نشده است.

​​​​​​​    عراق نیز که یکی از متهمان مبدا این حملات شناخته می‌شد، امروز نسبت به این امر واکنش نشان داده و صریحا استفاده از خاک این کشور را در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی رد نموده است. عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق طی گفتگویی تلفنی با مایک پمپئو، به این کشور اطمینان داد که  عراق مبدا  حمله به تأسیسات نفتی عربستان نبوده است.

​​​​​​​    در صورتیکه عراق و یمن به عنوان مبدا این حملات شناخته نشوند، ایران به عنوان مظنون اصلی مبدا این حملات شناخته می‌شود و این امر می‌تواند پیامدهای بسیار جدی را به دنبال داشته باشد.