واکنش امارات به رجزخوانی رژیم ایران: روابط ما با اسرائیل هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد

در واکنش به این موضع گیری تهران، انور قرقاش وزیر امور خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی اعلام کرد توافق بر سر عادی سازی روابط با اسرائیل یک "تصمیم مستقل حاکمیتی" است و هیچ ربطی به ایران ندارد.

پس از آنکه روز پنج‌شنبه دو کشور امارات متحده ی عربی و اسرائیل با میانجیگری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به توافقی برای "عادی سازی" روابط خود دست یافتند، مقامات رژیم ایران با انتقاد شدید از امارات این کشور را خائن خوانده و خواستار بازگشت این کشور از این توافق شدند.

حسن روحانی رئیس جمهوری رژیم ایران در واکنش به امضای توافق صلح میان امارات متحده‌ی عربی و اسرائیل، این توافق را یک "خطای بسیار بزرگ" و همچنین "خیانت" خواند و از امارات خواست تا از این توافق بازگردد.

در واکنش به این موضع گیری تهران، انور قرقاش وزیر امور خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی اعلام کرد توافق بر سر عادی سازی روابط با اسرائیل یک "تصمیم مستقل حاکمیتی" است و هیچ ربطی به ایران ندارد.

وی در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:"پیمان صلح امارات و اسرائیل یک تصمیم مستقل حاکمیتی است که ربطی به ایران ندارد. ما این را می‌گوییم و تکرار می‌کنیم، دخالت در تصمیمات خود را قبول نمی‌كنیم، درست همان‌طور كه تهدیدها را، چه از روی قلدری باشد یا نگرانی، رد می‌کنیم."

انور قرقاش همچنین این تصمیم را یک تصمیم استراتژیک خواند و گفت:"تصمیم آینده‌نگر ما موجب تقویت موقعیت [امارات] و رقابت‌پذیری آن می‌شود."

امارات همچنین روز یکشنبه در واکنش به اظهار نظرهای مقامات ایرانی کاردار ایران در کشورش را فراخواند و "تذکری قاطعانه" به وی داد.

هم‌زمان با اختلافات شدید میان تهران و ابوظبی، الی کوهن وزیر اطلاعات اسرائیل اعلام کرده است که آنها در آینده توافقات بیشتری با کشورهای اسلامی آفریقا و حوزه خلیج انجام خواهند داد و به کشورهای عمان، بحرین و سودان اشاره کرده است.

توافق میان امارات و اسرائیل همچنین با انتقاد ترکیه و فلسطین هم مواجه شده است اما تاکنون عربستان سعودی و قطر در این رابطه سکوت کرده‌اند.

همچنین کشورهای فرانسه،‌ بریتانیا، آلمان و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیسیون اتحادیه اروپا از این توافق استقبال کردند.