واکنش مشاور خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به بیانیه اجلاس آستانه

بدران چیاکورد به بیانیه پایانی اجلاس آستانه که اخیرا توسط روسیه، ترکیه و ایران صادر شد واکنش نشان داد.

بدران چیاکورد معاون ریاست مشترک خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به خبرگزاری هاوار گفته است که گروه آستانه بجای پیدا کردن چارەای برای بحران سوریه در حال تلاش برای حفظ منافع خود در سوریه هستند.

چیاکورد موضع کشورهای آستانه را موجب افزایش تنش‌ها در سوریه دانسته و توافقات اعلام شده به دنبال برگزاری اجلاس آستانه را اقدامی جهت راضی نگه داشتن ترکیه بیان می‌کند. با این وجود او تأکید می‌کند که این کشورها در مسائل اصلی با یکدیگر اختلافات اساسی دارند و توافقی کلی میان آنها وجود ندارد.

او می‌افزاید: "مانند گذشته در مورد دشمنی با خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به توافق رسیدند در حالی که پروژه ما دمکراتیك بوده و اتهامات اعلام شدە از سوی این طرفین را قبول نداریم."

 در بیانیه آستانه ادعا شده که در شمال و شرق سوریه اقدام برای تجزیه کشور صورت گرفته است.

معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اما نتایج اجلاس آستانه را تلاشی برای پنهان کردن برنامه اشغالگری ترکیه و گروههای تبهکار آن در عفرین، جرابلس و سریکانی نامیده و می‌گوید ترکیه خودش ثابت کرد که سیاست پاکسازی و اشغال را در سوریه پی گرفته است.

او در این مصاحبه خواستار پیدایش یک راهکار سیاسی برای چارەیابی بحران سوریه شده و بر مذاکرات سوری-سوری به عنوان تنها راه ممکن تأکید می‌کند.

بدران چیاکورد همچنین توافقات حاصله از مذاکرات ژنو را مخالف تصمیمات شورای امنیت عنوان کرده که در آن بر لزوم مشارکت نمایندگان همه طیف‌های سوریه در مذاکرات ژنو تأکید شده است.

این در حالیست که نمایندگان خودمدیریتی مناطق شمال و شرق سوریه تاکنون به این مذاکرات دعوت نشده‌اند.

او به زندگی جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر از شهروندان سوریه در این مناطق اشاره کرده و گفته که نمایندگان واقعی جامعه سوریه به کنفرانس ژنو فراخوانده نشده‌اند.

معاون خودمدیریتی شمال و شرق سوریه به صراحت بیان کرده که هرگونه توافق حاصل شده در مذاکراتی که نمایندگان آنها در آن شرکت نداشته باشند را نمی‌پذیرند و  گویای مواضع آنها نیست. او معتقد است تشکیل کمیته‌هایی در پی اینگونه مذاکرات، برای راضی کردن ترکیه است اما چارەای برای مسائل سوریه نیست.

بدران چیاکورد در واکنش به بیانیه نشست آستانه که از توافق طرفین برای مبارزه علیه تروریسم حرف زده شده بود، می‌گوید: "هزاران تروریست و گروه‌های تبهکار موجود در لیست سازمان‌‌های جهادی تروریستی، در مراکز سریکانی، عفرین و ادلب که تحت اشغال حکومت ترکیه است وجود دارند. نیازی به اثبات این وضعیت از سوی ما وجود ندارد. این گروه‌های تبهکار بی‌واسطه از ترکیه کمک می‌گیرند و اقدامات تروریستی علیه مردم ما انجام می‌دهند. طرفین آستانه بجای لاپوشانی ترور ترکیه و افتادن در صف آن، باید با تروریست‌ها و حامیانشان مقابله کنند."

او در عین حال به عدم پایبندی ترکیه به هیچیک از توافقات به دست آمده در جلسات آستانه اشاره کرد و آنرا نشانه مرگ آستانه می‌داند. چیاکورد به نتایج آستانه برای نواحی درعا و عفرین پرداخته که مستقیما بر ابعاد نا آرامی‌های سوریه تأثیر گذاشت.